Toch een fransoos!

Alles wat je kwijt wilt over je eigen Safrane of over jezelf
Gebruikersavatar
digitalpunk
Berichten: 1040
Lid geworden op: wo mar 02, 2011 1:24 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door digitalpunk » ma nov 17, 2014 8:29 pm

Dankzij een oplettende collega ben ik in het gelukkig bezit gekomen van een 2.5 automaat uit Januari 98 met 228k op de klok. Helaas is het slechts een RXE met voorruitverwarming, maar voor 700 euro inclusief APK ben ik voorlopig weer voorzien.
De 24V is dan ook geschorst en zal langzaamaan worden geplunderd.
Denk hierbij aan xenonlampen, remmerij, velgen, stuur, dashboardkastje enzovoort.
Op wat kleine dingetjes na is de 'nieuwe' 2.5 helemaal top!

Afbeelding

Afbeelding
'98 Safrane (903) 2.5i 20V RXE FROM 227K @ 257K
'99 Safrane (472) 3.0i 24V RXT FROM 259K @ 332K - Exit
'98 Safrane (903) 2.0i 16V RTE FROM 136K @ 145K - Exit

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3538
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » ma nov 17, 2014 8:35 pm

Gefeliciteerd!
Deze is wel (bijna) roestvrij?
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

Gebruikersavatar
Elegance
Berichten: 318
Lid geworden op: vr jun 15, 2012 10:05 pm

Bericht door Elegance » ma nov 17, 2014 8:42 pm

Nice! :) Mooie kleur.

Lekker goedkoop zo'n Safrane nu. Ik begrijp nog steeds niet waarom de Safrane zo goedkoop is en oude Volvo's voor dik geld worden verkocht.

Ach echt kaal is de RXE niet; ik heb een RTE zonder elektrische ramen achter en geen cruise control. Da's pas echt een straf :lol:
Te koop: 06-'99 vert abysse Renault Safrane 2.0-16V RTE, elek. voorruitverwarming, 16" Ronal R54.
Te koop: 12-'00 bleu methyl Renault Megane Break 1.4-16V expression, div. upgrades

Gebruikersavatar
digitalpunk
Berichten: 1040
Lid geworden op: wo mar 02, 2011 1:24 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door digitalpunk » ma nov 17, 2014 8:46 pm

AS1 schreef:Deze is wel (bijna) roestvrij?
Ja deze is een stuk minder ver. Desalniettemin reden om op korte termijn deze auto goed in de tectyl te zetten.
De 24v is te ver om er nog in te gaan investeren.
Elegance schreef:echt kaal is de RXE niet
Ik mis wel m'n stoelverwarming en snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging hoor :wink:
'98 Safrane (903) 2.5i 20V RXE FROM 227K @ 257K
'99 Safrane (472) 3.0i 24V RXT FROM 259K @ 332K - Exit
'98 Safrane (903) 2.0i 16V RTE FROM 136K @ 145K - Exit

Gebruikersavatar
Elegance
Berichten: 318
Lid geworden op: vr jun 15, 2012 10:05 pm

Bericht door Elegance » ma nov 17, 2014 8:55 pm

Kun je niet de V6 motor overzetten en een handbak van een Laguna I/Xantia/XM/605 monteren? Dat zou pas echt tof zijn, alle voordelen van de V6, met de betrouwbaarheid van de andere versies :P
Te koop: 06-'99 vert abysse Renault Safrane 2.0-16V RTE, elek. voorruitverwarming, 16" Ronal R54.
Te koop: 12-'00 bleu methyl Renault Megane Break 1.4-16V expression, div. upgrades

Gebruikersavatar
digitalpunk
Berichten: 1040
Lid geworden op: wo mar 02, 2011 1:24 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door digitalpunk » ma nov 17, 2014 9:10 pm

En het nadeel van handgeschakeld :wink:

Als ik het heel graag zou willen zou ik de 24v motor en bak uit een Laguna fase 2 (2001-2004) automaat kunnen overzetten. Bijkomstig de ECU en automaatbakcomputer.
Helaas ben ik dan vele honderden euro's lichter.
Met deze 2.5 lever ik een paar pk's in en krijg ik daar bergen met betrouwbaarheid voor terug.
In de loop der tijd wat opties terugplaatsen en voor je het weet is het een Initiale :lol:
'98 Safrane (903) 2.5i 20V RXE FROM 227K @ 257K
'99 Safrane (472) 3.0i 24V RXT FROM 259K @ 332K - Exit
'98 Safrane (903) 2.0i 16V RTE FROM 136K @ 145K - Exit

WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: do jan 18, 2007 1:51 pm
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS » wo nov 19, 2014 12:55 pm

Die motor uit de Lag2 is een heel andere dan je had. 207 pk tegen 192.
mvg WillemS
p.s wens je weer veel veilige kms in deze wagen.
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3538
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » wo nov 19, 2014 1:20 pm

WillemS schreef:Die motor uit de Lag2 is een heel andere dan je had. 207 pk tegen 192.
mvg WillemS
p.s wens je weer veel veilige kms in deze wagen.
Maar het is wel nog een L7X-motor toch? Als de motorophanging niet radicaal anders is dan zou je het kunnen proberen. Probleem is wel de typegoedkeuring.
De 207 PK versie is nooit in de Safrane geweest en dus is er geen typegoedkeuring. Je zou hem dan als alleenstaand geval moeten laten keuren. Dat kan meer kosten dan je Safrane waard is.
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

Gebruikersavatar
digitalpunk
Berichten: 1040
Lid geworden op: wo mar 02, 2011 1:24 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door digitalpunk » wo nov 19, 2014 5:00 pm

Ja dat is een L7x maar dan met een ander inlaatspruitstuk en een andere computer. En een andere versnellingsbak, met 5 versnellingen.
'98 Safrane (903) 2.5i 20V RXE FROM 227K @ 257K
'99 Safrane (472) 3.0i 24V RXT FROM 259K @ 332K - Exit
'98 Safrane (903) 2.0i 16V RTE FROM 136K @ 145K - Exit

Gebruikersavatar
jerryvr
Berichten: 200
Lid geworden op: za mei 08, 2010 4:42 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door jerryvr » vr nov 21, 2014 3:52 pm

gefeliciteerd met je aankoop..

Als ik zo de foto bekijk ziet ie er goed uit. (en woon je in het oude dorp :))

Veel succes er mee!
Tesla Model 3 (In bestelling)
Hyundai Tucson (Aflopend)
Renault Laguna 3.0 V6 24V Initiale - Noir Nacré (Verkocht, rijdt nu rond in Nigeria)
Renault Safrane 2.5 RXT - handgeschakeld, Bleu Crépuscule (Overleden)
Renault Safrane 2.5 RXE - handgeschakeld, Vert Abysse (Overleden)
Renault Safrane 2.5 RXT - handgeschakeld. Vert Fiji (Overleden)

Gebruikersavatar
digitalpunk
Berichten: 1040
Lid geworden op: wo mar 02, 2011 1:24 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door digitalpunk » vr nov 21, 2014 6:39 pm

Hey Jerry,

Hij ziet er inderdaad goed uit, alleen een plekje op de hoek rechtsachter maar voor de rest is ie keurig!
Die foto is genomen op m'n werk in Voorschoten en ik woon in Noordhove aan de Benthuizerplas :wink:
'98 Safrane (903) 2.5i 20V RXE FROM 227K @ 257K
'99 Safrane (472) 3.0i 24V RXT FROM 259K @ 332K - Exit
'98 Safrane (903) 2.0i 16V RTE FROM 136K @ 145K - Exit

Ashvan
Berichten: 492
Lid geworden op: ma feb 12, 2007 1:37 pm
Locatie: Nijmegen / Venray

Bericht door Ashvan » vr nov 21, 2014 6:47 pm

Wat vind je nou van de 2.5 tegenover de v6?
1998 Safrane 2.5 20v RXT zwart @ 330k / verkocht
1999 Safrane 3.0 24v RXT grijs @230k / verkocht
2003 Vel Satis 3.5 Initiale blauw
2008 Laguna 2.0T Initiale zilver

WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: do jan 18, 2007 1:51 pm
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS » vr nov 21, 2014 7:40 pm

Die L7X motor is getuned door Porsche !!!
Heeft 2 inlaat nokkenas verstellers en een ander beter inlaatspruitstuk. 6 aparte bobine's en nog veel meer. Deze motor zit ook in mijn Avantime(L7XK) De elektronica is totaal anders dan bij de "standaard" L7X, een elektronische gasklephuis en 4 lambda's. Er is ook een versie met 211 pk.Alleen in Peu en Citroen.
In de Clio 2000 zit ook zo'n motor die door Tom Walkinshaw racing is getuned op 280 pk, maar voor straat gebruik teruggebracht naar 254 pk. Venturi heeft ook nog een versie van deze motor gebouwd met 300+ pk en Courage heeft er zelfs nog meer dan 650 pk uit gekregen, met 2 turbo's dat wel.
Kek blok !!
mvg WillemS
p.s. het fijne aan deze motor is vanaf 2000 tpm al een koppel van 260Nm. (Bij 3750 285)
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II

Gebruikersavatar
digitalpunk
Berichten: 1040
Lid geworden op: wo mar 02, 2011 1:24 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door digitalpunk » vr nov 21, 2014 8:26 pm

Ik mis het koppel tussen 2000 en 3000 tpm. De 20v maakt daar meer herrie dan dat ie vooruit komt. Al vraagt mijn rijstijl daar niet dagelijks om :wink: . Ik heb deze nog niet losgelaten dus voor wat betreft vermogen tot nu toe meer dan zat power.
Het verschil in verbruik is wel behoorlijk: ik stalde mijn v6 met 11L/100km en alhoewel ik met de 20v veel file heb gereden staat de meter nu op 9,9L/100km.
Het meest noemenswaardige verschil zit m in de automaat. Deze automaat maakt veel minder gebruik van de lockup op lage snelheden, wat het comfort ten goede komt. Ben alleen nog benieuwd hoe deze motor en bak zich houden met een aanhanger erachter, daar was ik bij de v6 zeer over te spreken.
'98 Safrane (903) 2.5i 20V RXE FROM 227K @ 257K
'99 Safrane (472) 3.0i 24V RXT FROM 259K @ 332K - Exit
'98 Safrane (903) 2.0i 16V RTE FROM 136K @ 145K - Exit

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3538
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » vr nov 21, 2014 8:55 pm

De 2.5 moet inderdaad veel toeren maken en klinkt dan naar mijn smaak net wat te bruut voor een Safrane.
De V6 die sleurt gewoon zonder drama. Zelfs de oude 2.2i die ik hier heb staan is juist opvallend stil bij optrekken. Hij is wel een beetje sloom maar toch lekkere motor.
Alleen jammer dat je in deze moet schakelen en de koppeling (met kabels!) erg zwaar gaat dus deze gaat helemaal gesloopt worden.
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

Plaats reactie