Safrane verkocht.......

Alles wat je kwijt wilt over je eigen Safrane of over jezelf
rzasa
Berichten: 187
Lid geworden op: 09 mar 2016, 11:47

Safrane verkocht.......

Bericht door rzasa »

Hoi Safrane-rijders. Mijn naam is Ralph en ik woon in Alkmaar.
Na een aantal auto's van andere merken gereden te hebben ben ik terug bij mijn oude liefde: Renault! Ik was eigenlijk op zoek naar een mooie Laguna 1 ph.2, maar kwam toen op marktplaats een knappe Safrane op het spoor. De auto stond bij mij in Alkmaar, dus de afspraak was snel gemaakt. Het wachten was op een definitieve afspraak en het adres waar de auto stond....helaas kwam er geen reactie meer, en dat terwijl de vraagprijs ondertussen werd gewijzigd (naar beneden toe!). Op een gegeven moment was de auto van markplaats af en dook hij enkele dagen later op bij een handelaar. Nog steeds voor weinig geld. Te weinig blijkbaar, want ook nu werd de auto voor mijn neus weggekaapt (binnen het uur verkocht). Deze auto staat overigens nu bij de volgende handelaar. Waarom de auto mij niet werd gegund door de Alkmaarse verkoopster, zou ermee te maken kunnen hebben dat hij van haar overleden vader was en ze de auto liever niet in haar eigen stad rond zou willen zien rijden. Het gaat overigens om dit exemplaar: http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/rena ... timer.html

Opeens plopte er op marktplaats een nieuw exemplaar op, en hier ben ik de volgende dag meteen op af gegaan. Verkocht! en dus gekocht. :)

Afbeelding

De Safrane 2.0 RTE is van de eerste eigenaar en de laatste jaren is er maar een paar duizend kilometer mee gereden. De tellerstand is nu 105 duizend. Nieuwe APK zonder opmerkingen, al zouden de banden achter mijns inziens weleens vervangen mogen worden.

De auto heeft geen airco, maar is wel uitgevoerd met een elektrisch schuif-kanteldakje.

Waar moet ik nog wel wat aan laten doen?
De distributieriem is in 2008 voor het laatst gedaan.
De interval van de ruitenwisser vervangen.
Kijken naar het koppelingspedaal. Vind het vrij zwaar gaan (kom uit een japanner), net als het sturen. Misschien is het alleen een kwestie van smeren!
Ook kan de binnenkant wel een sopbeurtje gebruiken en kent de buitenkant wat oppervlakkige krasjes.

Dikke plus, de mooie uitstraling, de niet originele wielen vind ik best mooi.
Ik heb weer een liefhebbersauto onder mijn kont (na de R21) en dat vind ik erg leuk.
Kleine min, de maandelijkse lasten zullen wat hoger liggen, maar daar staat een glimlach tegenover. Ik ben blij dat ik dit exemplaar heb weten te bemachtigen, want ik vind de kleur eigenlijk mooier dan het blauwe exemplaar dat ik eerst wilde kopen.

Ik hoop mijn ervaringen op dit forum te kunnen delen en hier met mijn vragen terecht te kunnen. Wie weet tot ziens!
Laatst gewijzigd door rzasa op 03 jun 2017, 16:31, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Boudie
Berichten: 334
Lid geworden op: 12 nov 2009, 13:06
Locatie: Roermond

Bericht door Boudie »

Hoi Rzasa, welkom op het forum. Met die km-stand staan je ongetwijfeld nog veel aangename kilometers te wachten. En mochten er toch wat probleempjes opdoemen dan weet ik uit eigen ervaring dat je hier de nodige tips en trucs zult krijgen om ze te verhelpen. Veel rijplezier !
Safrane 2.0 RTE 1997: automaat, leer, xenon, 233k
Safrane 2.5 RXE 1997: automaat, leer, 115k

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3636
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) »

Welkom!
Voor de disriem staat 8 jaar bij de Volvo motoren. Die moet dus dit jaar worden vervangen.
R25 V6 Injection aut. LPG 1989
Clio 1.4 RN 1993

rzasa
Berichten: 187
Lid geworden op: 09 mar 2016, 11:47

Bericht door rzasa »

Dank voor het welkom!
De distributie wordt volgende week aangepakt.

Heeft iemand nog een goed adres voor een nieuwe mattenset?

jans
Berichten: 74
Lid geworden op: 24 nov 2011, 22:25

Matten

Bericht door jans »

ik heb ze indertijd besteld bij Automat, ca. 50 Euro.
Winparts adverteerde deze week met rubberen matten sets.

Gebruikersavatar
Boudie
Berichten: 334
Lid geworden op: 12 nov 2009, 13:06
Locatie: Roermond

Bericht door Boudie »

Wat de vervanging van de distributieriem van de 2.0 fase II (1997) betreft: jaren geleden adviseerde mij de Renaultdealer die te vervangen na 5 jaar of 120.000 km. Hebben we het nu over dezelfde als die van het Volvo-advies ? Scheelt een paar jaartjes, toch ?
Safrane 2.0 RTE 1997: automaat, leer, xenon, 233k
Safrane 2.5 RXE 1997: automaat, leer, 115k

rzasa
Berichten: 187
Lid geworden op: 09 mar 2016, 11:47

Bericht door rzasa »

Wat het ook is...morgen gaat er een nieuwe op!

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3636
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) »

Boudie schreef:Wat de vervanging van de distributieriem van de 2.0 fase II (1997) betreft: jaren geleden adviseerde mij de Renaultdealer die te vervangen na 5 jaar of 120.000 km. Hebben we het nu over dezelfde als die van het Volvo-advies ? Scheelt een paar jaartjes, toch ?
Die Renault dealer heeft het fout. Standaard is 5 jaar/120k inderdaad maar voor deze motor 8 jaar/120k.
R25 V6 Injection aut. LPG 1989
Clio 1.4 RN 1993

Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4719
Lid geworden op: 20 aug 2005, 22:11
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP »

Ach ja... de stealer wil graag geld verdienen....gggrrrr

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/230.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak

Ad-orgel
Berichten: 389
Lid geworden op: 08 aug 2007, 01:54
Locatie: Klaaswaal

Bericht door Ad-orgel »

Mooie auto; mooie kleur ook. Daar kan je nog wel even mee vooruit. Controleer bij gelegenheid wel de onderkant op roest (bijv. het subframe). Jammer dat er geen airco in zit. Maar goed "arko" werkt ook.
Veel plezier met je aanwinst; er zijn weinig auto's die fijner rijden.

Groet,
Ad
Volvo S60 automaat
Voorheen: Renault Safrane 2.5 RXT - Peugeot 607 2.2 - Renault Safrane 3.0 V6 24V (2x RXT en RXE) - Renault Safrane 2.0

rzasa
Berichten: 187
Lid geworden op: 09 mar 2016, 11:47

Bericht door rzasa »

De Safrane heeft een nieuwe distributie gekregen. Mijn monteur was zeer te spreken over mijn aankoop. Hij heeft bovendien hier en daar nog even de puntjes op de i gezet. Het koppelen gaat daarom ook een stuk lekkerder. De interval op de wisser werkt weer en het tankklepje heeft weer een veer.

Binnenkort een nieuwe mattenset, de auto lekker schoonmaken van binnen en van buiten en genieten.

De Philips Radio is vervangen door iets moderners.

Gebruikersavatar
safrance
Berichten: 552
Lid geworden op: 02 dec 2010, 18:50
Locatie: De Kempen

Bericht door safrance »

Daar geniet ik van, hoe je over de Safrane schrijft.
Mooie auto, ik wens je er nog jaren plezier mee.
Overigens, ik kocht mijn mattenset bij automatten.nl, met een extra bestuurdersmat, dat is de enige bij mij die verslijt :)
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>385k
Je vindt slechts wat je zoekt.

rzasa
Berichten: 187
Lid geworden op: 09 mar 2016, 11:47

Bericht door rzasa »

Ik wil een dashboardkastje in mijn auto. Heeft iemand dat al weleens gedaan hier? Lijkt mij dat dat geen probleem moet zijn. De sloper waar ik vandaag was had helaas een kapot kastje (eruit gebeukt ivm kachelmotor waarschijnlijk...).
Heeft iemand nog een nette liggen?

Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4719
Lid geworden op: 20 aug 2005, 22:11
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP »

Een kastje erin hangen kan en is snel gemonteerd. :wink: :wink:

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/230.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak

rzasa
Berichten: 187
Lid geworden op: 09 mar 2016, 11:47

Bericht door rzasa »

De Safrane is weer lekker schoon van binnen. Het wachten is op de nieuwe mattenset.

Tegenvaller was wel het volgende:

Afbeelding

Dit bakje zit naast de handrem en was erg goor en plakkerig. Goed soppen zorgde er helaas voor dat (ik vermoed dankzij de reactie tussen de verf en het jarenlang "inbrengen" van huidvetten) de verf meekwam...misschien had ik het eerst met een beetje warm water moeten proberen in plaats van Dasty, dat kan ook. Ik ben er verder achter dat het plakken aan het type plastic ligt, want het is nog steeds plakkerig. Net als de stukken plastic naast de radio. Ik herken dit uit de Fiat Croma, die had ook van die plakbakjes waar niks tegen te doen was.

Maar goed, een beetje balen is het wel. Zou zoiets nog te spuiten zijn?

Plaats reactie