Andere wagen.

Alles wat je kwijt wilt over je eigen Safrane of over jezelf
Hans de Boer

Andere wagen.

Bericht door Hans de Boer » za nov 13, 2010 3:49 pm

Hallo Safranaten,

Door steeds maar weer hoge kosten aan mijn Safrane heb ik besloten deze weg te doen. Met het oog op veel zakelijke kilometers was dit niet leuk meer.
Met heel veel plezier heb ik er al die jaren in gereden.

Per 11 oktober heb ik een Renault Laguna 19 DCI "Initiale Paris" uit juni 2006 met een 130 pk dieselmotor. Zoals jullie bekend is heeft deze alle opties.
De rijeigenschappen zijn zonder meer geweldig en heb er dan ook absluut geen spijt van. Het is een genot om in te rijden.
En zo blijf ik toch als fanatieke renaultrijder lid van dit forum omdat ik graag alles over renault lees.

Zou de dag voor jullie moeten komen om een andere wagen te moeten kopen, dan raad ik jullie aan eens een proefrit te maken met de Laguna phase2.

Groet, Hans

WillemS

Bericht door WillemS » za nov 13, 2010 5:24 pm

Nou Hans gefeliciteert, veel rijplezier.
En meld je dan maar aan op: www.Renaultforum.nl
SUC6
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II

Shamrock

Bericht door Shamrock » za nov 13, 2010 7:34 pm

Hans, veel succes en rijplezier met je nieuwe limo. Beslist geen verkeerde keuze. :wink:

Gunther
Administrator

Bericht door Gunther » za nov 13, 2010 11:15 pm

Hans, jammer maar niet onbegrijpelijk. :cry:
Bij de volgende meeting gewoon met de Laguna komen hoor. :wink:
Volvo S60 D3 Summum 2011
Toyota Yaris Full Hybrid 1.5 Aspiration 2014

Hans de Boer

Bericht door Hans de Boer » wo dec 01, 2010 8:26 pm

Gunther schreef:Hans, jammer maar niet onbegrijpelijk. :cry:
Bij de volgende meeting gewoon met de Laguna komen hoor. :wink:
Gunther, doe ik zeer zeker! Bedankt.

Groet, Hans

Hans de Boer

Bericht door Hans de Boer » wo dec 01, 2010 8:28 pm

WillemS schreef:Nou Hans gefeliciteert, veel rijplezier.
En meld je dan maar aan op: www.Renaultforum.nl
SUC6
Bedankt Willem, heb mijzelf inmiddels aangemeld. Maar blijf zeker lid van de safraneclub.

Groet, Hans

Hans de Boer

Re: Andere wagen.

Bericht door Hans de Boer » di feb 08, 2011 4:22 pm

Hans de Boer schreef:Hallo Safranaten,

Door steeds maar weer hoge kosten aan mijn Safrane heb ik besloten deze weg te doen. Met het oog op veel zakelijke kilometers was dit niet leuk meer.
Met heel veel plezier heb ik er al die jaren in gereden.

Per 11 oktober heb ik een Renault Laguna 19 DCI "Initiale Paris" uit juni 2006 met een 130 pk dieselmotor. Zoals jullie bekend is heeft deze alle opties.
De rijeigenschappen zijn zonder meer geweldig en heb er dan ook absluut geen spijt van. Het is een genot om in te rijden.
En zo blijf ik toch als fanatieke renaultrijder lid van dit forum omdat ik graag alles over renault lees.

Zou de dag voor jullie moeten komen om een andere wagen te moeten kopen, dan raad ik jullie aan eens een proefrit te maken met de Laguna phase2.

Groet, Hans
Hallo safranerijders,

Na bijna 3 maanden en 6000km verder hier een korte opsomming van de voor- en nadelen van de Laguna:

In vergelijking met de Safrane (2.0 16V RTE) vind ik de wegligging van de Laguna wat prettiger. Zuigt zich a.h.w. wat beter vast, vooral in de bochten. Wil ook niet uitbreken! Op zich ben ik een rustige rijder, maar bochten mag ik graag wat harder nemen dan anderen.
Ook het sturen vind ik wat directer, reageert gevoelsmatig beter.
Een enorm pluspunt van de Laguna in vergelijking met de Safrane is dat hij vederlicht stuurt.

Een minder puntje van de Laguna is dat hij wat gehoriger is, waarschijnlijk omdat het een diesel is. Maar het is niet storend.

Ook de beenruimte is wat beperkter, zowel voor als achter. De Safrane is natuurlijk wat langer! Met de CC aan zit je dus wat ongemakkelijker.

Maar het allergrootste voordeel is wel de zuinigheid. Zelf rijd ik 3/4 deel grote weg en dus 1/4 deel in de stad. Gemiddeld rijd ik met de Laguna met een volle tank (ruim 60 liter) zo'n 950 km tegen 700 km (ruim 75 liter) in de Safrane.

Qua comfort biedt de Laguna in deze uitvoering alles wat je maar wilt. Het enige wat er niet op zit is voorruitverwarming.
Een enorm nadeel is de audioinstallatie van "Cabasse". Ronduit een kutgeluid vergeleken met de radio-renault uit de Safrane. Een hol geluid met haast geen hoge tonen en een veel mindere bas-toon. Echt verschrikkelijk.
Misschien zijn er aanpassingen voor, dat hoor ik dan ook graag van jullie.

Samengevat een hele fijne reisauto die als nieuw rijdt en waarop je kunt vertrouwen en dan neem ik vooralsnog dat "kutgeluid" er maar bij.

Tot zover de update.

Groetjes, Hans

AlbertP
Ouderling

Bericht door AlbertP » di feb 08, 2011 6:04 pm

Een alpine radio/Cassette/CD met wisselaar heb ik nog wel in de aanbieding hoorrrrr :lol: :lol: :lol:
Blijf je qua geluid toch in de Safrane sfeer :P :P

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/228.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak

AS1 (Anne)
Administrator

Bericht door AS1 (Anne) » di feb 08, 2011 9:20 pm

Dat vederlichte sturen is een kwestie van smaak. Ik vind de Safrane wat dat betreft precies goed en mijn vorige Laguna te licht.
Naast een fatsoenlijke geluidsinstallatie is een goede manier om het geluid te verbeteren de montage van je dempingsplaten in je deuren.
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

Savvie

Bericht door Savvie » wo feb 09, 2011 1:09 am

Ja, dat vederlicht sturen heeft volgens mij ook met de banden/wielmaat te maken. Met de originele 15 inch velgen vind ik de safrane lekker licht sturen, nu met de biturbovelgen is het een stuk minder licht.

Goed geluid krijg je niet met alleen de deurspeakers en de tweeters in het dashboard. Daarvoor zijn de woofers nou eenmaal te klein (voor een goed basgeluid i.i.g.).
Zelf heb ik een pioneer stereo in de auto met een 100 watt versterker voor de subwoofer in de kofferbak. Mooie heldere hoge tonen vooraan en een lekkere bas vanuit achter.

Raar trouwens......voordat ik deze safrane ging kopen, was mijn oog gevallen op idd ook een fase 2 laguna 1.9dci initiale. Werkelijk alles zat er op. Reservering gedaan in een opwelling en ben toen op internet gaan lezen over de fase 2.
Uiteindelijk merendeel ellendeverhalen en zelfs de renaultdealer zei dat ik de fase 2 beter kon overslaan. Ik hoop dat jou een hoop ellende bespaard blijft, ze staan bij bossen te koop voor weinig en je ziet ze nog maar zelden op de weg.

Edit: je hebt het over een fase 2, maar die liep volgens mij maar tot 2005. dan heb je een nog nieuwer model en is mijn verhaal een beetje overbodig over die problemen.

AS1 (Anne)
Administrator

Bericht door AS1 (Anne) » wo feb 09, 2011 8:26 am

volgens mij haal je de Laguna I en II door elkaar. Zo zit het:
Laguna I fase 1: 1994-1998
Laguna I fase 2: 1998-2001
Laguna II fase 1: 2001-2005 (de eerste bouwjaren zijn zeer slecht)
Laguna II fase 2: 2005-2007 (deze heeft Hans dus)

Sturen en banden hebben inderdaad met elkaar te maken nu je het zegt.
Ik heb mijn Michelin Energy's vervangen door Yokohama C.drive. Die kleven meer aan de weg en sturen iets zwaarder (sounds familiar?). Ze voelen duidelijk veiliger aan dan die Energy's, die bij mij dan ook behoorlijk door de mand zijn gevallen op nat wegdek. :?

Hans de Boer

Phase 2 2e serie

Bericht door Hans de Boer » wo feb 09, 2011 2:36 pm

AS1 schreef:volgens mij haal je de Laguna I en II door elkaar. Zo zit het:
Laguna II fase 1: 2001-2005 (de eerste bouwjaren zijn zeer slecht)
Laguna II fase 2: 2005-2007 (deze heeft Hans dus)

Inderdaad AS1, dit is juist!

Savvie, bij deze wagen zijn alle slechte punten door renault aangepast en verbetert.

Groetjes, Hans

Savvie

Bericht door Savvie » do feb 10, 2011 4:30 pm

Ja ik snap um inmiddels;
fase 2 van de laguna 2.

8)

Hans de Boer

Laguna 3

Bericht door Hans de Boer » zo sep 13, 2015 12:55 pm

Hallo Safranaten,

Weer eens een update.

Sedert september 2014 rijd ik in een Laguna 3 1.5DCI.

Weer een hele andere wagen dan de Laguna 2 fase 2 die ik hiervoor had. Ten opzichte van deze wagen is de Laguna 3 stukken minder gehorig. Daar heeft renault flink aan gewerkt.
Ook is hij een stuk langer en breder......doet niet meer onder qua ruimte aan de Safrane.

De wegligging is ook weer een stuk verbetert en die was al goed in de Laguna 2.

De lijst met accessoires is in deze standaard uitvoering al groot, o.a. licht- en regensensoren,
navigatie en eindelijk een echte installatie met subwoofer en bluetooth. Als extra zit er het Parrotsysteem in.

Inmiddels weer bijna 30.000 km gereden zonder zorgen en dat met een verbruik van
1 op 18 :D :D

Tot zover weer deze update.

Groet, Hans
Sedert september 2014 een Renault Laguna 3 1.5 DCI uit 2010

WillemS

Bericht door WillemS » zo sep 13, 2015 4:03 pm

Hans, Veel plezier van je nieuwe wagen !!
Die 1,5dci zou ik wel verwennen met regelmatig goed onderhoud m.n. tijdig olieverversen met de juiste en goede olie.
Nogmaals veel fijne km's
mvg WillemS
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II

Plaats reactie