Ontwaseming portieren werkt niet goed.

Alle algemene zaken rond de Renault Safrane
Foeke

Ontwaseming portieren werkt niet goed.

Bericht door Foeke » 28 okt 2009, 13:18

Forumleden.

Langs deze weg wil ik aandacht op een probleem van het slecht ontwasemen van de portier ramen.
Ik ben samen met ouderling Albert,bij onze Oprichter van het forum Gunther op bezoek geweest.
Reden was het bekijken van een donor Safrane die Gunther had gekocht.
Tijdens het bekijken van een fase 2 uit 1997,wees Gunther mij op een probleem van weinig lucht opbrengst op de beide portierramen.
Gunther zei,dat hij zeker wist dat dit probleem voorkwam in meerdere type safrane.
Het probleem trok zijn aandacht,vanuit zijn nieuwe aanwinst een safrane uit 2000.
Hij voelde veel meer windkracht uit de ontwaseming.
Nu was ik vrij,en heb eens tijd uit getrokken of de conclusie van Gunther terecht was.
Ik heb het probleem improvisories hersteld,
Bekijk het zelf en bedank Gunther.

Gr Foeke v6je.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gunther
Administrator

Bericht door Gunther » 28 okt 2009, 13:38

Duidelijke foto's Foeke.
Voor de bestuurderszijde geldt hetzelfde. Teller-unit eruit en dezelfde behandeling geven.
Volvo S60 D3 Summum 2011
Toyota Yaris Full Hybrid 1.5 Aspiration 2014

Foeke

Bericht door Foeke » 28 okt 2009, 14:42

Gunther schreef:Duidelijke foto's Foeke.
Voor de bestuurderszijde geldt hetzelfde. Teller-unit eruit en dezelfde behandeling geven.
Is al gedaan.(foto3).
Wat is die andere zooi!!!

AlbertP
Ouderling

Bericht door AlbertP » 28 okt 2009, 20:13

Mooie en duidelijke foto`s.
Na de vakantie ga ik meteen aan de slag, en ik verwacht ook hetzelfde probleem omdat bij mij nauwelijks strake is van een luchtstroom uit de sleuven voor de zijramen.
Met je ook of de andere gaten nu beter functioneren????

Foeke...... veren waren net geen 100,= Eurtjes
Gerben.... mooie documentatie voor de KN base :wink: :wink: :wink:

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/230.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak

Gerben

Bericht door Gerben » 29 okt 2009, 14:26

Zekers goed bedacht. Volgens mij geldt dit alleen bij de modellen tot eind 98 (verbeter me als ik het fout heb. Bij mijn wagen (04/99) zitten er een soort van grote stofzuigerslangen ipv plastic goten.

Ik kan me overigens herinneren dat mijn vorige phase II in elk geval aan de linkerkant 1 grote plastic pijp was,dus niet dat karton-achtige wat op de foto staat...

Voordat ik het op KN zet, graag iets meer informatie:
- wat voor spul is het? (lijkt hard karton?)
- waar kan dit door komen? vocht oid?
- wat voor tape heb je gebruikt?
- zijn er nog speciale aandachtspunten voor het verwijderen van de airbag?
- zijn er andere 'while youre at it' dingen te doen als je de boel toch open hebt? (stekkers op corrosie checken en dergelijke)
Safrane II 2.0 RXE

Gunther
Administrator

Bericht door Gunther » 29 okt 2009, 16:10

- Het is dun plastic bekleed met schuim.
- Oorzaak lijkt mij de temperatuur wisseling.
- Tesa Powertape of ducttape o.i.d. werkt prima.
- Het verstandigst is de accu even los te gooien als je de airbag verwijdert maar niet - noodzakelijk. Er zitten twee stekkertjes op die je het gemakkelijkst los krijgt door aan de kant van de draad het stekkertje omhoog te wippen.
- En als je luchtklep niet goed functioneert, gelijk het stekkertje losmaken als de klep open is. Zie verder hiervoor het topic over de luchtklep. Wellicht ook gelijk de lampjes van je dashboard vernieuwen.
Volvo S60 D3 Summum 2011

AlbertP
Ouderling

Bericht door AlbertP » 29 okt 2009, 16:46

Ik dacht het vandaag ook even te doen,.....mis gedacht.
Zo op de foto lijkt het dat het een buis is die aan de zichtbare kant aan elkaar geplakt is.
Tot mijn verbazing is die ook aan de andere kant aan elkaar geplakt.
Dus eigenlijk 2 halve pijpen/buizen.
Enfin, niet getreurd en dus aan elkaar plakken en met naald en draad verder ter versteviging van het plakken de boel aan extra aan elkaar genaaid.
Nu nog even de buis terug plaatsen.........weer mis..... :twisted: :twisted: :twisted:

Aan de rechterkant moet je om het hoekje werken , je ziet niets en er is geen plaats om er met je handen tussen te komen :twisted: :twisted: :twisted:
Een ellende van hier tot Tokyo....en omdat het al begon te schemeren, heb ik het opgegeven.

Je zou eigenlijk het dashboard moeten demonteren en een nw kachelslang moeten kopen.
Het probleem daarbij is dat de uiteinden van de buis 2 verschillende diameters heeft...... :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

Na de vakantie maar eens kijken wat een goede oplossing is :x :x :cry: :cry: :cry:

Gr Albert

Gunther
Administrator

Bericht door Gunther » 29 okt 2009, 16:52

Ja, ik was ook bezig, maar voor je het weet....... :wink:

Afbeelding
Volvo S60 D3 Summum 2011

Foeke

Bericht door Foeke » 29 okt 2009, 16:55

AlbertP schreef:Ik dacht het vandaag ook even te doen,.....mis gedacht.
Zo op de foto lijkt het dat het een buis is die aan de zichtbare kant aan elkaar geplakt is.
Tot mijn verbazing is die ook aan de andere kant aan elkaar geplakt.
Dus eigenlijk 2 halve pijpen/buizen.
Enfin, niet getreurd en dus aan elkaar plakken en met naald en draad verder ter versteviging van het plakken de boel aan extra aan elkaar genaaid.
Nu nog even de buis terug plaatsen.........weer mis..... :twisted: :twisted: :twisted:

Aan de rechterkant moet je om het hoekje werken , je ziet niets en er is geen plaats om er met je handen tussen te komen :twisted: :twisted: :twisted:
Een ellende van hier tot Tokyo....en omdat het al begon te schemeren, heb ik het opgegeven.

Je zou eigenlijk het dashboard moeten demonteren en een nw kachelslang moeten kopen.
Het probleem daarbij is dat de uiteinden van de buis 2 verschillende diameters heeft...... :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

Na de vakantie maar eens kijken wat een goede oplossing is :x :x :cry: :cry: :cry:

Gr Albert
Potdorie:kan ik weer opnieuw beginnen aan de achterzijde heb,ik niet gedacht
Foeke

Gunther
Administrator

Bericht door Gunther » 31 okt 2009, 17:07

Mijn m'n 97er ook maar een gaan kijken en wat blijkt:

Afbeelding

Gewoon degelijke plastic buizen. Echter, geen lucht bij de portieren. Iets verder gekeken, blijkt die buis ook niet voor de lucht bij de porteren de zijn, maar van de gewone ventilatieroosters. Voor de portieren loopt er nog een buis boven:

Afbeelding

Hoe ik m'n ventilatie ook instel, er komt geen lucht bij de portieren uit de sleuf. Waarschijnlijk een klep die niet meer open gaat of zo.
Volvo S60 D3 Summum 2011

Safrane 2.5 rxt

Bericht door Safrane 2.5 rxt » 01 nov 2009, 23:09

Gunther schreef:

Hoe ik m'n ventilatie ook instel, er komt geen lucht bij de portieren uit de sleuf. Waarschijnlijk een klep die niet meer open gaat of zo.
Is het niet zo dat daar alleen lucht uitkomt als je het knopje van je voorruitontwaseming indrukt?

Gr,

Nic
Safrane 2.5 20v RXT Aut Initiale Paris '98

Gerben

Bericht door Gerben » 02 nov 2009, 10:09

Bij mij wel in elk geval ;)
Safrane II 2.0 RXE

AlbertP
Ouderling

Bericht door AlbertP » 21 nov 2009, 01:15

Aangezien ik met die ontwasemings buizen halfweg gestopt was, wilde ik ook dit definitief uit de wereld hebben.

De volgende gedachte en oplossing kwam bij mij op.
In de bestaande situatie stond de kachel continu warmte achter het dashboard te blazen.
Dat is voor de tellerklok de pest, want dan wordt ie te warm en blijft de snelheidsmeter hangen.
Ook was de luchtdruk niet echt geweldig, te meer de 2 pijpen lucht stond te verliezen zonder enige weerstand.
Daardoor verloor het overige luchtsysteem ook luchtdruk.
Daarnaast zit er een temperatuur sensor in het CC paneel. Deze werdt ook lekker warm gestookt, waardoor de temp. regeling ook niet lekker werkte.

Al met al veroorzaakte die losse luchtslangen veel rare verschijnselen.
En waarvoor???... Alleen maar om de zijruiten te ontwasemen.
Nou, de vierkante luchtroosters kunnen dit ook prima aan als je ze op de zijruiten richt.
Dus........ eigenlijk niet strikt noodzakelijk.

Mijn oplossing was dus .........luchtslangen die de deuren voorziet van ontwasemings lucht ERUIT.
Daarna van karton 2 dekseltjes gemaakt en daarmee de 2 open gaten die van de kachel komen, dicht gemaakt.
Geen warmte meer op de tellerklokken, dashboard sensor wordt nu niet meer warm gestookt, en meer luchtdruk in het lucht systeem.
Vanavond tijdens het boodschappen doen was het koud en regenachtig, maar de deur ontwaseming heb ik niet gemist, daar zorgden de 2 zij roosters uitsteken voor :D :D :D

Gunther
Administrator

Bericht door Gunther » 21 nov 2009, 06:55

uhmmmm. Even klein stukje terug scrollen. Het bleek dat die luchtslang van de vierkante roostertjes is en niet van de portierontwaseming... :roll:
Zie foto.
Volvo S60 D3 Summum 2011

AlbertP
Ouderling

Bericht door AlbertP » 21 nov 2009, 08:33

De portier ontwasemingsslangen lopen achter door de slang/pijp van het luchtrooster.
Daarachter maakt hij een hoek van 90 graden.
Je kunt niet ziet of die er wel goed op zit, alleen maar op de tast, en dat gaat veelal niet goed.
Het is de dikke lichtgrijze pijp, maar bij mij zit er geen plastic pijp is, het is een flubberig geheel, dat maar met moeite in vorm blijft.
De dikke kant is er nog wel op te krijgen, de andere kant naar het portier niet.

Gr Albert
Ps ik zal vandaag even een paar foto`s van die slangen maken.

Plaats reactie