Toch een fransoos!

Alles wat je kwijt wilt over je eigen Safrane of over jezelf
Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3538
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » do mar 19, 2015 12:21 pm

WillemS schreef:Mooie reportage!!
Vandaar dat ik ook elke keer voor ik olie ververs de motor flush, lost alle rommel op en motor blijft inwendig schoon.
Elke keer de motor flushen is wat mij betreft overkill en ik denk dat maar weinig pro's dit adviseren.
Cruciaal is tijdig verversen voordat de olie verzadigd met roet is.
Als je dit doet ga je geen black sludge krijgen en is flushen geldverspilling. Je loopt bovendien meer risico op lekkende keerringen a.g.v. de flush.
Laatst gewijzigd door AS1 (Anne) op do mar 19, 2015 12:27 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3538
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » do mar 19, 2015 12:25 pm

digitalpunk schreef:Ik heb de bakolie laten verversen, hij is er wel wat fijner op geworden. Voor het inschakelen van de lock-up heeft het niet veel uitgemaakt, hier zal ik aan moeten wennen. Misschien dat ik ooit eens in iemand z'n 2.5 automaat mag rijden, dan kan ik het wat beter vergelijken.
Houdt er rekening mee dat als de accu losgekoppeld is geweest, deze automaat tijdelijk anders/soepeler zal schakelen.
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

Gebruikersavatar
digitalpunk
Berichten: 1040
Lid geworden op: wo mar 02, 2011 1:24 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door digitalpunk » do mar 19, 2015 3:22 pm

De accu is niet los geweest. Misschien dat ik dat vannacht even regel.
'98 Safrane (903) 2.5i 20V RXE FROM 227K @ 257K
'99 Safrane (472) 3.0i 24V RXT FROM 259K @ 332K - Exit
'98 Safrane (903) 2.0i 16V RTE FROM 136K @ 145K - Exit

Gebruikersavatar
digitalpunk
Berichten: 1040
Lid geworden op: wo mar 02, 2011 1:24 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door digitalpunk » wo apr 22, 2015 10:33 am

Dit is mijn 1000e bericht op het Safrane Forum :D :D :D
Hoor ik er nu bij? :oops:
'98 Safrane (903) 2.5i 20V RXE FROM 227K @ 257K
'99 Safrane (472) 3.0i 24V RXT FROM 259K @ 332K - Exit
'98 Safrane (903) 2.0i 16V RTE FROM 136K @ 145K - Exit

WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: do jan 18, 2007 1:51 pm
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS » wo apr 22, 2015 1:46 pm

Zodra je in een Safrane rijd hoor je erbij [smilie=party.gif]
mvg WillemS
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II

Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4638
Lid geworden op: za aug 20, 2005 9:11 pm
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP » wo apr 22, 2015 10:12 pm

Tuurlijk hoor je erbij, anders gestelt....... wat moeten we zonder jouw... :lol: :lol: :lol: :lol:
Wel niet teveel schrijven hoor... je haalt mij haast in :wink: :wink: :wink:
Op naar de volgende 1.000.

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/228.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak

Gebruikersavatar
digitalpunk
Berichten: 1040
Lid geworden op: wo mar 02, 2011 1:24 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door digitalpunk » vr nov 06, 2015 12:07 am

Tijd voor een kleine update.
In verband met nieuw werk en mijn huidige opleiding weinig tijd kunnen vinden om contacten te onderhouden en actief op het forum te zijn.
Ik werk met ingang van 1 september bij de Suzuki in Zoetermeer als leerling eerste-monteur en volg de opleiding eerste autotechnicus op MBO-3 niveau in Leiden bij het ROC.

Mijn huidige auto, de 2.5 automaat uit 98 heeft er inmiddels 245k op staan en in februari volgend jaar verloopt de APK.
Afgaand op mijn ervaring met mijn vorige Safrane's weet ik dat er een aantal zaken gerepareerd zullen moeten worden alvorens deze auto nog een jaar de weg op mag.

Een klein lijstje:

- twee nieuwe handremkabels;
- twee nieuwe draagarmen inclusief fuseekogels;
- rondom schijven en blokken;
- vervangen oliedruksensor ivm lekkage;
- vervangen binnenste stuurkogels of compleet stuurhuis.
- vervangen wiellager links- of rechtsachter (nog niet zeker)

Nu begrijpen jullie dat dit een hoop werk is, met een aanzienlijke investering.
Ik ben dan ook alle alternatieven aan het overwegen, waaronder de aanschaf van een andere auto.
Aangezien ik toch wel zeer verkikkerd ben op de Safrane overweeg ik een 3.0 12v phase 1 baccara aan te schaffen, eventueel een quadra.
Anders moet het een S60 of S80 (Volvo) worden.

Tot slot heeft mijn huidige 2.5 nog geen steekje laten vallen, al heb ik twee weken terug de einddemper moeten vervangen. Door het eindeloze korte-afstandwerk van de vorige eigenaar, wat bleek uit de verstopte caterventilatie, is de einddemper behoorlijk doorgeroest. Er bleek een gat van zo'n 2 bij 10 centimeter in te zitten. Voor 80 euro een nieuwe kunnen scoren, weliswaar imitatie. Ik moet zeggen dat het een prima pijp is, hij is vrij stil.

Overtuig me :wink:
'98 Safrane (903) 2.5i 20V RXE FROM 227K @ 257K
'99 Safrane (472) 3.0i 24V RXT FROM 259K @ 332K - Exit
'98 Safrane (903) 2.0i 16V RTE FROM 136K @ 145K - Exit

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3538
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » vr nov 06, 2015 9:29 am

digitalpunk schreef: Aangezien ik toch wel zeer verkikkerd ben op de Safrane overweeg ik een 3.0 12v phase 1 baccara aan te schaffen, eventueel een quadra.
De grote uitdaging is het vinden van zo'n een en dan ook nog een mooi exemplaar.
Ik begin zolangzamerhand te denken aan een opvolger. Wellicht heb je interesse in die van mij? Deze zou je eventueel kunnen verbouwen naar een Baccara.
Na het lange stilstaan zijn er wat probleempjes geweest maar daarna alleen maar normaal onderhoud. Er mankeert momenteel niets aan. Alleen wat cosmetische dingetjes: er zit een deukje in de achterklep, de vooruit heeft in de rechterhoek een barst maar dat is al jaren stabiel en de rechterachterdeur moet eens met een lakstift worden bijgewerkt.
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

boer
Berichten: 537
Lid geworden op: ma dec 11, 2006 10:10 pm
Locatie: Hardinxveld Giessendam

Bericht door boer » vr nov 06, 2015 11:41 am

Naar mij bescheiden mening is de fase 1 beter dan de 2 alleen vind er eens een
Renault25 v6 injection baccara 1991 178000
Renault25 v6 injection baccara 1991 162000
Ex rxe v6i aut.1992 228000
Ex safrane baccara1993 315000km
Boer

Gebruikersavatar
Luigi
Berichten: 175
Lid geworden op: zo nov 04, 2012 9:23 pm
Locatie: Morkhoven Belgie

Bericht door Luigi » vr nov 06, 2015 9:00 pm

Ze zijn er nog maar je moet geluk hebben.
De prijzen beginnen ook de pan uit te rijzen (2500€ voor een 2.5 :shock: ).
Maar als je een beetje geluk hebt vindt je 2.0 voor 800€ waar je bijna drie jaar zonder noemenswaardige kosten mee kunt rijden (wel nu en dan een gremlin maar met hulp van de site snel opgelost) :wink:
En als je heel veel geluk vindt je zelfs nog een donor auto voor 100 € met leder interieur :D :shock: .
Ja ik weet het ik ben aan het stoefen zoals we dat in belgie zeggen 8)
Maar ik heb dan ook veel geluk gehad met mijn safrane of moet ik zeggen safranen :wink:
Safrane 2.0 RT Phase I 1993 Leder Automaat op stal gezet wegens verlaten oldtimerleeftijd
Mazda 626 coupe 2.0 L 12 kleppen van 1990 voor mijn midlifecrisis.Oldtimer
Peugeot Ion 2012 Full electric tweedehands wegens ideaal voor stad en veel goedkoper rijden nu eerste wagen [smilie=wub.gif]

Gebruikersavatar
d,n hens
Berichten: 621
Lid geworden op: ma nov 05, 2007 8:43 pm
Locatie: uden (brabant)

Bericht door d,n hens » vr nov 06, 2015 10:42 pm

digitalpunk, ik zou eerst even kijken achter de dorpelkappen, als ie hier ver heen is dan is de beslissing waarschijnlijk makkelijker.
Ik heb besloten om nog door te rijden, dit is de goedkoopste oplossing en het is geen straf zo n saf :D bij mij was het ene gat nog te overzien de rest was nog niet rot.
Ik heb ook gekeken naar een volvo S80 maar word er niet echt blij van :cry: :roll:
Kortom is de auto nog de moeite waard dan zou ik hem gewoon blijven rijden en even met tectiel behandelen. :wink:
safrane 2.5 rxt automaat met alle optie's ,leer, xenon verlichting schuifdak en nog veel meer is verkocht.
safrane 2.5 rxe lpg g3 automaat met leer en voorruitverwarming op 15-12-2010 102000km inmiddels 210000km 02-2016

Gebruikersavatar
Boudie
Berichten: 309
Lid geworden op: do nov 12, 2009 1:06 pm
Locatie: Roermond

Bericht door Boudie » vr nov 06, 2015 11:48 pm

Ik deel de mening van d'n Hens. Je volgt een monteur-opleiding en uit je woorden maak ik op dat je het nodige zelf kunt verhelpen. Dat drukt de kosten. En al zou je € 2.000,-- uit moeten geven dan is dat toch nog veel minder dan het budget waarmee je een minstens zo betrouwbare door jou gewenste Volvo kunt scoren ? Met die km-stand kan die 2.5 nog heel wat reisjes vooruit !
Safrane 2.0 RTE 1997: automaat, leer, xenon, 230k
Safrane 2.5 RXE 1997: automaat, leer, 100k

Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2355
Lid geworden op: di jan 12, 2010 9:01 pm
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw » do nov 12, 2015 2:06 am

allereerst gefeliciteerd met je "nieuwe" baan.
Je kunt toch moeilijk afgaan op de 3.0-24V-historie en zeggen dat die zaken nu ook bij de 2.5 gerepareerd moeten worden :?: Of heb je dit reeds geconstateerd. Je kunt natuurlijk ook het nodige doen en blijven rijden tot je een geschikte vervanger vind, dan zit je niet zo op de schopstoel en kun je rustig zoeken.
Phase 1 is denk ik wel iets degelijker maar heeft ook z'n storinkjes nu en dan. Ik begrijp overigens wel dat je voor een 3.0 Baccara gaat, is een topper, ook qua afwerking. Maar of je een quaddra kan vinden :?: :?: Ik ben benieuwd :wink:
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 018: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 018: 209
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

Gebruikersavatar
Elegance
Berichten: 318
Lid geworden op: vr jun 15, 2012 10:05 pm

Bericht door Elegance » za nov 14, 2015 11:37 pm

Ik wil de zoektocht naar een phase I (of phase II) V6 niet ontmoedigen, maar die zijn echt bijzonder schaars. Laat staan een Baccara. We leven inmiddels in 2015 en die auto's zijn toch al snel 20 jaar oud en 'goed gebruikt'. Ik kijk al meerdere jaren op het internet naar alle Safranes die langskomen, de kans dat je een goede V6 vindt is al minimaal. Daar moet ik bij zeggen dat ik wel heel kritisch ben :P Zonder reclame voor de concurrent te willen maken, maar is een Citroën XM niet wat (ruim aanbod)? Peugeot 607? Of een Vel Satis? Die laatste is wel een stuk duurder in de kosten dan een vergelijkbare Safrane.

Gebruikersavatar
safrance
Berichten: 518
Lid geworden op: do dec 02, 2010 6:50 pm
Locatie: De Kempen

Bericht door safrance » di dec 15, 2015 1:51 pm

Aangezien ik toch wel zeer verkikkerd ben op de Safrane overweeg ik een 3.0 12v phase 1 baccara aan te schaffen, eventueel een quadra.
Onlangs heb ik op dit forum toch nog een Safrane I V6 voorbij zien komen..
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>380k
Je vindt slechts wat je zoekt.

Plaats reactie