Even voorstellen

Alles wat je kwijt wilt over je eigen Safrane of over jezelf
Plaats reactie
rootsap

Even voorstellen

Bericht door rootsap » wo feb 21, 2007 7:25 pm

Hallo Safraanbezitters,

Mijn naam is René Pastoor en woon in Duitsland sinds vijf jaar. Al ruim 25 jaar rijd ik Renault. (R4 div., R16 div. TL/TX, Renault 25 div. en de laatste 7 jaar Renault Safrane RXE 3v6)
Door de vele electronica valt er aan deze auto weinig te sleutelen, iets wat ik met voorgaande type altijd gewend was. In mei 2004 kreeg ik problemen met de automaatbak. In de garage werd mij verteld dat deze vernieuwd of gereviseerd moets worden. Gezien het kostenplaatje dan maar reviseren.
- Wat ik wel altijd heb gehad was een melding via de boordcomputer dat de automaat overging in de noodloop (safetymode). Dit was volgens de garage te wijten aan een electronische storing van de rekeneenheid van de automaatbak, omdat er in werkelijkheid niets gebeurde, de bak bleef gewoon schakelen. Kon verder geen kwaad en scheelde € 450,00.-
Ook na de revisie bleef deze storing aanwezig.
Na 10 maanden knapte er iets in de automaatbak waardoor ik niet meer voor- of achteruit kon. De bak was geblokkeerd. Gelukkig had ik er nog garantie op, dus weer revisie.
Een zes maanden geleden vond ik op de garagevloer een natte plek die niet op olielekkage leek. Volgens mij was dat vocht vanuit de airco. Echter een paar maand geleden kreeg ik steeds vaker de storing van de noodloop die vervolgens te gelijktijd overschakelde in de noodloop. Dus nu niet alleen de melding. Auto langs de kant, contact uit, even daarna weer starten en weer rijden. Het probleem werd echter erger. Ik naar de garage om erachter te komen wat het probleem kon zijn. In de garage constateerde ze olie lekkage. Na het analyseren van de motorolie, differentieelolie en de atomaatbakolie, was het volgens hun automaatbakolie. Normaal kun je dit direct herkennen omdat de D2 automaatbakolie rood is en niet blank zoals differentieelolie of zwart zoals motorolie. Het bleek een vervangende soort olie te zijn die tijdens de revisie in de atomaatbak is gedaan en dus bij de garage niet bijgevuld kon worden. Deze gebruiken alleen D2. Op naar het revisiebedrijf om te kijken of er nog iets geregeld kon worden. Bij het revisiebedrijf constateerde men dat het om motorolie ging en niet om automaatbakolie, wel hadden ze er kleine halve liter bijgedaan. Het probleem lag volgens hun aan de temperatuurvoeler in de bak en deze moest samen met de magneetschakelaars vernieuwd worden. Kosten ongeveer € 1000,00. Als consument sta je gewoon tussen twee experts in en wie moet je nu geloven?
Daarnaast moest de Safraan ook nog voor de TUV (Duitse APK); twee nieuwe winterbanden, nieuwe remschijven en een nieuwe achterdemper. Totaal ongeveer € 1600,00. Deze investering werd mij van alle kanten afgeraden, zo van wat is het volgende. Omdat het voor mij moeilijk is om van zo'n auto afscheid te moeten nemen, heb ik de Safraan nog maar even op stal gezet. Nu weet ik niet wat ik ermee aan moet. Zijn er nog liefhebbers die deze klus wel willen klaren? Levert de Safraan nog iets op? Ik ben benieuwd naar jullie reactie.

Groet,

René

Gunther
Administrator

Bericht door Gunther » wo feb 21, 2007 9:12 pm

Ik kan me voorstellen dat je inmiddels niet meer gelooft in opknappen na die reeks tegenvallers met de automaat. Het probleem waar je nu echter mee zit, is dat de wagen met defecte automaat niet veel zal opbrengen. Eén en ander afhankelijk van bouwjaar en kilometerstand uiteraard.
Anderzijds, als je wagen voor € 1600,- weer helemaal perfect in orde is.... Natuurlijk blijf je met een wagen van die leeftijd altijd wel aan de gang. Afschrijving heb je niet veel, onderhoudskosten iets meer. Als de wagen voor jezelf verder nog 'goed voelt', zou ik zelf na een grondige inspectiebeurt de inverstering wel overwegen.
Volvo S60 D3 Summum 2011
Toyota Yaris Full Hybrid 1.5 Aspiration 2014

cjibclient

Bericht door cjibclient » do feb 22, 2007 9:58 am

Voor 1600 euro heb je geen 3.0 v6 met goede automaat. Dus het is wel veel geld maar zoals Gunther zegt heb je dan wel weer een auto waar je zeker van weet wat je hebt.
Safrane 3.0v6 RT 1993, full option..... alleen handgeschakeld. net 340.000 gepasseerd ;)

Riel

Bericht door Riel » do feb 22, 2007 10:02 am

+ dan rijden we beiden een safrane in Duitsland :)

Het gaat zich wel lonen hoor, als je zelf gaat sleutelen... die saf ergens op een brug en schroeven maar!

En winterbanden, zelfs in Duitsland doe ik dat nu niet, ik heb 1 dag gehad dat het onder de 7 graden is geweest dit jaar. Je bent gewoon beter af met goede zomer(regen)banden, die duitse regel is van de gekke. Heb gisteren rondom nieuwe bandjes gelegd, rijdt weer heerlijk.
Renault Safrane 2.5 20vAUT RXE 464k

rootsap

Bericht door rootsap » do feb 22, 2007 3:25 pm

Als aanvullende informatie; het bouwjaar is 1993 en hij heeft 402.000 km gedraaid.
Het probleem is juist een brug vinden om te sleutelen en een goed technisch handboek zoals in het verleden een Olyslager of een andere vraagbaak voor dit type auto. Hiervoor heb ik internet al afgestruind zonder succes!
En waar haal je onderdelen vandaan buiten nieuw te bestellen bij een garage.
Het klopt voor € 1600,00 heb je geen andere safraan en zeker geen RXE met heel veel opties die zit als een tweede jas. De carosserie en het interieur zien er klasse uit. Dus ik ben er nog niet uit wat ik er mee aanmoet.

vierentwintig v

Bericht door vierentwintig v » do feb 22, 2007 7:45 pm

Hallo René
Jouw "bakgeschiedenis" , zonder de revisies, is exact wat mij gebeurde met m'n eerste v6, allen die van mij had nog maar 300.000 gedraaid... :cry: (staat nog hier 'voor onderdelen' maar lang niet alles past op 'n phase II....)
Déze site heeft gelukkig een ruime bibliotheek met technische handboeken (in meerdere talen), dus gebrek aan Olyslager hoeft niet onoverkomelijk te zijn...
Er zijn diverse goede Safrane-onderdelen sites in Frankrijk, wil je adressen en/of bemiddeling, stuur je me maar even een PM.
In Berlijn werden regelmatig gereviseerde bakken voor Safrane V6 phase I op ebay aangeboden, voor niet al te veel geld.
Een brug om te sleutelen te vinden bij jou in de buurt wordt wat moeilijk voor me.... :oops:
Sterkte bij 't nemen van je beslissing !

vierentwintig v
Safrane II 3L V6 24v RXT automaat 2000

Gunther
Administrator

Bericht door Gunther » do feb 22, 2007 9:56 pm

OK, een 93'er met 4 ton op de teller en een kapotte automaat brengt ongeveer € 0,- op. Ofwel, die zou voor onderdelen gaan en dat is het laatste dat we willen!
Voor 1600 euries koop je ook niet dezelfde wagen helemaal in goede staat. Dus ik sta nog steeds achter m'n advies.
En om mijn bijdrage te leveren, als je besluit dit project te beginnen, dan kan ik wel zorgen dat je voldoende documentatie (forget Olyslager...) ter beschikking kan hebben. 8)

[smilie=hitit.gif]
Volvo S60 D3 Summum 2011
Toyota Yaris Full Hybrid 1.5 Aspiration 2014

rootsap

Bericht door rootsap » zo feb 25, 2007 4:59 pm

Ok mensen, bedankt voor jullie reacties. Gelukkig heb ik de mogelijkheid mijn safraan droog weg te zetten. In de tussentijd kan ik proberen de centen bij elkaar te sparen en tegen de tijd dat ik er aan toe ben hoop ik nog een beroep op jullie te mogen doen m.b.t. documentatie en eventuele adressen voor gereviseerde bakken enz.

Groet,
René

AS1 (Anne)
Administrator

Bericht door AS1 (Anne) » vr aug 11, 2017 3:22 pm

Dit is een topic van 10 jaar geleden. Ben wel benieuwd hoe dit af is gelopen.
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

Plaats reactie