koelventilator

Alle algemene zaken rond de Renault Safrane
frank

koelventilator

Bericht door frank » za mei 09, 2009 2:41 pm

Vandaag werd mijn safrane heet, bleek dat de ventilatoren niet meedraaiden, ik heb de schakelaar doorverbonden en toen gebeurde er nog niets.
Is er iemand die weet wat er aan de hand is.

Frank

AS1 (Anne)
Administrator

Bericht door AS1 (Anne) » za mei 09, 2009 2:43 pm

controleer de zekering(en). Als die goed is, meet dan of er spanning is.
Zie ook hier: forum/viewtopic.php?t=1504
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

frank

Bericht door frank » za mei 09, 2009 3:39 pm

zekeringen zijn goed, en er zit spanning op

Frank

renaulist

Bericht door renaulist » za mei 09, 2009 3:50 pm

recht onder bij de radiateur achter een zwart ovaal plastic klepje zitten 3 gele relais voor serie/ parallel schakeling ( hoge en lage snelheid) als er een fan defect is dan draaien ze geen 2. relais kunnen ingebrand zijn of van een fan een slechte stekker verbinding . de narigheid zit meestal in de relais en anders is hen vanuit de relais makkelijk te controleren door de relais net een paperclip door te verbinden. waarschuwing ;leg bij deze controle je oor niet tegen de fan ook niet om te luisteren of dat die het doet want je loopt de kans om de rest van je leven als van gogh te moeten doorgaan.

sjoerd

Bericht door sjoerd » za mei 09, 2009 4:39 pm

Hoeveel Safrane's heeft de Renaulist in hemelsnaam al uit elkaar gehaald om dit allemaal te weten???

Of heeft hij gewoon een enorme %$^#^&#$56346 Safrane waaraan alles ongeveer stuk is gegaan???

Shamrock

Bericht door Shamrock » za mei 09, 2009 6:40 pm

sjoerd schreef:Hoeveel Safrane's heeft de Renaulist in hemelsnaam al uit elkaar gehaald om dit allemaal te weten???

Of heeft hij gewoon een enorme %$^#^&#$56346 Safrane waaraan alles ongeveer stuk is gegaan???
Nee, nee Sjoerd, hij is niet de eigenaar van mijn Safrane :wink: [smilie=happy.gif]

renaulist

Bericht door renaulist » za mei 09, 2009 8:10 pm

renaulist doet als bij baan de electronica op een auto sloperij waar ook nog eens wat safraans staan die ik helemaal kan uitkleden zodoende ken ik ze van haver tot gort . maar verder ben ik wereld vreemd en loop ik in een berenvel over de sloop te banjeren en woon in het wrak van een safraan v6 uit 92

Albert

Re: koelventilator

Bericht door Albert » ma mei 11, 2009 7:46 pm

frank schreef:Vandaag werd mijn safrane heet, bleek dat de ventilatoren niet meedraaiden, ik heb de schakelaar doorverbonden en toen gebeurde er nog niets.
Is er iemand die weet wat er aan de hand is.

Frank
Het meest aannemelijke is dat er in één van de 2 ventilatoren een slechte verbinding
van de koolborstels naar het anker is. Aangezien de ventilatoren bij laag toerental aansturing in serie staan draaien ze dan allebei niet. Ik heb hetzelfde gehad, remedie, voorkant demonteren. Je kan hierna bij de ventilatoren. Ventilatoren voorzichtig openmaken omdat ze eigenlijk niet gemaakt zijn om uit elkaar gehaald te worden.
Succes.
Albert Walpot / Tholen.

AlbertP
Ouderling

Bericht door AlbertP » ma mei 11, 2009 11:14 pm

Hier even wat foto`s toen Peter aan het controleren ging van de relais, sensor en doorverbonden van de stekker om de werking van de ventilatoren te testen.
( de hand is van Peter....) :D :D Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook even de thermostaat controleren en anders.....de ANWB :oops: :oops: :oops:

Afbeelding

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/228.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak

frank

Bericht door frank » wo mei 13, 2009 8:49 pm

Heren, bedankt voor alle tips/foto's/aanwijzingen.
Vandaag alles geprobeerd en alles werkt behalve de twee ventilatoren, dus ik ga maar op zoek naar vervangingen op een sloop oid. Of heeft iemand zoiets toevallig liggen voor een leuk prijsje?

norbie

Koelventilator

Bericht door norbie » za jul 09, 2016 9:11 am

Heb mijn safrane uit laten lezen, en kreeg zowel met de clip als met obd een storingsmelding van de nalooprelais massa onderbreking.
Koel Ventilatoren zijn vervangen omdat er 1 kapot was. nu nog steeds dezelfde melding helaas.
Ook de 3 relais zijn inmiddels vervangen. kan het zijn dat de sensor kapot is? en welke is dat dan? heeft iemand een idee? :(
Heb Miep maar uitgezet.....ze zeurt nogal
:lol:

Normaal als de motor goed warm is blijft de fan na het uitzetten van de motor nog even draaien, en dit doet hij nu niet....alleen de snelle stand werkt op dit moment.

AS1 (Anne)
Administrator

Re: Koelventilator

Bericht door AS1 (Anne) » za jul 09, 2016 9:02 pm

norbie schreef:Heb mijn safrane uit laten lezen, en kreeg zowel met de clip als met obd een storingsmelding van de nalooprelais massa onderbreking.
Koel Ventilatoren zijn vervangen omdat er 1 kapot was. nu nog steeds dezelfde melding helaas.
Ook de 3 relais zijn inmiddels vervangen. kan het zijn dat de sensor kapot is? en welke is dat dan? heeft iemand een idee? :(

Normaal als de motor goed warm is blijft de fan na het uitzetten van de motor nog even draaien, en dit doet hij nu niet....alleen de snelle stand werkt op dit moment.
De melding is heel duidelijk: het nalooprelais heeft een massa onderbreking.
De betreffende massadraad moet gemeten worden. De aansluiting op de massa is slecht of de draad heeft een breuk.
Eventueel leg je zelf een extra massadraadje en test je of dat helpt.
1993 Clio 1.4 RN

norbie

Re: Koelventilator

Bericht door norbie » za jul 09, 2016 10:26 pm

AS1 schreef:
norbie schreef:Heb mijn safrane uit laten lezen, en kreeg zowel met de clip als met obd een storingsmelding van de nalooprelais massa onderbreking.

De melding is heel duidelijk: het nalooprelais heeft een massa onderbreking.
De betreffende massadraad moet gemeten worden. De aansluiting op de massa is slecht of de draad heeft een breuk.
Eventueel leg je zelf een extra massadraadje en test je of dat helpt.

Dankjewel! Morgen even zoeken naar de massa draad.

norbie

koelventilator

Bericht door norbie » zo jul 10, 2016 12:44 pm

Massa draad doorverbonden zonder resultaat. Ik heb dit gedaan vanaf de aansluiting van de massa op de aansluiting van de relais. Mischien niet de juiste massa te pakken? Kan het zijn dat de melding pas verdwijnt als je de computer reset? of kun je de rekeneenheid loskoppelen, en weer aansluiten?

AS1 (Anne)
Administrator

Bericht door AS1 (Anne) » zo jul 10, 2016 5:40 pm

Probeer eens de accupool-aansluitingen los te maken en 10 sec. tegen elkaar te houden.
1993 Clio 1.4 RN

Plaats reactie