Mijn nieuwe aanwinst: Clio 1.4 uit 1993

Alles wat je kwijt wilt over je eigen Safrane of over jezelf
Gebruikersavatar
Elegance
Berichten: 318
Lid geworden op: vr jun 15, 2012 10:05 pm

Bericht door Elegance » di sep 12, 2017 11:20 am

Mijn ouders hebben nog iets staan waar je wellicht oren naar hebt:

https://www.autoscout24.nl/aanbod/renau ... ?cldtidx=1

:D
Te koop: 06-'99 vert abysse Renault Safrane 2.0-16V RTE, elek. voorruitverwarming, 16" Ronal R54.
Te koop: 12-'00 bleu methyl Renault Megane Break 1.4-16V expression, div. upgrades

Ad-orgel
Berichten: 389
Lid geworden op: wo aug 08, 2007 12:54 am
Locatie: Klaaswaal

Bericht door Ad-orgel » ma sep 18, 2017 11:21 pm

Elegance schreef:Mijn ouders hebben nog iets staan waar je wellicht oren naar hebt:

https://www.autoscout24.nl/aanbod/renau ... ?cldtidx=1

:D
Wel apart een automaat in deze klasse; zie je niet veel, maar ik houdt het toch maar bij mijn Safrane automaat.

Groet, Ad
Volvo S60 automaat
Voorheen: Renault Safrane 2.5 RXT - Peugeot 607 2.2 - Renault Safrane 3.0 V6 24V (2x RXT en RXE) - Renault Safrane 2.0

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3538
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » di sep 19, 2017 10:46 am

Ad-orgel schreef:Wel apart een automaat in deze klasse; zie je niet veel
Maar 16 uit 265 van de Clio's tot het jaar 2000 te koop zijn een automaat.
Het grote probleem is dat een automaat in combi met een kleine motor hem veel trager maakt.
Om deze reden wil ik geen automaat in een lichte Clio.

Ik heb wel interesse in een Clio 3 1.6 of 2.0 automaat zodra ze goedkoop worden.
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

Gebruikersavatar
Elegance
Berichten: 318
Lid geworden op: vr jun 15, 2012 10:05 pm

Bericht door Elegance » do sep 21, 2017 11:16 pm

Ik heb een aantal keer in de Clio automaat gereden en ik kan je vertellen dat die combinatie helemaal niet zo verkeerd is. Alleen op de snelweg kom je net wat te kort, maar je wilt ook niet hard rijden met een Clio uit dat jaar (wordt snel lawaaierig). Overigens was van de Clio II pre-facelift ook een 1.6 en 1.4-16V met automaat leverbaar. Ze hebben allemaal als overeenkomst dat ze niet echt zuinig zijn. Ik heb de prijs inmiddels verlaagd.
Te koop: 06-'99 vert abysse Renault Safrane 2.0-16V RTE, elek. voorruitverwarming, 16" Ronal R54.
Te koop: 12-'00 bleu methyl Renault Megane Break 1.4-16V expression, div. upgrades

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3538
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » zo apr 22, 2018 8:54 pm

Het is een tijd stil geweest maar ik heb bepaald niet stil gezeten...
Ik ontdekte drie roestgaten in de kofferbak en een gat in een dorpel (en later nog een).

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Laten repareren zou snel in de papieren gaan lopen. Ik heb dit anders opgelost, namelijk zelf gelast.
Hiervoor eerst de workshop plaatwerk lassen van Rustbuster gevolgd. Dit heeft mijn broer eerder ook naar tevredenheid gedaan. Verder kon ik zijn lasapparaat lenen.

Ik heb uit de donor van Jack een stukje dorpel vooraan en achteraan gesneden en in mijn Clio gelast.
Die donor dorpel (rechts) was helemaal goed terwijl de andere (links) helemaal rot was.


Kofferbak:
Afbeelding
Afbeelding

Dorpel rechtsachter:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dorpel rechtsvoor:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Niet gek voor een eerste keer lassen. De andere dorpel stond voor later dit jaar op de planning totdat ik een incident met een rondslingerend voorwerp had waar ik in het donker overheen ben gereden. Resultaat: wiellager stuk en een flinke deuk in de bodem (onderste krikpunt) waarmee ik niet door de keuring zal komen.

Afbeelding
Afbeelding

De dorpel ligt daar nu ook open en zoals verwacht vol roest. Deze dorpel is in het midden ook verdacht en achter al eens gerepareerd.
Ik ga dit wat rigoreuzer aanpakken, namelijk de hele dorpel vervangen voor een nieuwe. Dit omdat de dorpel uit de donor niet bruikbaar is en ik toch wel graag eens een nieuwe dorpel in zou willen lassen. Dat is weer een andere uitdaging.
Een nieuw krikpunt heb ik inmiddels liggen om in te lassen. Nu de oude er uit is blijkt de vloer boven door vocht ook te zijn doorgeroest. Daar zal ik zelf een nieuw stukje voor maken en in lassen.

Afbeelding

Het krikpunt is niet meer door Renault leverbaar. Als alternatief iemand gevonden die niet meer leverbare onderdelen van Renault, Peugeot en Volvo namaakt: http://www.peugeot205.nl

De voorschermen waren op het onderste stuk ook krokant. Hier lag een flinke lading modder in.
Ik heb die rotte stukken er af gesneden en die van de donor er op gelast.

Afbeelding
Afbeelding

Fuego_gtx
Berichten: 380
Lid geworden op: za okt 16, 2010 10:58 am
Locatie: Landgraaf

Bericht door Fuego_gtx » ma apr 23, 2018 4:38 am

nice work Anne :)
Renault Forever :P
Ex Renault Fuego (4x)
Citroen Xsara Picasso 2.0 2003
Ex Safrane 2.2i Manoir 366k Amarant Metallic 142 1994

Gebruikersavatar
Boudie
Berichten: 309
Lid geworden op: do nov 12, 2009 1:06 pm
Locatie: Roermond

Bericht door Boudie » ma apr 23, 2018 2:33 pm

Fijn om te weten waar we terecht kunnen voor prima laswerk :lol: . Prima werk, Anne
Safrane 2.0 RTE 1997: automaat, leer, xenon, 230k
Safrane 2.5 RXE 1997: automaat, leer, 100k

Gebruikersavatar
safrance
Berichten: 518
Lid geworden op: do dec 02, 2010 6:50 pm
Locatie: De Kempen

Bericht door safrance » ma apr 23, 2018 4:48 pm

Grondig werk, hopelijk kun je er nog lang van genieten. :D

Ik begin me ook wel af te vragen wie nou de nummero uno is: de Safrane of de Clio. :?
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>380k
Je vindt slechts wat je zoekt.

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3538
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » ma apr 23, 2018 9:45 pm

Ik waardeer beide auto's erg. De Clio heeft nu echter even wat carrosseriewerk nodig maar het is goed te overzien. Technisch mankeert er niets aan behalve dat de achteruitverwarming niet lijkt te werken.
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

Gebruikersavatar
safrance
Berichten: 518
Lid geworden op: do dec 02, 2010 6:50 pm
Locatie: De Kempen

Bericht door safrance » ma apr 23, 2018 9:52 pm

Dan ziet het er op de detailfoto's wat erger uit dan het is... :)
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>380k
Je vindt slechts wat je zoekt.

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3538
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » ma apr 23, 2018 10:03 pm

Ik heb de beste rampfoto's gekozen. :lol:
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2355
Lid geworden op: di jan 12, 2010 9:01 pm
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw » ma apr 23, 2018 10:27 pm

De cursus begint zijn vruchten af te werpen Anne :lol: Heel netjes :D
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 018: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 018: 209
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3538
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » ma mei 21, 2018 9:33 pm

Intussen nieuw stuk vloer gemaakt en in twee stukken ingelast. In twee stukken omdat er een horizontale en een verticale kromming in zit. Dat buig je niet even uit een stuk.
Afbeelding
Afbeelding

Nu bezig met reconstructie van de binnendorpel.
Linksachter rond het krikpunt zitten oorspronkelijk wel drie lagen plaatwerk op elkaar gepuntlast.
Ik heb nieuwe lagen er op gelast en nu bezig met de laatste laag. Hiervoor een strook van een meter reparatieplaat afgezaagd en met de rechte kant naar beneden erop gelast. Dit zodat de rand van de buitendorpel straks er mooi overheen past.

Afbeelding
Afbeelding

Laatste stuk nog maken en ertussen lassen:
Afbeelding

Verstevigingsframe weer teruggelast:
Afbeelding
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

Gebruikersavatar
safrance
Berichten: 518
Lid geworden op: do dec 02, 2010 6:50 pm
Locatie: De Kempen

Bericht door safrance » ma mei 21, 2018 10:02 pm

CHAPEAU, GEWELDIG, wat wil je nog meer!!
De lasjes zien er prima uit. Smeer je er later van die pasta over?
Is het autogeen lassen?

Ik hoop wel dat ik er bij mijn Safrane eerder bij ben.
Ik denk niet dat ik dit allemaal wil doen. :?
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>380k
Je vindt slechts wat je zoekt.

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3538
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » ma mei 21, 2018 10:13 pm

safrance schreef:CHAPEAU, GEWELDIG, wat wil je nog meer!!
De lasjes zien er prima uit.
Thanks.
safrance schreef: Smeer je er later van die pasta over?
Is het autogeen lassen?
Pasta? Nee, ik spuit het met primer over zodat het niet gaat roesten.
Het is mig/mag-lassen dus met een aanvoerdraad welke smelt + beschermgas.
Ik las meestal d.m.v. proplassen. Dus gaatjes boren in een van de twee delen en dan weer dichtlassen. Dit is een voor de keuring goedgekeurde methode mits de afstand tussen de lassen max. 2 cm is.
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

Plaats reactie