Even voorstellen

Alles wat je kwijt wilt over je eigen Safrane of over jezelf
Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2361
Lid geworden op: di jan 12, 2010 9:01 pm
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Re: Even voorstellen

Bericht door Jack de zeeuw » wo sep 11, 2019 12:09 pm

bij poedercoaten worden de velgen eerst gestraald. Daarna dacht ik dat er een primer op ging maar dat weet ik niet zeker.
dan wordt de verf in poedervorm op de velg aangebracht waarna de velg in de oven gaat, een bepaalde tijd op bijna 200 graden.
Het is dus niet alleen de buitenkant maar ook binnenkant en het gedeelte waar de band zit.
het voordeel is dat de verf op deze manier aangebracht heel sterk is in een behoorlijke dikke laag.
Meestal wordt demonteren en monteren van de band, en opnieuw balanceren nog apart berekent dus dat komt er dan nog bij.
Daar moet je even naar vragen.
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 018: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 018: 209
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

§teven
Berichten: 43
Lid geworden op: do jun 03, 2010 11:42 am
Locatie: Siebengewald

Re: Even voorstellen

Bericht door §teven » wo sep 11, 2019 12:14 pm

Dat klinkt wel als een mooie duurzame en complete oplossing, niet alleen maar een laagje nieuw spul op de buitenkant, maar de hele velg onder handen. Ik heb de velgen nu zonder band, dat moet dus sowieso voor het poedercoaten. Ik vermoed wel dat ik dan alle vier de velgen moet laten poedercoaten en niet alleen de ene die nu al gestraald is. Nog even over nadenken, ik houd jullie op de hoogte over wat ik ga doen.

Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2361
Lid geworden op: di jan 12, 2010 9:01 pm
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Re: Even voorstellen

Bericht door Jack de zeeuw » wo sep 11, 2019 12:17 pm

Deze had ik ook laten doen, tevens laten richten omdat ze krom waren, waar nodig wordt er dan ook "gelast" en weer argedraaid.
Bij deze velgen moest de ring eruit om de velg te kunnen poedercoaten, de ring hebben ze opnieuw gepolijst. Was uiteindelijk best kostelijk maar het resultaat mag er zijn :wink:

De onderste is voordat hij werd behandeld.
Bijlagen
20170221_171436.jpg
DSCF0020.JPG
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 018: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 018: 209
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

§teven
Berichten: 43
Lid geworden op: do jun 03, 2010 11:42 am
Locatie: Siebengewald

Re: Even voorstellen

Bericht door §teven » do sep 19, 2019 12:36 pm

Vandaag eens de toerentallen afgelezen bij verschillende snelheden op de teller, alles in de vijfde versnelling:

50: 1400
60: 1600
70: 1900
80: 2200
90: 2400
100: 2700
110: 3000
120: 3300

Dus dat is niets raars als ik in dat andere topic lees. Grofweg per 10 km zo ongeveer 2 à 3000 toeren erbij.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vandaag ook een voorkeuring voor de APK laten doen, paar dingetjes kwamen eruit, zoals twee lampjes die niet goed schijnen (knipperlicht niet helemaal oranje, koplamp verkeerd beeld), dat is zo opgelost. Een ander punt is de gordel van de bijrijder die beschadigd is, daar heb ik er eentje van liggen dus ga ik ook snel oplossen. Maar de laatste was een te hoge lambdawaarde, geen idee hoeveel te hoog. Ik heb de auto goed warm gereden voor de keuring, uitlaat was verder niet lek zei de keurmeester. Waar kan dit nog meer aan liggen?

§teven
Berichten: 43
Lid geworden op: do jun 03, 2010 11:42 am
Locatie: Siebengewald

Re: Even voorstellen

Bericht door §teven » do sep 19, 2019 1:43 pm

Helaas, ik heb zo ongeveer een hele Safrane aan reserve-onderdelen meegekregen toen ik de auto overnam, maar er zitten geen gordels voor bij. Ik heb alleen een set voor achteren, ik dacht gezien te hebben dat dit de gordels voor voor zouden zijn. Niet dus. En heeft iemand een idee hoe ik een gordel voor vervang? Onderaan de stoel krijg ik het wel los, maar in de B-stijl zit de rest van de gordel en de gordelspanner. Hoe kom ik daar bij?

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3541
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Re: Even voorstellen

Bericht door AS1 (Anne) » do sep 19, 2019 1:53 pm

Waarschijnlijk de kap op de B-stijl verwijderen. De gordelrol zit dan in de B-stijl. Niet zo moeilijk.
Ik heb nog wel een gordel voor een fase 1. Zal wel hetzelfde als voor een fase 2 zijn maar misschien andere kleur.
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

§teven
Berichten: 43
Lid geworden op: do jun 03, 2010 11:42 am
Locatie: Siebengewald

Re: Even voorstellen

Bericht door §teven » do sep 19, 2019 1:59 pm

Ik ben een beetje bang dat ik de kap kapot trek. Of clipjes of iets dergelijks die erachter zitten. Ik heb hier een "Revue Technique Automobile" van de Safrane, maar daar staat het demonteren van de gordel en de kap helaas niet in beschreven. Je bent er ook zondag, toch? Als je die gordel voor me mee zou willen nemen, heel graag! Stuur maar even via PM wat je er voor wil hebben.

Dan rest alleen nog de te hoge lambdawaarde. Zojuist nog even onder motorkap gekeken en geluisterd met flink gas geven, maar ik ervaar geen lekkage van de uitlaat op dat punt. Keurmeester dacht daar misschien nog ergens een kleine lekkage zou kunnen zitten, vandaar dat ik even specifiek daar heb gekeken.

§teven
Berichten: 43
Lid geworden op: do jun 03, 2010 11:42 am
Locatie: Siebengewald

Re: Even voorstellen

Bericht door §teven » vr sep 20, 2019 9:57 am

Ik heb net nog even gebeld met het keuringstation om te vragen of ze de uitstootwaardes nog wisten. Helaas wist de keurmeester dat niet meer, is ook niet opgeschreven. Maar het was niet kantje boord vertelde hij. Maar hij kon ook geen lekkage in de uitlaat vinden, misschien ergens valse lucht bij de inlaat, maar daar kon ik zelf ook niet zo snel iets vinden. Nu staat de Saf vooral stil op dit moment en naar de keuring voornamelijk 80-wegen gereden, wel een aardig eind, maar misschien toch niet genoeg toeren gemaakt om de boel flink door te blazen. Zou het kunnen helpen om even flink te gassen op de snelweg? In de derde versnelling bijvoorbeeld 120 rijden? Bij diesels werkt dat nog weleens voor de roetmeting, werkt dat ook voor injectiebenzinemotoren?

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3541
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Re: Even voorstellen

Bericht door AS1 (Anne) » vr sep 20, 2019 12:17 pm

Even doorblazen kan zeker helpen bij dichtgekoolde motoren.
Ik heb bij mijn R25 onlangs de uitlaat vooraan losgehad en dan zie je ook hoeveel koolaanslag op de lambda-sonde kan zitten.

Het kan ook de carterventilatie liggen. Er wordt dan olie meeverbrand. Hoewel ik denk dat je lambda dan juist naar beneden gaat.
Die moet je sowieso nakijken en schoonmaken als nog niet gedaan.

Loopt de motor goed? Zo nee, controleer op valse lucht en de bougies. Het witte dunne slangetje wil nog wel eens stuk gaan.

Of de lambda-sonde zelf is defect.
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

§teven
Berichten: 43
Lid geworden op: do jun 03, 2010 11:42 am
Locatie: Siebengewald

Re: Even voorstellen

Bericht door §teven » vr sep 20, 2019 12:41 pm

De motor loopt uitstekend, kan het mooi vergelijken met mijn V70. Ik vermoed ook geen valse lucht omdat hij zo mooi draait, maar dat is misschien een verkeerde aanname. Sonde schoonmaken kan ik sowieso doen. En dan dus eens goed op toeren gaan rijden en nogmaals meten. Dank voor de tips!

Fuego_gtx
Berichten: 381
Lid geworden op: za okt 16, 2010 10:58 am
Locatie: Landgraaf

Re: Even voorstellen

Bericht door Fuego_gtx » za sep 21, 2019 5:06 am

Even terugkomen op je gordel.
de plastic kap op de B-stijl gaat vrij makkelijk los.
Je moet beginnen met de kappen op de dorpel voor en achter de B-stijl los te halen, die zitten met een paar torxjes vast.
Daarna kun je de kap op de B-stijl pas losmaken.
De rest is geschiedenis :P
Succes.
Greetz, Arno
Renault Forever :P
Ex Renault Fuego (4x)
Citroen Xsara Picasso 2.0 2003
Ex Safrane 2.2i Manoir 366k Amarant Metallic 142 1994

§teven
Berichten: 43
Lid geworden op: do jun 03, 2010 11:42 am
Locatie: Siebengewald

Re: Even voorstellen

Bericht door §teven » za sep 21, 2019 7:56 am

Dank je! :!:

Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2361
Lid geworden op: di jan 12, 2010 9:01 pm
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Re: Even voorstellen

Bericht door Jack de zeeuw » zo sep 22, 2019 12:56 am

Even terugkomend op de CO waarde.
De mijne moet heel goed warm worden gereden, even enorm in toeren jagen in bv de 3e versnelling, daarna direct aan de meter en het is goed.
Als ik dat niet doe schommelt de waarde net boven het toegestane :wink:
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 018: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 018: 209
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

Plaats reactie