Even voorstellen: §teven met een 2.5 RXE

Alles wat je kwijt wilt over je eigen Safrane of over jezelf
AlbertP
Ouderling

Re: Even voorstellen: §teven met een 2.5 RXE

Bericht door AlbertP »

Mijn foto was van mijn 3.0 RXT Initiale uit 1997.
Misschien dat je dit helpt om je puzzel verder op te lossen?
Iig wordt het een hele toer om het voor elkaar te krijgen, succes......

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/230.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 231.000Km 3e aut bak

§teven

Bericht door §teven »

Deze week is LPG ingebouwd, de ringtank die ingebouwd zou worden van 69 liter had net een te grote diameter, het is nu een 64 liter ringtank geworden. Die pastte er met hangen en wurgen echt maar net in.

Inbouwer was ook zeer te spreken over de uitstootwaardes, waarbij de 45 van rechtsboven in het plaatje nog naar 23 terugzakte vertelde hij:
Screenshot_20191218-184334_Chrome.jpg
Screenshot_20191218-184334_Chrome.jpg (525.72 KiB) 1441 keer bekeken
De Volvo staat ondertussen te koop. Komende weken zelf weer even verder met de cruise control in de Safrane en dan lekker met Frans comfort de dagelijkse kilometers maken. :D

Jack de zeeuw

Bericht door Jack de zeeuw »

Mooi dat dat gebeurt is :) en dat er een ringtank in kon. Reservewiel heb je toch niet nodig :lol: :lol:
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 020: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 020: 227
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

§teven

Bericht door §teven »

Jack de zeeuw schreef:Reservewiel heb je toch niet nodig :lol: :lol:
Haha! Nou, liever een los reservewiel en goede bagageruimte dan zo'n dikke sigaar in de kofferbak. Dat heeft mijn Volvo, maar er kan geen fiets meer in. Dan heb je dus niet zoveel aan een stationwagen.

Vandaag weer een stukje verder gegaan met de cruise control. Ik ontdekte laatst dat er achter de rechterkoplamp geen stekker voor de pomp zit. Toen bedacht ik me dat dat bij een 25 ook niet zo is en dat er destijds bij mijn 25 TXE een andere kabelboom ingezet is. Dus ik ben vandaag weer terug gegaan naar de sloopSafrane en heb daar de kabelboom uitgehaald. Alles is vrijwel plug-and-play met veel dingen die al voorbereid zijn, alleen die kabelboom dus niet, precies zoals ik het ook van de 25 ken. Nu moet ik nog de kabelboom in mijn Safrane monteren en de pomp plaatsen en dan is het klaar. Die kabelboom is wel een lastige klus. Van de sloopauto kon ik wel wat dingen lomp doen om de kabel te demonteren, maar bij die van mij moet het allemaal wel netjes teruggeplaatst worden.

AS1 (Anne)
Administrator

Bericht door AS1 (Anne) »

§teven schreef:
24 dec 2019, 16:34
Nu moet ik nog de kabelboom in mijn Safrane monteren en de pomp plaatsen en dan is het klaar. Die kabelboom is wel een lastige klus. Van de sloopauto kon ik wel wat dingen lomp doen om de kabel te demonteren, maar bij die van mij moet het allemaal wel netjes teruggeplaatst worden.
Als deze kabelboom net zoals bij een R25 door de chassisbalk loopt dan heb je een uitdaging...
R25 V6 Injection aut. LPG 1989
Clio 1.4 RN 1993

§teven

Bericht door §teven »

Loopt vanaf de koplampregio boven het voorwiel langs de sproeiertank door de voetenbak van de bijrijder. Valt mee, maar die tank zit een beetje in de weg en er zitten plastic kappen boven het voorwiel. En in de voetenbak zitten vier torxjes waar je verrekte lastig bij kunt. Dus een flinke uitdaging. Of ik moet de specifieke stekker met draden uit de donorkabelboom peuteren en die op de één of andere manier naar de stekker in de voetenbak zien te krijgen.

Bij de 25 is de truc om aan de oude kabelboom een lang stuk ijzerdraad te maken, dan de kabelboom eruit trekken waarna het ijzerdraad op de plek van de kabel zit. En de nieuwe kabelboom dan aan het ijzerdraad maken en zo door de chassisbalk te trekken.

Ik vraag me bij dit soort klussen altijd af hoe de mensen in de fabriek dit toch allemaal zo makkelijk hebben kunnen monteren.

§teven

Bericht door §teven »

Wat ik trouwens wel gek vind, is dat die kabel niet voorbereid is terwijl voor alle andere aansluitingen de stekker helemaal klaarligt. De moeilijkst te vervangen kabel dus niet. Rare jongens die Fransen...

§teven

Bericht door §teven »

Vandaag alles gemonteerd en net een stukje gereden. Maar de cruise control doet niets. :( Ik weet even niet waar ik nu moet zoeken. Omdat er helemaal niets gebeurt bij indrukken toetsen, is het niet het bekende probleem van de klepjes in de pomp. De luchtslang ziet er verder goed uit, de luchtbalg ook, maar misschien dat ik bij die balg iets niet zie. Wat ik nog zag is dat de stekker naar de pomp 4 draadjes heeft terwijl de stekker zelf 5 uitsparingen heeft, op de pomp zitten wel 5 pinnetjes, waarvan de middelste wat korter is. Maar ik ga er vanuit dat dit zo hoort, omdat het direct van een donorSaf komt. Wie weet raad?

Voor de duidelijkheid, de cruise control komt van een donor RXT 2.5 automaat. Ik heb het stuur met knoppen, twee schakelaars achter klokkenwinkel, bruinoranje verloopstekker achter de klokkenwinkel, Matrakastje, kabelboom, pomp met slang, luchtbalg en hoofdschakelaar naast versnellingspook gemonteerd.

§teven

Bericht door §teven »

Nog even verder geneusd hier op het forum en op de Franse site waar een duidelijke beschrijving staat. De stekker heeft volgens die laatste idd 4 draadjes, dus dat klopt. Ik dacht verder gelezen te hebben dat de pomp een zakkende of stijgende snelheid veroorzaakt, maar ik lees ook reacties dat de cruise control geheel niet werkt en na schoonmaken van spoeltjes in de pomp weer wel. Ik vond mijn pomp van binnen er goed uitzien, maar misschien moet ik daar toch iets schoonmaken. Maar wat dan precies? Zie hier het plaatje op pagina 3, wat moet ik daar precies zien en schoonmaken?

AS1 (Anne)
Administrator

Gaat het lampje op de hoofdschakelaar branden?
De cc heeft een eigen remlichtschakelaar. Heb je die gemonteerd?
Clio 1.4 RN 1993

§teven

Bericht door §teven »

Ja, de hoofdschakelaar doet het met het lampje. En ja, de eigen CC-remlichtschakelaar heb ik gemonteerd. Dat is een witte met drie draden, de oude was een zwarte met twee draden. Aanvoerkabel heeft er ook drie. En daarnaast heb ik de koppelingschkelaar gemonteerd en een bruinoranje verloopstekker. Precies zoals het in de donorSaf zat, alleen daar dus geen koppelingspedaal, maar wel die schakelaar. Zit bij een automaat ook achter het rempedaal. Dus alles is geheel voorbereid, geen verschil tussen een handbak of automaat. Het enige dat dus niet plug-and-play is, is de kabelboom. Maar ook die heb ik gewisseld.

§teven

Bericht door §teven »

Wie kan mij helpen? Ik heb vandaag de pomp weer losgehaald en opengemaakt. Alles ziet er netjes uit, de spoeltjes zijn niet gecorodeerd en zijn netjes goudkleurig. De grote klep in het pompje kan ik ook bewegen. Alles weer terug gemonteerd, maar het werkt nog steeds niet. De CC doet gewoon niks. Hoe kan ik de pomp, de luchtslang of de luchtbalg verder controleren zonder te rijden? Of is het het makkelijkst om een andere pomp, slang en balg te monteren en te gaan rijden? Iemand nog iets aan CC-materiaal liggen?

AS1 (Anne)
Administrator

De cruise control zal waarschijnlijk met een Can CLIP uitleesbaar zijn.
Even bij Safrance langsrijden?
Clio 1.4 RN 1993

safrance

Bericht door safrance »

Om te kijken of de clip de CC kan uitlezen moest ik hem aan de auto hangen.
Er blijkt inderdaad een rekeneenheid 'snelheidsregelaar' in te zitten, dat zal hem wel zijn.
Zelf heb ik een aftermarket CC en dat werkte bij mij dus niet.
Hopelijk bij jou wel als alle draadjes goed zijn aangesloten...
Je hebt een PM.
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>385k
Je vindt slechts wat je zoekt.

§teven

Bericht door §teven »

Dank voor je reactie en het uitzoeken of dit uit te lezen is. Ik neem contact met je op.

Plaats reactie