Mijn nieuwe aanwinst: Clio 1.4 uit 1993

Alles wat je kwijt wilt over je eigen Safrane of over jezelf
WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: do jan 18, 2007 1:51 pm
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS » do jun 29, 2017 10:31 am

De kleur van die groene heet Lindegroen of 931 Tilleul.
Succes met je wagenpark.
mvg WillemS
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3538
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » do jun 29, 2017 10:49 am

WillemS schreef:De kleur van die groene heet Lindegroen of 931 Tilleul.
Bijna goed. Het is 995 Vert jade.

Afbeelding

Ik heb nu een nieuw plaatje met Belgisch typegoedkeuringsnummer. Vandaar dat hij los op tafel lag toen ik de foto nam.
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2355
Lid geworden op: di jan 12, 2010 9:01 pm
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw » do jun 29, 2017 8:07 pm

Een paar extra opbergvakken in de kokers/drempels (maar dat is geheim voor de flikken(Belgie)) :lol: :lol: Een enorm sterke motor, niet kapot te krijgen. :wink:
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 018: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 018: 209
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2355
Lid geworden op: di jan 12, 2010 9:01 pm
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw » do jun 29, 2017 8:09 pm

Elegance schreef:Kijk dat wordt weer klussen :lol:

Maar is dit ook niet een kale? Wat voor leuke speeltjes heeft deze?
Een paar extra opbergvakken in de kokers/drempels (maar dat is geheim voor de flikken(Belgie)) :lol: :lol:
Verder een enorm sterke motor, niet kapot te krijgen. :wink:
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 018: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 018: 209
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3538
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » do jun 29, 2017 9:09 pm

Jack de zeeuw schreef:Een paar extra opbergvakken in de kokers/drempels (maar dat is geheim voor de flikken(Belgie)) :lol: :lol:
Ik kan er goed bij. :lol:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door AS1 (Anne) op do jun 29, 2017 10:00 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3538
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » do jun 29, 2017 9:51 pm

Er zijn verschillende uitvoeringen waaronder RL, RN, S en RT.
Mijn groene Clio is een S volgens zijkant maar een RN aan de achterkant. :?: :roll:
Ik weet nog niet wat precies de verschillen zijn. De Autoweek site klopt niet echt.
Mijn S is eigenlijk net zo kaal als een RL.

De donor is een RN uit 1995 en is een fase 2.

https://en.wikipedia.org/wiki/Renault_Clio
In March 1994 (at the Geneva Motor Show), the phase two model was launched, with small updates to the exterior and interior of the Clio.[4] Most noticeable was the change in the front grille from two metal ribs to a single colour-coded slat. The bump strips were made slightly larger and rounder and had the car's trim level badge incorporated into them. The badges on the tailgate strip were moved up onto the tailgate itself and the tailgate strip was given a carbon fibre look. The rear light clusters were given a slightly more rounded bubble shape, giving the Clio a more modern look. The clusters, however, are physically interchangeable with phase ones'.

De fase 2 RN heeft standaard stuurbekrachtiging, centrale deurvergrendeling en electrische ramen voor.
Dit bouw ik in ieder geval over.
Er is een IR-ontvanger in de dakconsole maar helaas maar één sleutel zonder zender.
Waarschijnlijk zal ik wel een aftermarket afstandsbedieningsetje moeten gaan gebruiken,

De donor heeft ook een dakraam. Misschien zet ik die ook wel over. 8)
De donor blijkt ook twee verschillende achterlichten te hebben. Namelijk links origineel maar rechts van een fase 1. :oops: :lol: Dit had Jack vast nog niet gezien.
AfbeeldingAfbeelding

Andere verschillen:

Andere grille (de 1e vind ik wel het meest geslaagd):
AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Ik ga het hele dashboard overbouwen vanwege de roosters in het midden en de kvs-temperatuurmeter:
AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Nog een aardige als afsluiter: als je bij mijn Clio een richtingaanwijzer aanzet, dan gaan beide lampjes op het dashboard knipperen. Dit komt omdat een draad uitgespaard is. Dit geloof je toch niet?!
Bij de donor knipperen ze wel afzonderlijk. Ik zal het instrumentarium en draadboom overzetten.
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2355
Lid geworden op: di jan 12, 2010 9:01 pm
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw » do jun 29, 2017 10:45 pm

Gaat al met al behoorlijk wat uurtjes inzitten maar het is een hele uitdaging :lol:
De licht/richtingaanwijzerschakelaar heb ik 2 jaar geleden nog nieuw gemonteerd, die kan ook nog jaren mee denk ik :wink:
Het stuur is met dat frisse logootje ook nog wel over te zetten denk ik, als je toch bezig bent ........... :roll:

Dat van die achterlichten durfde ik je niet te vertellen, daar was je vast op afgeknapt :? Ik moest er 1 vernieuwen voor een APK omdat er een gat in zat. Niet op gelet wat voor type achterlicht er binnen kwam. aansluiting was wel hetzelfde.
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 018: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 018: 209
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3538
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » vr jun 30, 2017 9:58 am

Ik zag al iets op een APK-rapport staan over reflector vervangen ofzo.
Ook een wiellager en stuur/of fuseekogel geloof ik.

Ik ga de hele stuurinrichting uitwisselen. Ook omdat mijn contactslot bijna overleden is en inderdaad vanwege het stuur met glanzend logo.
Ik wil de donor nog even rijdend houden dus vandaar uitwisselen.
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

jans
Berichten: 72
Lid geworden op: do nov 24, 2011 10:25 pm

Bericht door jans » vr jun 30, 2017 8:00 pm

Respect mannen dat jullie bij auto's van deze leeftijden nog dergelijke reparaties / vervangingen
aanpakken. Ik had er verleden jaar met een 93'Twingo en in 2011 met de 93'er Safrane geen zin meer in. Subframes / drempels / spatborden / bodemreparaties etc. ik heb er kilometers CO2 draad en liters koolzuurgas aan besteed.
Heb nu andere uitdagingen en vervoermiddelen.

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3538
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » vr jun 30, 2017 9:19 pm

jans schreef:Respect mannen dat jullie bij auto's van deze leeftijden nog dergelijke reparaties / vervangingen
aanpakken. Ik had er verleden jaar met een 93'Twingo en in 2011 met de 93'er Safrane geen zin meer in. Subframes / drempels / spatborden / bodemreparaties etc. ik heb er kilometers CO2 draad en liters koolzuurgas aan besteed.
Heb nu andere uitdagingen en vervoermiddelen.
Het is inderdaad wel zo dat een auto in de basis goed genoeg moet zijn voordat je er veel tijd in gaat steken.

Ik zag wat bubbels onderaan in het midden van de linker dorpel van de donor. Na wat hakwerk is dit het resultaat. :twisted:
Afbeelding
Afbeelding

Deze dorpel is voor, midden en achter goed rot, terwijl rechts er niets aan de hand is. Bijzonder want rechts zit meestal de meeste roest.
De wielkasten zijn roestvrij. Onder de achteras schijnt wel weer roest te zitten.
Deze auto zou nog wel te herstellen zijn geweest met een nieuwe dorpel maar dat is het economisch niet waard.
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: do jan 18, 2007 1:51 pm
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS » za jul 01, 2017 4:17 pm

Anne ik heb veel respect voor jouw inspanningen !!!
Toch kijk ik liever vanuit mijn luie stoel naar Gibson63, een man die in de bouw werkt maar als hobbie de restauratie van oude Pick-ups heeft.
Best leuk om ook wat ideeen op te doen. Hij heeft eerder de Rode gedaan en verschillende prijzen mee gewonnen.
Veel kijkplezier gewenst, mvg WillemS

https://www.youtube.com/watch?v=7KUfgqI0UGA
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3538
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » za jul 29, 2017 4:52 pm

Deze maand flink bezig geweest met de Clio's.

stuurinrichting
De complete stuurinrichting overgenomen uit de donor d.w.z. stuurkolom, stuurhuis, leidingen en stuurstangen.
De linker stuurstang van de donor was goed versleten dus een stuurstang van mijn Clio hierop laten zetten.
Laten zetten ja want met mijn waterpomptangetje kreeg in de binnenste stuurstang echt niet los.
In de garage kwam de zware pijpsleutel te voorschijn. Ook daarmee ging het zeer moeizaam.
Het is jammer dat er geen zeskant zit. Dat zou een stuk helpen.

De stuurbekrachtiging voelt goed aan. Niet te licht. Beetje zoals een Safrane.

Afbeelding


dashboard en centrale vergrendeling
De dashboards uitgewisseld. Ik heb nu een koelvloeistoftemperatuurmeter, luchtroosters in het midden (mijn Clio had die niet [smilie=boggled.gif]), lichten-nog-aan-zoemert
Ik liep wel tegen een klein dingetje aan. Beide auto's startten niet meer na de dashboard swap. :oops: :lol:
Dit had te maken met een stekker aan het dashboard die verschillend is tussen de auto's. Die stekker zit aan de kabelboom uit de motorruimte. Dat stuk kabelboom loopt naar een relaisbak naast de accu. Eerst die kabelboom uitgewisseld maar dat was niet voldoende.
Ik heb uiteindelijk de complete kabelbomen uit de motorruimtes uit gewisseld :!: :twisted:

Verder de bekabeling naar de achterportieren en achterklep overgenomen ivm centrale vergrendeling.

Afbeelding
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

Gebruikersavatar
Elegance
Berichten: 318
Lid geworden op: vr jun 15, 2012 10:05 pm

Bericht door Elegance » za jul 29, 2017 7:12 pm

Nou Anne, je draait je handen niet om voor een partijtje auto verbouwen :lol: Wie A zegt moet B zeggen :wink: Ik vind het maar knap dat je dit allemaal doet, maar of het wijs is, is een ander verhaal haha. Ik had al lang een nette RT uit Duitsland geïmporteerd (zo duur zijn ze niet) en lekker gaan genieten van het rijden (daar zijn ze immers voor gemaakt).

Btw, ik denk dat de stoelen uit jouw fase 1 van betere kwaliteit zijn dan die uit de fase 2. Die fase 2 stoelen zie ik heel vaak met een gescheurde linker wang of loslatende bekleding.
Te koop: 06-'99 vert abysse Renault Safrane 2.0-16V RTE, elek. voorruitverwarming, 16" Ronal R54.
Te koop: 12-'00 bleu methyl Renault Megane Break 1.4-16V expression, div. upgrades

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3538
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » za jul 29, 2017 9:30 pm

Jack de zeeuw schreef::lol: En ik heb wel een wisser maar geen sproeier :cry:
Nou, hier komt de verrassing. Die had je wel degelijk, namelijk verstopt direct achter de ruitenwisser:

Afbeelding

Hij is dus niet vervallen maar gewijzigd.
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3538
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » za jul 29, 2017 9:38 pm

Elegance schreef:Nou Anne, je draait je handen niet om voor een partijtje auto verbouwen :lol: Wie A zegt moet B zeggen :wink: Ik vind het maar knap dat je dit allemaal doet, maar of het wijs is, is een ander verhaal haha. Ik had al lang een nette RT uit Duitsland geïmporteerd (zo duur zijn ze niet) en lekker gaan genieten van het rijden (daar zijn ze immers voor gemaakt).
Ik heb het al eerder gezegd. Deze Clio's zijn voor mij om lekker aan te sleutelen. Autotje verbouwen is leerzaam. :twisted:
De Clio rijdt leuk maar echt genieten doe ik wel met de Safrane. 8)
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

Plaats reactie