Even voorstellen

Alles wat je kwijt wilt over je eigen Safrane of over jezelf
Plaats reactie
Benji91

Even voorstellen

Bericht door Benji91 » do feb 27, 2014 9:09 am

Dag allemaal,

Ik ben, sinds gisteren, eigenaar van een donker groene Safrane 2.0 16V RXE/RTE(?) van 1999 met 149.000 km op de teller.

Drie kleine dingen die nagekeken moeten worden :

Pasagiersdeur gaat niet op slot (deurslot zit vast)
Airco/kachel display knoppen (voor linker kant) doen het niet
rechter Xenon lamp gaat moeillijk aan

Hele fijne auto om ermee te rijden.Ga hem binnenkort gebruiken om naar Grasse te rijden en kijken hoe het is op "lange afstand".

Voor de rest :

Ik ben 44 jaar, getrouwd met een Francaise, 1 zoon van 11, 22 jaar gewoond in Parijs. Ik heb zelf in de jaren 90 als chauffeur gewerkt (met een Safrane - gepansert) voor de Franse ministerie van buitenlandse zaken.

Ik heb altijd "Frans" gereden (2CV, AX, ZX, Xantia, Xsara2, XM, 205, 306, R9, R5)
Safrane 2.0 16V RXE/RTE 149.000 km

Benji91

Bericht door Benji91 » do feb 27, 2014 9:16 am

Even vergeten in de checklist :

Bediening van de radio (stuur) doet het ook niet. (Philips radio)

Jack de zeeuw

Bericht door Jack de zeeuw » do feb 27, 2014 1:01 pm

Leuk, welkom Benji op het forum, veel leesplezier. Je auto heeft nog weinig gelopen dus kan in principe nog lang mee. Een poosje geleden stond er nog een gepantserde Saf te koop, is wel apart.

Je aircoknoppen voor de linkerkant doen het niet, werken de knoppen niet of zie je links op het display niets :?: Want dan is er misschien gewoon een lampje kapot. Als de knoppen het niet doen is mogelijk de printplaat overleden en moet je de knoppen unit waarschijnlijk vervangen. Er zweven hier op het forum nog wel exemplaren rond (zie bovenin de pagina/ witte balk de knop "onderdelen" of plaats een vraag in het topic "tekoop gevraagd/ aangeboden".

Deurslot zit vast, het slot zelf kan vast zitten (dat je hem met de sleutel niet verdraaid krijgt)maar dan moet hij met de afstandsbediening nog wel op slot gaan, mogelijk is er iets met het stangenstelsel aan de binnenkant van de deur of het "motortje" of bekabeling :?:

Xenon heb ik geen ervaring mee, die van mij zijn wat "antieker"

Stuurbediening radio, ik wist niet dat ze in de latere types nog Philips inbouwden, origineel is dat Alpine, enkel din. Mogelijk dat er later een Philips radio is ingebouwd die niet op de stuurbediening is aangesloten. in de phase 1 zat wel een Philips maar dat was een dubbel din, dan heb je geen opbergvakje onder de radio, bij de Alpine wel.

In ieder geval succes met het oplossen van de probleempjes en genieten op je 1e lange rit :wink:
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 018: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 018: 209
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

Benji91

Bericht door Benji91 » do feb 27, 2014 1:40 pm

Ik denk ook dat ze de philips er in hebben gezet want ik heb inderdaad een opbergvak onder de radio.

Wat de slot betreft : afstandbediening doet het niet (zelfs batterijen vervangen gisteren avond) Krijg de deur niet op slot "met sleutel" want sleutel draait niet en centrale vergrendelingsknop in de auto sluit die deur ook niet (pasagiersdeur)

De knoppen :

De "+" en "-" knoppen en de "ventilator +" en "ventilator -" knoppen zijn niet verlicht en de beide ventilator knoppen doen niets als ik erop druk (dus kan ik de ventilatie niet aanzetten)

maar ... wanneer de auto start dan gaat de ventilatie wel aan (een paar seconden) et zie ik wel tot +/- 5 balkjes stijgen. Daarna verdijnen de balkjes zoals het hoort en gaat de ventilatie uit.

AS1 (Anne)
Administrator

Bericht door AS1 (Anne) » do feb 27, 2014 2:13 pm

Welkom.

Kijk de stekker van de kachelmotor maar eens na. Die wil wel eens verbranden.
Bereikbaar vanaf de voetenruimte van de passagier.
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

Benji91

Bericht door Benji91 » do feb 27, 2014 4:35 pm

Ok dank je, zal ik doen. :)

Jack de zeeuw

Bericht door Jack de zeeuw » vr feb 28, 2014 12:12 pm

Een opbergvak onder de radio is in de ph 2 gebruikelijk want daar zit normaal een Alpine radio in, enkel din.

Ventilator : ook als deze het niet doet zouden de knoppen wel verlicht moeten zijn, waarschijnlijk zijn gewoon de lampjes erachter kapot.
Als je de auto start, dan zie je de balkjes in het display komen maar doet de ventilator het ook werkelijk ? Als dat niet het geval is gaat het systeem na enkele seconden in "storing" en zal je ook horen dat de kleppen sluiten. Zoals AS1 al opmerkte moet je de stekker van de kachelmotor controleren maar het kan ook zijn dat de motor zelf verbrand is maar dat kun je aan de motor ruiken. Op dit forum is er al behoorlijk wat over geschreven, typ maar eens kachelventilator of kachelmotor in de zoekfunctie boven.

Je slot is een ander probleem, hoor je wel iets in de deur als je de afstandsbediening bediend :?: Dan is de bedrading wel ok maar mogelijk het motortje kapot of zit het systeem vast, dan moet je de binnenbekleding eraf halen en de boel inspecteren.
Als je helemaal niets hoort daar kan het heel goed in de bedrading zitten die naar de deur toeloopt of in de stekkerverbinding aan de buitenkant van de deur of in de bekabeling binnenin de deur.
Je afstandsbediening doet het helemaal niet :?: Dat is weer een ander probleem, zitten er geen 2 sleutels bij de auto :?:

Benji91

Bericht door Benji91 » vr feb 28, 2014 1:57 pm

Voor de radio. Ik heb er een in "onderdelen" gezien en kontakt opgenomen met Gunther.

Knoppen links zijn inderdaad niet verlicht. de knoppen voor de temp. doen het wel alleen de twee knoppen voor handmatige ventilatie doen het niet.
Maar ik heb ook de knop A.C. die niets doet (deze wel verlicht)
Ik denk dat er een algemene storing moet zijn in de ventilatie maar wat precies weet ik niet (ik heb het al moeilijk met het in elkaar zetten van een IKEA meuble ... laat staan auto-techniek :roll: )

Slot : Afstandsbediening doet het niet en centrale deurvergrendeling ook niet via de sleutel in chauffeurdeur. Achterdeuren + koffer gaan open en dicht via knop op plafon. Chauffeurdeur gaat dicht met sleutel en pasagierkant doet niets (zefs met WD40) en geen motor geluid aan die kant. En nee, ik had maar een sleutel met de auto.

Ik denk dat ik langs een Renault dealer zal moeten rijden ... :cry:

AS1 (Anne)
Administrator

Bericht door AS1 (Anne) » vr feb 28, 2014 3:33 pm

Benji91 schreef:Ik denk dat ik langs een Renault dealer zal moeten rijden ... :cry:
Dat is het allerlaatste wat je moet doen tenzij je graag veel geld achter wilt laten.

Ik neem aan dat je de batterij in de sleutel al hebt vervangen. Ook doen als het lampje in de sleutel wel gewoon knippert.
1993 Clio 1.4 RN

Benji91

Bericht door Benji91 » vr feb 28, 2014 3:45 pm

Batterijen vervangen maar lampje van sleutel knippert niet. Ik heb de instructies van de forum gevolgd maar er gebeurt niets. :?

Wat "techniek" betreft heb ik helaas 2 linker handen.

AS1 (Anne)
Administrator

Bericht door AS1 (Anne) » vr feb 28, 2014 3:51 pm

Dan is je sleutel kapot. Mogelijk een slecht contact. Haal die eerst maar eens uit elkaar.
En dubbelcheck dat je batterijen niet verkeerd om zitten.
1993 Clio 1.4 RN

Benji91

Bericht door Benji91 » vr feb 28, 2014 3:54 pm

Die zitten er goed in :D

Jack de zeeuw

Bericht door Jack de zeeuw » vr feb 28, 2014 4:07 pm

Jack de zeeuw schreef:Ventilator : ook als deze het niet doet zouden de knoppen wel verlicht moeten zijn, waarschijnlijk zijn gewoon de lampjes erachter kapot.
Als je de auto start, dan zie je de balkjes in het display komen maar doet de ventilator het ook werkelijk ? Als dat niet het geval is gaat het systeem na enkele seconden in "storing" en zal je ook horen dat de kleppen sluiten. Zoals AS1 al opmerkte moet je de stekker van de kachelmotor controleren maar het kan ook zijn dat de motor zelf verbrand is maar dat kun je aan de motor ruiken. Op dit forum is er al behoorlijk wat over geschreven, typ maar eens kachelventilator of kachelmotor in de zoekfunctie boven.
Dat de knoppen voor de ventilator en ac het tevens ook niet doen is normaal als het systeem in storing staat. Dan kun je op de knoppen drukken maar er zal niets gebeuren.
Deze zullen alleen werken als de ventilator ook daadwerkelijk kan draaien, dus : óf stekker op de kachel/ventilatormotor maakt slecht contact c.q. is (deels) verbrand, óf de ventilatormotor is zelf verbrand.

Een nieuwe ventilatormotor is vrij prijzig, 2e hands valt het doorgaans mee, ze zijn ook in de Laguna gebruikt. Vervangen kost ongeveer een 1/2 uur als je weet wat je moet doen.
:wink:

lampjes in het knoppendisplay zijn eenvoudig te vernieuwen mits ze verkrijgbaar zijn want er staat me bij dat de lampjes(die 1 geheel vormen met de blauwe fitting) niet meer verkrijgbaar zijn maar ik weet zo niet uit mijn hoofd welke er in het display zitten.
Als je geluk hebt kun je ze nog in voorraad bij 1 of andere (Renault)garage vinden, daar heb ik laatst ook nog de voorraad opgekocht. Of je moet ze uit een sloopauto kunnen halen maar dan gaan ze natuurlijk ook minder lang mee.
Het kunnen ook simpele losse lampjes zijn.

Het is dat je niet echt in de buurt woont anders zou ik je wel kunnen helpen, misschien dat Albert iemand weet die er handig in is :?: Hij woont in Spijkenisse, dat is niet zover van jou vandaan :?: En anders gewoon een vertrouwde garage opzoeken. 8)

Plaats reactie