Safrane Baccara Biturbo 1994

Alles wat je kwijt wilt over je eigen Safrane of over jezelf
Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2355
Lid geworden op: di jan 12, 2010 9:01 pm
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw » do feb 02, 2017 11:46 pm

boer schreef:Waar word het relais voor gebruikt?
Dit relais zit alleen op de Biturbo, deze stuurt een extra elektrische pomp aan die, nadat het contact wordt uitgezet, de koelvloeistof nog 12 minuten langs de turbo's en door de motor blijft circuleren.

Ik begin nu overigens te twijfelen over de juistheid van het Renault nr wat ik heb doorgekregen voor het relais, Ik kreeg nl een link van Willem S naar een "relais-site"

https://www.google.nl/search?q=77008129 ... R7Mh2oixM:

Op deze site is onder het nr wat ik heb gepost een relais te zien is met een blauwe onderkant, die met dat plastic staafje bij de connectors. Deze zit ook in de Biturbo maar dient niet voor die extra waterpomp. Dit relais hadden ze dus ook in Hardinxveld-Giessendam, en heeft dezelfde aansluiting als het Valeo relais wat op die site te zien is, op het Valeo relais staat het nr geschreven wat ik heb doorgekregen. Echter ik heb een relais nodig met 5 connectoren en op de blauwe en die van Valeo zitten maar 4 connectoren/aansluitingen.

Het relais wat ik nodig heb is het A29 relais wat op de foto staat als je op de link klikt. Is dat van Bosch :?:Ik zie net dat Willem post dat het van een VW Passat is.
We komen er uiteindelijk wel :lol:
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 018: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 018: 209
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2355
Lid geworden op: di jan 12, 2010 9:01 pm
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw » vr feb 03, 2017 1:48 pm

Inmiddels wat op Ebay gevonden, een naam die in 2011 op het Franse biturbo forum rondging (want daar konden ze ook niet achter het juiste renaultnr komen)

Een Duiste persoon genaamd Schell die hem verkoopt voor 10 euro, terwijl Renault hem voor 120 euro zou verkopen.

https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz ... -223-16235

De vraag is natuurlijk of hij ze nog verkoopt. Hij verkoopt volgens het onderschrift BMW onderdelen dus zou je denken dat hij ook door BMW is gemonteerd.
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 018: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 018: 209
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2355
Lid geworden op: di jan 12, 2010 9:01 pm
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw » vr feb 03, 2017 1:48 pm

Inmiddels wat op Ebay gevonden, een naam die in 2011 op het Franse biturbo forum rondging (want daar konden ze ook niet achter het juiste renaultnr komen)

Een Duiste persoon genaamd Schell die hem verkoopt voor 10 euro, terwijl Renault hem voor 120 euro zou verkopen.

https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz ... -223-16235

De vraag is natuurlijk of hij ze nog verkoopt. Hij verkoopt volgens het onderschrift BMW onderdelen dus zou je denken dat hij ook door BMW is gemonteerd.
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 018: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 018: 209
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

Gebruikersavatar
safrance
Berichten: 518
Lid geworden op: do dec 02, 2010 6:50 pm
Locatie: De Kempen

Bericht door safrance » vr feb 03, 2017 6:18 pm

Dat het relais ook bij BMW werd gebruikt kwam ik hier tegen:
http://www.naviboard.de/showpost.php?p= ... stcount=45
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>380k
Je vindt slechts wat je zoekt.

Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2355
Lid geworden op: di jan 12, 2010 9:01 pm
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw » vr feb 03, 2017 7:02 pm

Ben er inmiddels wel uit na nog eens een uurtje gezocht te hebben in dialogys bij een dealer :
Renault geeft voor het nr 7700812961 3 relais weer, dus 30% kans dat je een goede krijgt. 2 ervan hebben namelijk niet de juiste aansluiting maar de aansluiting van het relais die in de 19 16V werd gebruikt. Deze wordt ook in de Safrane Biturbo gebruikt voor "dampbel onderdrukking". De koelventilator en koplampsproeiers hebben ook een tijdsrelais.
Renault rekent daar voor het betreffende nr 102 euro maar ik ben dus bang dat ze degene met de 5 connectoren niet hebben.
Het relais wat er bij mij in zit is een Bosch relais aan het nr te zien (gemaakt in Duitsland) maar bij Bosch kennen ze het nr 898746000 niet (meer)

In dialogys ( autotype 54508, motor Z7X 726 ) is het allemaal erg vaag en wordt het betreffende relais niet specifiek aangeduid, je ziet hem wel zitten in het kastje en ik denk dat hij in het plaatje nr (6) heeft, bij alle andere relais staat waar het relais voor dient maar bij deze staat dat niet. Als je dat relais nr 6 aanklikt krijg je een nr 7701054048. Wat weer niet bekent is bij Renault. Ik denk dat ze iets zijn vergeten in het werkplaatshandboek omtrent dit relais.

Bij JC parts, waar je veel onderdelen van de oude Franse auto's kunt vinden vraagt men voor nr 7701054048 (control box/schakelkast) 218 euro.
Maar zij leveren dan ook onderdelen die niet meer geproduceerd worden door de fabricant omdat het niet meer rendabel is, dus rekenen ze gewoon de dubbele prijs van de oorsponkelijke.

BMW gebruikt een ook een tijdsrelais met dezelfde aansluiting (BMW nr 61358365960) en dezelfde specificatie (PA6-GF30), hij zit o.a. op een X5, (crash control relais) kost daar rond de 50 euro.

https://www.google.be/search?q=BMW+6135 ... 252Fen%252

In Duitsland bij "BMW CAR PARTS SCHELL" hebben ze hem ook en zou slechts 10 euro moeten kosten voor een nieuwe ( exclusief verzendkosten) :

https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz ... -223-16235


Dan wordt de keuze makkelijk, ik ga er daar 2 bestellen, ik hoop dat bij deze de zoektocht is beëindigd :wink: :D
Laatst gewijzigd door Jack de zeeuw op vr feb 03, 2017 7:12 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 018: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 018: 209
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2355
Lid geworden op: di jan 12, 2010 9:01 pm
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw » vr feb 03, 2017 7:07 pm

safrance schreef:Dat het relais ook bij BMW werd gebruikt kwam ik hier tegen:
http://www.naviboard.de/showpost.php?p= ... stcount=45
https://www.google.be/search?q=BMW+6135 ... rts%25252F

Klopt dus :wink:

Hoe simpel is het dan om aan zoiets te komen :?: Heel simpel dus, ja achteraf ...................
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 018: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 018: 209
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

boer
Berichten: 537
Lid geworden op: ma dec 11, 2006 10:10 pm
Locatie: Hardinxveld Giessendam

Bericht door boer » vr feb 03, 2017 8:13 pm

Ach achteraf weet je alles zo goed maar dat heeft iedereen
Renault25 v6 injection baccara 1991 178000
Renault25 v6 injection baccara 1991 162000
Ex rxe v6i aut.1992 228000
Ex safrane baccara1993 315000km
Boer

Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2355
Lid geworden op: di jan 12, 2010 9:01 pm
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw » ma feb 20, 2017 11:43 pm

Afgelopen week heb ik de condensor en de radiateur vernieuwd. Ook de thermostaat ontkwam niet aan een vervanging, de oude was van het fabricagejaar 1994.
Ik was al een paar jaar niet tevreden over de koeling, ten eerste duurde het op temperatuur komen van de motor best lang, verder kwam de motor temperatuur niet tot aan het 3e streepje (1e streepje = 0) terwijl bij stationair draaien de temperatuur opliep tussen het 3e en 4e streepje.

De radiateur had ik al eens vervangen omdat de originele linksonder wat begon door te tranen.
Bij gebrek aan een goed exemplaar had ik een oude van een 3.0V6 gebruikt (nummer 7701035720).
Later kwam ik erachter dat de radiateur voor de biturbo een ander nummer had ( 7701037136 ) dus waarschijnlijk net iets anders van koelcapaciteit.
Ik denk dat de radiateur die ik had gemonteerd zowiezo inwendig was vervuild. Ik had al een reinigingsmiddel gebruikt maar dat was niet afdoende dus heb ik een nieuwe gezocht en uiteindelijk gevonden. Verder had ik een nieuwe condensor gekocht omdat bij de oude de droger niet meer los kwam en daardoor de boel niet meer was zoals het moest zijn. Ik had voor nood een oude condensor gemonteerd maar inmiddels een nieuwe gevonden.

Om het spul te vernieuwen moet alles aan de voorkant eraf om er goed bij te kunnen.
2 jaar terug, toen ik de radiateur heb vervangen voor een andere heb ik niet alles losgehaald maar toen moesten wel de aircoslangen los omdat er te weinig ruimte was.
Het scheelt dat ik hem pas al helemaal uit elkaar had gehad dus alles kwam dit keer goed los.
De eerste keer dat ik alles losgehaald heb was omdat de kunststof bak waarin het koelpakket zich bevindt gescheurd was bij de bevestiging aan de carosserie, toen heb ik heel veel bevestigingsmateriaal vernieuwd. Vooral de bouten waarmee de condensor en radiateur vastzaten waren toen behoorlijk geroest. Ik monteer nu alles met kopervet om dat te voorkomen.

Ik heb wat foto's genomen.

Allereerst de bumper verwijderen

Afbeelding

Dan de intercooler en de balk achter de bumper waar de intercooler aan vast zit

Afbeelding

Dan de lampen en het geheel waarin de lampen bevestigd zitten, de kabel voor de motorkap ontgrendeling moet dan ook los, evenals de slang voor de koplamp sproeiers.

Afbeelding

Dan het koelpakket loshalen en aan de onderkant eruit laten zakken

Afbeelding

Hier is het koelpakket, dan moeten de radiateur en de condensor eruit.

Afbeelding

Hier zijn de nieuwe condensor en radiateur gemonteerd en weer netjes in de auto gehangen

Afbeelding

De sleutelmaten voor demontage van de droger van de nieuwe condensor is nu 17 en 19, daar hebben ze al van geleerd. Een aluminium moer met sleutelmaat 16 rond een leiding van 10, dat kan natuurlijk nooit goed gaan als hij behoorlijk vast zit.

Inmiddels moet alleen de airco nog worden afgevuld en rijd de auto weer, temperatuur is nu lekker stabiel op het 3e streepje :wink:
Laatst gewijzigd door Jack de zeeuw op di feb 21, 2017 4:25 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3538
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » di feb 21, 2017 9:48 am

Mooie reportage. Dit zien we niet vaak. :wink:
Nu de airco leeg is kun je hem mooi met propaan afvullen.
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2355
Lid geworden op: di jan 12, 2010 9:01 pm
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw » di feb 21, 2017 10:29 am

AS1 schreef:Nu de airco leeg is kun je hem mooi met propaan afvullen.
Zou kunnen, daar heb ik genoeg van liggen maar ik hou het toch maar bij het originele koelmiddel :wink: Als de boel maar dicht is hoef je hem maar 1 keer in de 2 jaar af te vullen en als je geluk hebt kan je er 3 jaar mee door :lol:
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 018: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 018: 209
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3538
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » di feb 21, 2017 12:12 pm

Tja. Propaan koelt beter, je hebt er minder van nodig waardoor de druk lager is. Boer weet er alles van. Wat de boer wel kent. :lol:
Bas Risseeuw bouwt tegenwoordig airco's van klanten om. Hoewel ombouwen een groot woord is.
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2355
Lid geworden op: di jan 12, 2010 9:01 pm
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw » di feb 21, 2017 12:29 pm

Ga je hem ook "om laten bouwen" :?:
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 018: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 018: 209
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3538
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » di feb 21, 2017 1:01 pm

Jack de zeeuw schreef:Ga je hem ook "om laten bouwen" :?:
Gezien jouw perikelen met vastzittende leidingen e.d. blijf ik er voorlopig van af.
Waarschijnlijk laat ik hem gewoon via het ventiel leeglopen en ga hem dan afvullen met propaan. Er hoeft eigenlijk niets te worden omgebouwd bij mijn weten.

Bericht van boer:
Ik heb het gedaan omdat Bas het tegen me zei.Hij heeft het ook gedaan bij andere klanten.
Maar goed ik heb het hele systeem losgehad ivm met een lekke slang .daarna heb ik ongeveer 150cc airco olie erin gedaan via de ventielen waar je normaal mee vult {er uit geschroeft en met een klein slangetje er in laten lopen}daarna de ventielen terug { nieuwe bij de bandenboer gehaald}
toen een propaan fles genomen die lekker warm gemaakt .krijgt ie meer druk
Slang aan de retour leiding van airco en aan de fles {wel een nippel gebruiken die helemaal open is niet zo n beveiligde }fles op z n kop gezet op de computer daar ergens dan de fles open draaien en je hoort het gas er in lopen .
Fles dicht gedaan even wegen dan weet je hoeveel eruit is . Totaal ongeveer 850 a900 gr gedaan .5a10 minuten gewacht dan kan het vloeibaargas zich verspreiden in het systeem .Airco aangezet en super koel .Mocht de koelven op dubbele snelheid gaan draaien dan zit er iets te veel in Kun je zo af laten lopen door op het ventiel te drukken tijdens werking Wel de retourkant nemen
De dikke leiding .pas zelf nog bijgevuld ivm enig lekken van de ventielen Heb nu betere doppen gemaakt die goed afdichten.
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2355
Lid geworden op: di jan 12, 2010 9:01 pm
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw » di feb 21, 2017 1:47 pm

Ja, hij heeft er al eens over verteld, lijkt simpel en natuurlijk veel goedkoper dan de airco service van 70 á 90 euro per keer. Maar je moet niet vergeten ook de olie (speciale airco olie) af te vullen. Dat hoef je maar 1 keer te doen denk ik zolang er geen grote (olie)lekkage is, de olie blijft gewoon in het systeem zitten.
Als je de goede passing (op de slang) kan vinden kun je toch de gewone ventielen laten zitten denk ik want die ventielen gaan open zodra je die slang erop draait. En die passing is wel weer bij de airco boer te verkrijgen denk ik.
Als ik het goed begrijp is de dikke leiding de retourleiding :?: De dikke is de bovenste en heeft een dunne vulnippel en is geïsoleerd. De onderste leiding is dunner en is niet geïsoleerd, heeft een grote vulnippel.

Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2355
Lid geworden op: di jan 12, 2010 9:01 pm
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw » di feb 21, 2017 7:08 pm

Nou, dit is uiteindelijk het resultaat, hij is weer compleet (op de gril na dan).

Afbeelding

Afbeelding

Inmiddels had ik ook nog een set (reserve) velgen laten richten/stralen/poedercoaten en voorzien van winterbanden (wel handig zo tegen het voorjaar) :lol:

Afbeelding
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 018: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 018: 209
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

Plaats reactie