350.000

Alles wat je kwijt wilt over je eigen Safrane of over jezelf
Gebruikersavatar
safrance
Berichten: 520
Lid geworden op: do dec 02, 2010 6:50 pm
Locatie: De Kempen

350.000

Bericht door safrance » zo mar 05, 2017 1:27 pm

Afbeelding

En nog in goede gezondheid :D
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>380k
Je vindt slechts wat je zoekt.

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3541
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » zo mar 05, 2017 2:09 pm

Ook de temperatuur staat op een gezonde plek. :)
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4640
Lid geworden op: za aug 20, 2005 9:11 pm
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP » zo mar 05, 2017 4:06 pm

Bravo .... een mooie Km stand.
Zo te zien nog geen tekenen dat ie ermee ophoud :P :P :P
Dus op naar de 400.000Km`s.
De oliedruk ziet er ook prachtig uit met een warme motor !!!1

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/228.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak

Gebruikersavatar
Elegance
Berichten: 318
Lid geworden op: vr jun 15, 2012 10:05 pm

Bericht door Elegance » zo mar 05, 2017 11:12 pm

Het 2.0-16V blok is misschien nog wel het beste Safrane blok. Heb je nog last van tikkende klepstoters? Dat komt bij de 2.5 nog wel eens bij hogere kilometerstanden voor.

Mooi stationair toerental ook, die van mij draait met 750 tp/m wat te laag, waarschijnlijk een vacuumlek of vuile injectoren.
Te koop: 06-'99 vert abysse Renault Safrane 2.0-16V RTE, elek. voorruitverwarming, 16" Ronal R54.
Te koop: 12-'00 bleu methyl Renault Megane Break 1.4-16V expression, div. upgrades

Fuego_gtx
Berichten: 381
Lid geworden op: za okt 16, 2010 10:58 am
Locatie: Landgraaf

Bericht door Fuego_gtx » ma mar 06, 2017 5:38 am

netjes :D :D
Renault Forever :P
Ex Renault Fuego (4x)
Citroen Xsara Picasso 2.0 2003
Ex Safrane 2.2i Manoir 366k Amarant Metallic 142 1994

Gebruikersavatar
Niels93
Berichten: 150
Lid geworden op: vr apr 01, 2016 12:48 pm
Locatie: Zevenaar

Bericht door Niels93 » ma mar 06, 2017 8:13 am

Netjes, dat geeft mij hoop voor mijn Safrane!

Verbruikt die van jou ook wat olie? Schijnt veel voor te komen bij Volvo motoren, maar zo blijft de olie ook mooi vers!

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3541
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » ma mar 06, 2017 9:15 am

Elegance schreef: Mooi stationair toerental ook, die van mij draait met 750 tp/m wat te laag, waarschijnlijk een vacuumlek of vuile injectoren.
Bij een vacuumlek gaat het toerental juist omhoog. Heb je de stationair toerentalregelaar al schoongemaakt?
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

Gebruikersavatar
Elegance
Berichten: 318
Lid geworden op: vr jun 15, 2012 10:05 pm

Bericht door Elegance » ma mar 06, 2017 10:24 am

Heb ik de verkeerde terminologie gebruikt? :lol: Het kan ook een kapotte pakking in het inlaatspruitstuk zijn waardoor lucht wordt aangezogen. Het gasklephuis is al eens schoon gemaakt en dat heeft niet geholpen.
Te koop: 06-'99 vert abysse Renault Safrane 2.0-16V RTE, elek. voorruitverwarming, 16" Ronal R54.
Te koop: 12-'00 bleu methyl Renault Megane Break 1.4-16V expression, div. upgrades

Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2361
Lid geworden op: di jan 12, 2010 9:01 pm
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw » ma mar 06, 2017 11:13 am

Mooie km stand, 4 ton moet makkelijk mogelijk zijn :wink:
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 018: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 018: 209
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3541
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » ma mar 06, 2017 11:35 am

Elegance schreef:Heb ik de verkeerde terminologie gebruikt? :lol: Het kan ook een kapotte pakking in het inlaatspruitstuk zijn waardoor lucht wordt aangezogen. Het gasklephuis is al eens schoon gemaakt en dat heeft niet geholpen.
Een vacuumlek is hetzelfde als lucht aanzuigen.
De stationair toerentalregelaar ook wel stappenmotor genoemd, is wat anders dan de gasklep.
Het ding ziet er vaak uit als een grijze cilinder in de buurt van de gasklep.
Bij de 2.5 zit deze tussen peilstok en inlaatspruitstuk. Bij de 2.0 weet ik niet.

Afbeelding
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

Gebruikersavatar
Elegance
Berichten: 318
Lid geworden op: vr jun 15, 2012 10:05 pm

Bericht door Elegance » ma mar 06, 2017 1:28 pm

@Safrance sorry dat ik jouw topic vervuil met mijn vragen :wink:

@AS1 je bedoelt de nullastregelklep (leuk vakjargon :lol:) ? Raakt zoiets dan wel vervuild, zo ja, waardoor dan? Mijn auto heeft nog maar ca. 150dkm gereden, dus het lijkt me wat sterk. Ik zit eerder te denken aan een pakking in het inlaattraject of een injector die wat vervuild is, gezien de leeftijd van de auto en de vorige eigenaar (oude man). De ECU past het mengsel automatisch aan, dus ik weet niet of je zomaar kunt zeggen dat meer lucht ook een hoger stationair toerental betekent. Bovendien zal de ECU compenseren voor een vacuumlek (i.e. gasklep staat dan net wat anders om minder lucht door te laten, of zie ik dat verkeerd??). Vorig jaar had ik een nieuwe lambdasensor nodig omdat de CO uitstoot voor de apk niet in orde was, daardoor vielen de mussen dood van het dak (niet dus, maar welkom in NL waar alles aan regels gebonden is..).

Btw, ik zie net dat de nullastregelklep ook een pakking heeft? http://www.mister-auto.nl/fl/nullastreg ... .09.0.html

Mijn Megane loopt ook (nog steeds) te laag stationair. Daarvan heb ik de injectoren vervangen en toen stopte die met flink roken bij koude motor, start nu goed en die pakt nu wat beter op bij wegrijden. Wel weet ik dat het blok wat olie zweet, dat van bovenaf komt, dus die heeft sowieso nieuwe pakkingen nodig..

Oude auto's; het is altijd feest! :twisted:
Te koop: 06-'99 vert abysse Renault Safrane 2.0-16V RTE, elek. voorruitverwarming, 16" Ronal R54.
Te koop: 12-'00 bleu methyl Renault Megane Break 1.4-16V expression, div. upgrades

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3541
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » ma mar 06, 2017 1:42 pm

Die NLR-klep vervuilt net zo als je gasklep. Zie hier voor goed resultaat na schoonmaken.

http://www.focusclub.nl/forum/showthrea ... 572&page=3
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

Gebruikersavatar
Elegance
Berichten: 318
Lid geworden op: vr jun 15, 2012 10:05 pm

Bericht door Elegance » ma mar 06, 2017 1:53 pm

Het is te proberen (als het weer eindelijk eens meezit hier!), maar ik geef het weinig kans. Al die dure spuitbusjes en toevoegingen werken 9/10 keer gewoon niet of slechts tijdelijk. In ieder geval bedankt voor de tip.
Te koop: 06-'99 vert abysse Renault Safrane 2.0-16V RTE, elek. voorruitverwarming, 16" Ronal R54.
Te koop: 12-'00 bleu methyl Renault Megane Break 1.4-16V expression, div. upgrades

Gebruikersavatar
safrance
Berichten: 520
Lid geworden op: do dec 02, 2010 6:50 pm
Locatie: De Kempen

Bericht door safrance » wo mar 08, 2017 2:05 pm

Ik hou 'le safrane' zo consequent mogelijk in optimale conditie.
Volgens mij geen last van tikkende klepstoters, Nico heeft er ook niets van gezegd bij het vervangen van de distributie.
Het schoonmaken van de nullastregelaar heeft zeker wel zin. Even voor Anne (nieuwe moter?) hoe het bij de 2.0 er uit ziet:

Afbeelding

Enkele jaren gelden bleef het toerental ook hangen op 1500 toeren, viel maar langzaam terug. Ik heb hem toen schoongemaakt met wat ik al had staan: remmenreiniger, penetrating oil, WD40, siliconenolie, goed is goed. De pakking was stuk, van stevig papier toen een nieuwe gemaakt. Daarmee was het probleem opgelost.
Later heb ik uit voorzorg met de LPG-stappenmotor hetzelfde gedaan.

Wat betreft de toekomst: de grootste bedreiging vind ik roest.
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>380k
Je vindt slechts wat je zoekt.

Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4640
Lid geworden op: za aug 20, 2005 9:11 pm
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP » wo mar 08, 2017 10:42 pm

De maatregelen die je hebt genomen vergroten het rij plezier, en daar gaat het met een Safrane om.

Zoals eerder bij de "roest controle Meeting" is het duidelijk geworden dat ook mijn 24v uit 2000 aangevallen is door roest, en vooral de rechter dorpel had er het meeste last van.
Zolang de kappen ervoor zitten is het lastig cq geheel niet te zien.
Neem de kappen eraf en controleer goed in welke staat de dorpel is.
Als er roest is prik daar dan stevig met bv een schroevendraaier.
Vermoedelijk zullen er enige plaatsen zijn waar je doorheen gaat.

Een plaatwerker kan met een slijptol de rotte plaatsen eruit slijpen en er nieuwe plaatjes overheen lassen.
Daarna zowel van binnen in de balk alsook aan de buitenzijde antiroest behandelingen geven en daarna bodyschutz erover spuiten.

Het is niet alleen lonend maar ook best wel leuk werk :P :P :P :P

Er is hierover een uitgebreide topic over gemaakt....

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/228.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak

Plaats reactie