Even Voorstellen.......Safrane ja/Nee??

Alles wat je kwijt wilt over je eigen Safrane of over jezelf
Plaats reactie
DavidH

Even Voorstellen.......Safrane ja/Nee??

Bericht door DavidH » di jun 02, 2015 7:02 am

Hallo,

Ik ben David 44 lentes jong en zoek een Auto....En niet zomaar een Auto :D

Sinds ik in Oostenrijk woon is het allemaal diesel wat ik rijd. En aangezien wegenbelasting hier op Kw/pk gaat en niet op gewicht is het ook mogelijk diesel te rijden.

De laatste jaren hadden we hier voor de deur...citr C8 2,2hdi, Volvo v70, Citr Berlingo 2,0hdi(rijdt moeders nog mee), Clio en saxo diesel, 307 2,0hdi

Nu heb ik een Safrane diesel zien staan.....Natuurlijk al altijd een mooie voiture gevonden..Dus waarom niet.....niet te veel pk, dus gunstig in de wegenbelasting (Let op: € 500 per jaar!!!)

Nou ben ik me op het Forum eens aan het inlezen, Maar schik nogal van de roest verhalen!!
Neem een Volvo van rond de eeuwwisseling.....Kom je dat zo niet tegen...

Dus graag uw mening over deze Auto:
http://www.willhaben.at/iad/gebrauchtwa ... -89408538/?
Is natuurlijk een km stand van niks....

Wat jammer is...de Auto Staat 4 uur hiervandaan.... Dus even snel kijken is lastig.

Schiet u Maar!!
Bedankt!
Groet

David

Voor een mooie vakantie met Safrane (zonder Caravan): www.liebetig.at
En dan gelijk je banden laten doen: www.reifenbus.at

Deen

Bericht door Deen » di jun 02, 2015 7:23 am

Hoi David,

Ik heb 10 jaar met een Safrane diesel gereden. Die is aan z'n economische einde gekomen bij 440.000 km toen het tandwiel aan de nokkenas brak. Tot die tijd geen noemenswaardige problemen gehad. Wel zei de garage er bij dat de aankomende apk een probleem zou worden i.v.m. een stukje roest.

Het relatief weinig vermogen zul je in praktijk niet merken, de motorkarakterisitiek is zo dat je altijd voldoende koppel hebt. Mocht je in Oostenrijk toevallig dicht bij een berg wonen dan is een Safrane een heerlijk vlotte auto om daar te rijden.

Zwak punt dat geld kost is de koppeling, bij de kilometerstand van de auto in de advertentie zal die al tegen zijn einde lopen.

Voor mij zou het de moeite waard zijn om te gaan kijken. Let wel op, de roest zit op plekken waar je naar moet zoeken, die zie je niet van buiten.
Safrane 2.2 dT 2000

DavidH

Bericht door DavidH » di jun 02, 2015 7:39 am

Dank voor je antwoord.

Koppelingset is niet zo duur...dus vooral het werk dan...Bij die km stand mag het vliegwiel (2massa) eigenlijk nog niet de geest geven..Daar ervaring mee?
Groet

David

Jack de zeeuw

Bericht door Jack de zeeuw » di jun 02, 2015 11:34 am

Auto heeft voor een diesel en die leeftijd nog niet veel km's. Dagje ervoor uittrekken en gaan kijken.
Wel vind ik zelf de prijs aan de hoge kant maar ja het is natuurlijk ook Oostenrijk :lol: :lol:
Zelf heb ik er ook een auto gehaald en heb ik me over de prijzen verbaast. :roll:
Laatst gewijzigd door Jack de zeeuw op di jun 02, 2015 11:49 am, 3 keer totaal gewijzigd.

Jack de zeeuw

Bericht door Jack de zeeuw » di jun 02, 2015 11:43 am

Een Volvo van die leeftijd zal ook best zijn puntjes van aandacht hebben Wink De roest verhalen zijn aandachts punten, het is niet zo dat een auto van die leeftijd een roestbak zal zijn. Je kunt meestal zien aan de auto of er een beetje op is gepast of niet.Wat natuurlijk ook belangrijk is, is de onderhoudshistorie. Als hij altijd netjes onderhouden is zal het allemaal wel meevallen.
Deze auto is van '97, dan zitten er waarschijnlijk de goede lichting veerpoten onder, de latere veerpoten zijn met een kunststof huls/bescherming of rubber rond de schokbreker (binnen de spiraal van de veer). Daarachter droogt het slecht en blijft de veerschotel zodoende lang vochtig wat weer tot gevolg heeft dat deze snel door kan rotten. Verder is het belangrijk of de vorige eigenaar de veerschotels regelmatig met een wasbeurt heeft schoongemaakt maar dat weet je dus niet. Er zitten nl gaatjes in om het vocht af te voeren maar als deze met modder of grind dicht zitten blijft er water staan met bovenstaande gevolgen.
Voel op de veerschotel onderaan de spiraal of er veel roest of rommel zit, ook als er veel roest aan de onderkant van de veerschotel zit kan het foute boel zijn. Momenteel zijn ze ook niet meer verkrijgbaar.
De drempels : ik heb nog geen Saf gezien met doorgerotte drempels, wel van gehoord dat er roest kan zitten.
Kofferdeksel : soms lekkage rond de achterruitenwisser met roest er rond, soms roest rond de handgreep om koffer te openen.
Subframe achter : slecht behandeld af fabriek maar slechts enkele zijn slecht vanwege dooroesten.

Het zijn allemaal aandachtspunten, het wil niet zeggen dat alle Safs deze mankementen hebben, veel is gelegen aan het onderhoud en behandelen door de vorige eigena(ren) en of hij binnen heeft gestaan.
Het enige wat ik zelf tot nu toe heb gehad (in 10 jaar) is een roestplekje bij de handgreep van het kofferdeksel bij een phase 2 uit '97 dus het valt allemaal nog wel mee.
De dieselmotoren zijn overigens best goed Wink
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 018: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 018: 209
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

Elegance

Bericht door Elegance » wo jun 03, 2015 11:47 am

In NL staan regelmatig ook diesels te koop, voor een appel en een ei. Laatst nog eentje van de 1e eigenaar op mp.

De tankbeugel kan ook doorroesten maar is goedkoop en gemakkelijk te vervangen.

Misschien dat je beter naar een andere Fransoos kan kijken i.v.m. de veerschotels die weer niet leverbaar zijn.

DavidH

Bericht door DavidH » wo jun 03, 2015 5:01 pm

Nederlandse diesel hebben altijd een zeer forse km stand.....Hoge belasting....veel rijden.
Hier koop je geen diesel om veel te rijden. Belasting benzine en diesel is gelijk. (brandstofprijzen zijn ook nagenoeg gelijk)

Dr rijden hier ook meer diesels dan benzine auto's.puur vanwege het koppel.
Groet

David

Deen

Bericht door Deen » do jun 04, 2015 7:58 am

Terugkomende op de vraag over de koppeling:

Koppelingsplaten vervangen bij 180.000 km
Platen en vliegwiel (en hele mechaniek) vervangen rond 330.000 km. Die reparatie kondigde zich al lang aan door een zware brom veroorzaakt door speling op het vliegwiel. Daarbij is het hele mechaniek van Bosch vervangen door een set van Valeo. Dat was de duurste reparatie die ik aan die auto heb gehad (1.100 euri)
Bij 420.000 km merkte ik dat de koppeling weer slechter werd maar dat is niet meer vervangen.
Safrane 2.2 dT 2000

Plaats reactie