Toch een fransoos!

Alles wat je kwijt wilt over je eigen Safrane of over jezelf
Ashvan
Berichten: 492
Lid geworden op: ma feb 12, 2007 1:37 pm
Locatie: Nijmegen / Venray

Bericht door Ashvan » vr nov 21, 2014 8:55 pm

Dat je koppel mist is wel raar.
Deze blokken hebben bij minder dan 2000 toeren al 90% van zijn koppel beschikbaar.

Verbruik is idd een heel verschil. De 2.5 reed ik op gas gemiddeld 1 op 8.5.
Ritje op alleen maar snelweg had ik zelfs 1 op 11 gehaald.

De v6 rijd fijn maar als ik weer een safrane zou kopen had ik de toch de 2.5 gepakt.
1998 Safrane 2.5 20v RXT zwart @ 330k / verkocht
1999 Safrane 3.0 24v RXT grijs @230k / verkocht
2003 Vel Satis 3.5 Initiale blauw
2008 Laguna 2.0T Initiale zilver

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3538
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » za nov 22, 2014 9:42 am

Ashvan schreef: Deze blokken hebben bij minder dan 2000 toeren al 90% van zijn koppel beschikbaar.
Wellicht dat de automaat snel terugschakelt. Feit is dat ze in de Safrane snel veel toeren maken.
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

Ashvan
Berichten: 492
Lid geworden op: ma feb 12, 2007 1:37 pm
Locatie: Nijmegen / Venray

Bericht door Ashvan » za nov 22, 2014 2:47 pm

AS1 schreef:
Ashvan schreef: Deze blokken hebben bij minder dan 2000 toeren al 90% van zijn koppel beschikbaar.
Wellicht dat de automaat snel terugschakelt. Feit is dat ze in de Safrane snel veel toeren maken.
De overbrengingsverhoudingen zijn idd kort.
Maar met de handbak hoef je niet veel toeren te maken om te versnellen.
Ik kon met mijn handbak bij ongeveer 2000 toeren schakelen om normaal met het verkeer mee te komen.
1998 Safrane 2.5 20v RXT zwart @ 330k / verkocht
1999 Safrane 3.0 24v RXT grijs @230k / verkocht
2003 Vel Satis 3.5 Initiale blauw
2008 Laguna 2.0T Initiale zilver

Gebruikersavatar
digitalpunk
Berichten: 1040
Lid geworden op: wo mar 02, 2011 1:24 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door digitalpunk » ma dec 01, 2014 5:24 pm

Ashvan schreef:Deze blokken hebben bij minder dan 2000 toeren al 90% van zijn koppel beschikbaar.
Dat de motor zijn koppel beschikbaar heeft betekent niet dat het bak het op de weg zet. Pas als de lockup inschakelt (dat voel je goed met deze automaat) krijg je het koppel beschikbaar. Geef je dan teveel gas, komt de bak uit de lockup en maak je gauw 2500 toeren zonder die gewenste duw in je rug.
De teller staat inmiddels op 9,8L/100KM, ondanks het vele filerijden (5x per week naar Leiden op en neer over de N206).
Inmiddels heb ik mijn carkit en dashboardkastje overgezet. Het dashboardkastje past niet helemaal perfect, mogelijk moet daar een zelftapper bij aan te pas gaan komen.
'98 Safrane (903) 2.5i 20V RXE FROM 227K @ 257K
'99 Safrane (472) 3.0i 24V RXT FROM 259K @ 332K - Exit
'98 Safrane (903) 2.0i 16V RTE FROM 136K @ 145K - Exit

Gebruikersavatar
digitalpunk
Berichten: 1040
Lid geworden op: wo mar 02, 2011 1:24 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door digitalpunk » zo jan 04, 2015 11:09 pm

Inmiddels ruim 3000 kilometer gereden met deze auto. Een aantal van jullie zal gezien hebben dat ik de xenonlampen uit de 24v heb gesloopt en hier heb ingebouwd. Hier ben ik erg blij mee en dit had ik zeker eerder moeten doen.
Op korte termijn staat op de planning de multiriem (deze begint langzaamaan een beetje te piepen na een langere rit) en de olie verversen.
Bougies en distributie zien er nog keurig uit, als ik de boekjes moet geloven is de distributie in 2011 gedaan op 129.000km. Zou dus nog even mee moeten kunnen.

Ik heb ook olie gekocht voor de automaat, echter weet ik nog niet of het rendement heeft om deze al te gaan verversen, het liefst zou ik in een andere 2.5 automaat rijden om te vergelijken.
'98 Safrane (903) 2.5i 20V RXE FROM 227K @ 257K
'99 Safrane (472) 3.0i 24V RXT FROM 259K @ 332K - Exit
'98 Safrane (903) 2.0i 16V RTE FROM 136K @ 145K - Exit

Gebruikersavatar
jerryvr
Berichten: 200
Lid geworden op: za mei 08, 2010 4:42 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door jerryvr » ma jan 05, 2015 9:04 pm

Als een handgeschakelde ook goed is, moet je maar even een PM sturen...
Tesla Model 3 (In bestelling)
Hyundai Tucson (Aflopend)
Renault Laguna 3.0 V6 24V Initiale - Noir Nacré (Verkocht, rijdt nu rond in Nigeria)
Renault Safrane 2.5 RXT - handgeschakeld, Bleu Crépuscule (Overleden)
Renault Safrane 2.5 RXE - handgeschakeld, Vert Abysse (Overleden)
Renault Safrane 2.5 RXT - handgeschakeld. Vert Fiji (Overleden)

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3538
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » ma jan 05, 2015 10:21 pm

jerryvr schreef:Als een handgeschakelde ook goed is, moet je maar even een PM sturen...
Uh...
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

Gebruikersavatar
digitalpunk
Berichten: 1040
Lid geworden op: wo mar 02, 2011 1:24 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door digitalpunk » za mar 14, 2015 7:39 pm

Vandaag was het dan zover, de carterventilatie ging eraan geloven.
Er schijnt een hele eenvoudige test te zijn om de werking van de carterventilatie te testen, ofwel even met draaiende motor de peilstok eruit te trekken. Komt er een *pfffff* van lucht uit dan weet je genoeg en is het tijd om eraan te beginnen.
Al met al zijn we zo'n 6 uur bezig geweest. Niet alleen hebben we riant pauze genomen, moest de hele boel nog een keer uit elkaar (vertel ik later), lag de werkdruk laag en was de stemming goed.

Afbeelding

Om bij de carterventilatie te komen moet het inlaatspruitstuk eraf. Dit betekent een hoop schroefwerk en onthouden waar alles zat. Om het inlaatspruitstuk eraf te krijgen moet onder andere de injectorrail eraf en aanzuigbuis van de luchtinlaat. Verder het bovenste gedeelte van de motorsteun, een steun die tussen de stuurbekrachtiging en het spruitstuk zit en een steun die aan de onderkant van het spruitstuk vast zit.
Als kleinigheidje zitten er een hoop vacuümslangen aan de motor, waarvan er 3 op het gasklephuis zitten. Deze slangetjes zijn broos en zeer breekbaar. Zorg er dus voor dat je ze kunt vervangen of met een fluweel handschoentje werkt in de buurt van de slangetjes.
Het spruitstuk zelf zit met 7 boutjes vast, waarvan 3 aan de bovenkant en 4 onder. De bovenste boutjes moeten er helemaal uit, de onderste boutjes hoef je alleen maar te lossen. Het spruitstuk schuift namelijk omhoog bij het verwijderen. Dit maakt plaatsen ook een stuk makkelijker.

Afbeelding

Als je het spruitstuk eenmaal eraf hebt kun je overal goed bij.

Afbeelding

De olieafscheider (waar het eigenlijk allemaal om gaat) zit met twee boutjes vast aan het motorblok. Verder gaan twee korte slangen aan de zijkant de motor in. Eén slang gaat naar de bovenkant van de motor (tussen de bougies in) en er gaat er één naar de aanzuigbuis.

Toen we de olieafscheider hadden verwijderd was het vrijwel meteen duidelijk dat hier niet langer mee gewacht had moeten worden. Niet alleen was de oude olieafscheider twee keer zo zwaar als de nieuwe, ook kun je op de volgende foto's zien dat dit niet een probleem van de afgelopen twee maanden is geweest.

Voor de beeldvorming hebben we de olieafscheider ook nog even open gezaagd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nadat we de nieuwe olieafscheider geplaatst hadden, het spruitstuk weer terug, de aanzuigbuis, de injectorrail en de gaskabel, kwamen we erachter dat we een aansluiting op de olieafscheider tekort kwamen. We hadden namelijk van tevoren een Youtube filmpje bekeken van de procedure, waarin leek dat één van de aansluitingen richting de turbo zou gaan (die ik niet heb). Helaas kwamen we hier dus pas achter toen alles weer in elkaar zat en een aansluiting van de olieafscheider rechtstreeks op de aanzuigbuis ontbrak.
Dus, alles weer uit elkaar!
Inmiddels waren we het boutje linksonder van het inlaatspruitstuk meer dan zat. Deze is alleen te zien met een spiegel en je moet vrij handig zijn met je gereedschap om in de buurt te komen.

Afbeelding

Nadat we een extra fitting hadden gemaakt op de olieafscheider en de boel weer in elkaar hadden geschroefd was het tijd om te starten. De eerste keer was het een gelijk een kerstboom in het dashboard. Bleek gelukkig de gasklepsensor los te hangen. De tweede keer was alles in orde. Ik zag dan ook direct dat de oliedrukmeter in het dashboard goed reageerde op het toerental, waar voorheen de meter voornamelijk tussen de 2/3 en 4/5 zat. Een zeefje wat op de aanzuigbuis zit, bleef niet meer zo lekker op z'n plek zitten, dus deze hebben we vastgekit. Daarom heb ik de auto voor vannacht laten staan. Ik zal wellicht morgen laten weten of er iets aan het rijgedrag van de auto is veranderd.

Thnx Marc [smilie=cheers.gif]
'98 Safrane (903) 2.5i 20V RXE FROM 227K @ 257K
'99 Safrane (472) 3.0i 24V RXT FROM 259K @ 332K - Exit
'98 Safrane (903) 2.0i 16V RTE FROM 136K @ 145K - Exit

Gebruikersavatar
Elegance
Berichten: 318
Lid geworden op: vr jun 15, 2012 10:05 pm

Bericht door Elegance » za mar 14, 2015 8:36 pm

Mooi werk, alleen waar merk je aan dat dit onderdeel vervangen moet worden (behalve de test die je zelf voorschrijft)? Bij mijn auto staat de oliedrukmeter altijd tussen 1/2 en 4/5, bij koude motor of meer toeren maken geeft de meter meer oliedruk aan.
Te koop: 06-'99 vert abysse Renault Safrane 2.0-16V RTE, elek. voorruitverwarming, 16" Ronal R54.
Te koop: 12-'00 bleu methyl Renault Megane Break 1.4-16V expression, div. upgrades

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3538
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » zo mar 15, 2015 9:42 am

Mooie reportage! 8)
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2355
Lid geworden op: di jan 12, 2010 9:01 pm
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw » zo mar 15, 2015 11:34 pm

Zeker een mooie reportage, de troep in de afscheider daarentegen is niet zo mooi :lol: :lol:
Hoe merk je dat de carter ventilatie dicht zit :?:
Waarschijnlijk door een hoog olieverbruik :?:
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 018: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 018: 209
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

Gebruikersavatar
digitalpunk
Berichten: 1040
Lid geworden op: wo mar 02, 2011 1:24 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door digitalpunk » zo mar 15, 2015 11:38 pm

Na vandaag te hebben gereden met een correct werkende carterventilatie heb ik het gevoel dat er wel degelijk iets is veranderd.
Erop terug denkend stel ik dat gezien de aansluiting van de carterventilatie op de aanzuigbuis los hing, de motor al die tijd valse lucht heeft getrokken. Als gevolg hiervan kan de inspuitcomputer het mengsel niet correct aanpassen (de valse lucht komt pas na de luchtmassameter het inlaattraject in) en zal de motor dus altijd te rijk of te arm lopen. Als gevolg hiervan zal de automaat ook verkeerde informatie over schakelmomenten krijgen.

Dit gezegd hebbende concludeer ik na vandaag zo'n 30 kilometer te hebben gereden dat de automaat ook iets anders is gaan schakelen. Aanstaande woensdag ververs ik ook die olie en zal het er hopelijk nog comfortabeler op worden.

Al met al ben ik dus zeer tevreden. Het geeft mij het vertrouwen om langzaamaan te investeren in deze auto.

Voor de volledigheid:

Inmiddels vervangen/gerepareerd:
- Carterventilatie -> aansluitend de olielekkage;
- Luchtfilter;
- Expansiebuis stuurbekrachtiging behandeld tegen roest;
- Motorolie;
- Oliefilter;
- Bougies.

Op korte termijn repareren/vervangen:
- Resonantie middendemper;
- Zomerbanden;
- Automaatbak olie verversen.

Op langere termijn repareren/vervangen:
- Remschijven en blokken voorzijde;
- Grille vervangen door het chromen exemplaar of zelf iets construeren;
- Verwijderen en onzichtbaar maken achterruitwisserbevestiging;
- Auto fatsoenlijk (laten) poetsen;
- Onderste motorsteun.

Tot snel! :!:
'98 Safrane (903) 2.5i 20V RXE FROM 227K @ 257K
'99 Safrane (472) 3.0i 24V RXT FROM 259K @ 332K - Exit
'98 Safrane (903) 2.0i 16V RTE FROM 136K @ 145K - Exit

Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4638
Lid geworden op: za aug 20, 2005 9:11 pm
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP » ma mar 16, 2015 8:57 pm

- Grille vervangen door het chromen exemplaar of zelf iets construeren;

Over de grill hoef jij je geen zorgen te maken,........ die heb ik zoals beloofd voor je klaar liggen.
Help mij mee er aan aan te denken als ik naar je toe kom !!!! :wink: :wink: :wink: :wink:

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/228.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak

WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: do jan 18, 2007 1:51 pm
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS » ma mar 16, 2015 10:44 pm

Mooie reportage!!
Vandaar dat ik ook elke keer voor ik olie ververs de motor flush, lost alle rommel op en motor blijft inwendig schoon.
p.s. ik gebruikvoor de automaatbak Kroon Oil SP 2012. Bij verversen komt er 3,3 liter uit.
Het is slimom de hoeveelheid die er uitkomt te meten. Dan weet je hoeveel er in moet .
mvg WillemS
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II

Gebruikersavatar
digitalpunk
Berichten: 1040
Lid geworden op: wo mar 02, 2011 1:24 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door digitalpunk » do mar 19, 2015 11:00 am

Ik heb de bakolie laten verversen, hij is er wel wat fijner op geworden. Voor het inschakelen van de lock-up heeft het niet veel uitgemaakt, hier zal ik aan moeten wennen. Misschien dat ik ooit eens in iemand z'n 2.5 automaat mag rijden, dan kan ik het wat beter vergelijken.
'98 Safrane (903) 2.5i 20V RXE FROM 227K @ 257K
'99 Safrane (472) 3.0i 24V RXT FROM 259K @ 332K - Exit
'98 Safrane (903) 2.0i 16V RTE FROM 136K @ 145K - Exit

Plaats reactie