Mijn nieuwe aanwinst: Clio 1.4 uit 1993

Alles wat je kwijt wilt over je eigen Safrane of over jezelf
AS1 (Anne)
Administrator

Bericht door AS1 (Anne) » vr mar 31, 2017 9:32 am

De roest bij dorpels zit vaak op de hoeken. Bij deze auto is linksachter en rechtsvoor al gerepareerd. De andere hoeken lijken ok.

Het subframe voor is rechts roestvrij vanwege de standaard olielekkages. :wink:
Links flink roestig aan de onderkant. Ben al bezig met ontroesten. Bij de keuring geen opmerkingen over roest.
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

AS1 (Anne)
Administrator

Bericht door AS1 (Anne) » vr mar 31, 2017 7:54 pm

Zo, het gebakje is van de motor af. [smilie=beer.gif] [smilie=eek3dance.gif]

De hele reden van vernieuwen koppeling is een snerpend geluid bij koude motor.
Mijn broer riep gelijk: waterpomp! Die kende het geluid uit zijn Renault 5 periode.
Totdat ik ontdekte dat bij ook maar een klein beetje indrukken van de koppeling het geluid weg gaat. Dit kan maar een ding zijn: het druklager.
Die blijkt inderdaad defect.

De diepte van de nagels van de koppelingsplaat is nog maar 0.5 mm. Daarmee is deze wel voor 80% versleten dus mooi moment om alles te vervangen.
Je wilt niet dat de plaat geen voering meer heeft want dan kunnen de nagels het vliegwiel bekrassen.

Tip voor de geinteresseerden: voorste centreerpen verwijderen. Die blijkt een stuk langer dan de achterste.
Die pennen zijn nodig zodat niet de bak met z'n hele gewicht op de prise-as komt te hangen als alle bouten er uit zijn.
Ik kon de centreerpen niet vooraf verwijderen vanwege te weinig sleutelruimte/gebrek aan juist gereedschap voor het verwijderen van tapeinden.
EDIT: pen ook met de bak eraf niet los te krijgen. :evil:

Andere tip: een breekijzer is veel effecter dan rukken en trekken. :wink:

Foto's hier.
Laatst gewijzigd door AS1 (Anne) op vr apr 14, 2017 10:35 am, 1 keer totaal gewijzigd.
1993 Clio 1.4 RN

jerryvr

Bericht door jerryvr » vr mar 31, 2017 8:44 pm

Ziet er bekend uit :) JB5 bak?
Tesla Model 3 (In bestelling)
Hyundai Tucson (Aflopend)
Renault Laguna 3.0 V6 24V Initiale - Noir Nacré (Verkocht, rijdt nu rond in Nigeria)
Renault Safrane 2.5 RXT - handgeschakeld, Bleu Crépuscule (Overleden)
Renault Safrane 2.5 RXE - handgeschakeld, Vert Abysse (Overleden)
Renault Safrane 2.5 RXT - handgeschakeld. Vert Fiji (Overleden)

AS1 (Anne)
Administrator

Bericht door AS1 (Anne) » vr mar 31, 2017 9:33 pm

jerryvr schreef:Ziet er bekend uit :) JB5 bak?
JB1 :)
1993 Clio 1.4 RN

AS1 (Anne)
Administrator

Bericht door AS1 (Anne) » vr apr 14, 2017 10:46 am

Vorige week de nieuwe koppeling en bak terug gemonteerd.
Dit weekend al het overige weer inbouwen.

- dynamo, startmotor
- motor- en baksteun
- subframe bouten weer vast. Een draait al door. :evil: dus die doorslijpen.
- fusee/aandrijfassen. Ik had deze als geheel verwijderd. Kwestie van grote bouten fusee los, twee boutjes fuseekogel en aandrijfas links losmaken van de bak en aandrijfas rechts pen er uit
- nieuwe remmen incl. revisiesetje
- reactierubbers stabilisatorstang/draagarm vervangen
- bak vullen met olie
- wielen monteren
- bak schakelstang en reactiestang monteren en aantrekken (vanuit mijn smeerput)
- accu
- nieuwe nummerplaathouders + platen monteren

remmen revisiesetje:

Afbeelding
1993 Clio 1.4 RN

Elegance

Bericht door Elegance » vr apr 14, 2017 3:38 pm

Hoop werk, nog geen spijt van de aankoop? :lol: Voor 1500 euro koop je een heel nette..
Te koop: 06-'99 vert abysse Renault Safrane 2.0-16V RTE, elek. voorruitverwarming, 16" Ronal R54.
Te koop: 12-'00 bleu methyl Renault Megane Break 1.4-16V expression, div. upgrades

AS1 (Anne)
Administrator

Bericht door AS1 (Anne) » vr apr 14, 2017 4:10 pm

Deze is ook net. Helemaal voor 575 Euro. :)
En wat werk er aan is precies wat ik zocht.
1993 Clio 1.4 RN

Elegance

Bericht door Elegance » vr apr 14, 2017 7:56 pm

:lol:

Mijn Megane was ook een koopje bij aanschaf, kostte net wat meer dan jouw Clio (en geloof me: daarvoor krijg je heel veel meer auto). Inmiddels heb ik flink wat geld uitgegeven om de auto in apk waardige, goed rijdbare en veilige staat te brengen. Was dat het waard? Tja, niet echt. Bij verkoop zou ik nu een flink verlies moeten nemen. Misschien had ik beter een ander exemplaar kunnen aanschaffen. Voor hetzelfde geld had ik een vrij nette Megane II kunnen kopen.. (exclusief kosten onderhoud e.d.)

Het plan is nu om beide auto's zo lang als mogelijk te houden en echt goed op te rijden. Zo lang de roestduivel enigszins uit het zicht blijft, dan kan dat lang goed gaan. Hopelijk normaliseren de onderhouds- en vooral reparatiekosten tot een paar honderd per jaar in de toekomst, dan wordt het lachen :) Het voordeel van oude auto's is toch wel dat iedere monteur hier aan kan sleutelen en ik ook nog wat zelf kan doen. Daarnaast is de kwaliteit van sommige onderdelen beter dan van recentere Renaults. Mijn Megane heeft bijvoorbeeld een aluminium gasklephuis met gaskabel. Sommige recentere Renaults hebben een plastic gasklephuis met elektronisch geregelde gasklep. Wat zou langer meegaan? :wink:
Te koop: 06-'99 vert abysse Renault Safrane 2.0-16V RTE, elek. voorruitverwarming, 16" Ronal R54.
Te koop: 12-'00 bleu methyl Renault Megane Break 1.4-16V expression, div. upgrades

AS1 (Anne)
Administrator

Bericht door AS1 (Anne) » zo apr 16, 2017 9:37 pm

Elegance schreef:Mijn Megane was ook een koopje bij aanschaf, kostte net wat meer dan jouw Clio (en geloof me: daarvoor krijg je heel veel meer auto).
Meer auto = er kan ook meer stuk, zoals je al gemerkt hebt.
Het gaat mij niet om hoeveel auto ik krijg qua ruimte en luxe. Ik wilde een Clio 1 omdat dat wat mij betreft de leukste Clio is en deze intussen een klassieker is. Het is ook de Clio met het meeste rijplezier omdat hij nog licht is.
Ik ken de historie van deze. De meeste bekende Clio-gebreken (wiellagers, kogels, roest) zijn al gerepareerd.
Verder komt er ook nog een donor aan en de onderdelen zijn al zo goedkoop. :lol: :lol: :lol:

Als je geld in een auto stopt dan kun je beter wat langer in de auto rijden. Mijn Clio gaat voorlopig niet weg.
1993 Clio 1.4 RN

AS1 (Anne)
Administrator

Bericht door AS1 (Anne) » zo apr 23, 2017 8:19 pm

Bij o.a. Renault en Peugeot/Citroen komen verschillende soorten remmen voor, namelijk van het type Lucas of anders Bendix.
Je moet dan remblokken van het juiste type kopen. Nu had ik gekeken welke ik heb (Lucas) en toch in een vlaag van verstandsverbijstering de verkeerde aangeschaft. [smilie=banghead.gif]

Nu ik de juiste remblokken heb gemonteerd was de Clio eindelijk klaar om weer gestart te worden.
Poging 1: er gebeurde niets. Ook de verlichting werkte niet. Nergens spanning, ook niet met een andere volle accu. :roll:
Na een tijd ontdekte ik dat op de pluspool niet één maar twee kabels moeten. De andere lag beneden. :oops:

Poging 2: de startmotor draaide even maar stopte dan. :shock:
Poging 3: de dashboardlampjes brandden nu vaag op contact en de benzinepomp bleef aan en uit gaan (pulserend). Ook dimden de dashboardlampjes nog verder. Geen startmotor. :evil:

Eerst maar eens gekeken of ik de motor nog handmatig kon ronddraaien. Ik had namelijk ook de distributie vervangen.
Nu moet je het wel bont maken om het te verkloten bij deze auto. Riem vervangen is eenvoudig. Het lastigste is de toegankelijkheid. Motor opkrikken of juist laten zakken helpt een stuk.

De motor ging nog wel handmatig rond. :)
Nog eens proberen te starten. Niks. Ondertussen hoorde ik ook bij contact aan een pulserend gesis onder de motorkap. :?
Nu is zwakke dashboardlampes een typische indicatie van een massaprobleem. Ik heb de massakabel naar de versnellingsbak losgehad omdat de bak eraf moest en ook weer vastgemaakt. Nu maar eens een startkabel gepakt en die tussen accu en versnellingsbak gehangen. Dit maakte geen verschil.
Vervolgens de startkabel tussen accu en motor gehangen. Ah! De dashboardlampjes waren nu weer fel.
Starten lukte nu wel maar wel langdurig en met een hoop protest van de motor en rook uit de uitlaat. :twisted:

Intussen werd mij duidelijk waarom dit zo moeizaam ging. Dat gesis onder motorkap was de injector. Die bleef steeds wat benzine inspuiten met contact aan (door het massaprobleem). De motor was dus nu verzopen.

Proefrit gemaakt een die was goed. Ook nu een foto in zonlicht. De auto heeft een frisse lichtgroene kleur die moelijk op de foto is vast te leggen.
Er zijn ook Safranes in deze kleur die ook ten onrechte voor grijs worden uitgemaakt.

Afbeelding

Todo:
- extra massakabel leggen
- lampen koplampen vervangen door gele lampjes
- auto kleien, polijsten en in de was zetten
1993 Clio 1.4 RN

Jack de zeeuw

Bericht door Jack de zeeuw » zo apr 23, 2017 9:07 pm

:lol: Er blijft altijd wat todo denk ik :wink:
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 018: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 018: 209
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

Elegance

Bericht door Elegance » vr apr 28, 2017 12:14 am

AS1 schreef:
Elegance schreef:Mijn Megane was ook een koopje bij aanschaf, kostte net wat meer dan jouw Clio (en geloof me: daarvoor krijg je heel veel meer auto).
Meer auto = er kan ook meer stuk, zoals je al gemerkt hebt.
Dat heb ik nog niet gemerkt bij mijn Megane. Het was vooral achterstallig onderhoud en normale mankementen die je kunt verwachten bij een auto van 15+ jaar oud. Alleen de voorveren was even schrikken, maar dat kwaaltje komt bij sommige andere auto's ook voor.

AS1 (Anne)
Administrator

Bericht door AS1 (Anne) » zo jun 25, 2017 8:35 pm

Vandaag naar Jack geweest om zijn Clio op te halen die ik als donor ga gebruiken.
Jack bedankt voor de auto en de schappelijke prijs. [smilie=thumbupwink.gif]

Ik heb een autotransporter (Peugeot Boxer) gehuurd. Dit reed niet verkeerd met z'n 3.0 HDI-motor met 160 pk. Dat wil wel.
Het comfort is ok maar toch best vermoeiend want je krijgt genoeg klappen te verwerken.
De laatste rit met de Safrane naar huis was dan ook een waar genot. :)

Onderweg terug werd ik door een motoragent bij Antwerpen van de snelweg afgeleid. :shock:
Controle van de papieren (rijbewijs, huurwagen en Clio). Dit ging vlot, alles was ok. :)

Afbeelding
Afbeelding

Er zijn best veel verschillende details tussen mijn Clio en de donor. Later volgen vergelijkende foto's.
1993 Clio 1.4 RN

Jack de zeeuw

Bericht door Jack de zeeuw » zo jun 25, 2017 10:44 pm

Gelukkig stond de Clio niet als gestolen te boek :lol: :lol: en kon je papieren overleggen :wink:
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 018: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 018: 209
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

Elegance

Bericht door Elegance » wo jun 28, 2017 9:41 pm

Kijk dat wordt weer klussen :lol:

Maar is dit ook niet een kale? Wat voor leuke speeltjes heeft deze?

Plaats reactie