Safrane Baccara Biturbo 1994

Alles wat je kwijt wilt over je eigen Safrane of over jezelf
Gebruikersavatar
digitalpunk
Berichten: 1040
Lid geworden op: wo mar 02, 2011 1:24 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door digitalpunk » do okt 13, 2011 10:52 am

Jack de zeeuw schreef: Zie ook een foto van Digital punk op het topic "Safrane meeting in het Zuid westen ". :wink:
WAT.. EEN.. WAGEN!!
'98 Safrane (903) 2.5i 20V RXE FROM 227K @ 257K
'99 Safrane (472) 3.0i 24V RXT FROM 259K @ 332K - Exit
'98 Safrane (903) 2.0i 16V RTE FROM 136K @ 145K - Exit

Gebruikersavatar
de k@bouter
Berichten: 444
Lid geworden op: wo mei 26, 2010 8:30 pm
Locatie: almere

Bericht door de k@bouter » do okt 13, 2011 11:44 am

digitalpunk schreef:
Jack de zeeuw schreef: Zie ook een foto van Digital punk op het topic "Safrane meeting in het Zuid westen ". :wink:
WAT.. EEN.. WAGEN!!
en staat stil onder een hoes..... :cry:

Wat moet zulks eigenlijk opleveren heden ten dage??
Renault Safrane PhII 2.5 autom. '98 G3 - inmiddels over de 3 ton and still going strong!

Gebruikersavatar
digitalpunk
Berichten: 1040
Lid geworden op: wo mar 02, 2011 1:24 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door digitalpunk » do okt 13, 2011 12:41 pm

de k@bouter schreef: en staat stil onder een hoes..... :cry:

Wat moet zulks eigenlijk opleveren heden ten dage??
Dagwaarde van dit soort auto's zijn om te huilen.
Vooral emotionele waarde en het geld wat erin is gestoken, maakt zo'n auto zo bijzonder.

Gezien het feit de voorkant op blokken staat, en ik toevallig weet dat Jack met het luchtveersysteem bezig was, is die natuurlijk niet helemaal in rijdbare staat.
Wel weet ik dat het interieur werkelijk smetteloos was en de combinatie van de kleur en getinte ramen nogal smaakvol was :wink:

Dagwaarde: Misschien €8.000,-?
Emotionele waarde: PRICELESS!
'98 Safrane (903) 2.5i 20V RXE FROM 227K @ 257K
'99 Safrane (472) 3.0i 24V RXT FROM 259K @ 332K - Exit
'98 Safrane (903) 2.0i 16V RTE FROM 136K @ 145K - Exit

Renaultootje
Berichten: 152
Lid geworden op: zo okt 03, 2010 8:49 pm
Locatie: Barneveld

Bericht door Renaultootje » vr okt 14, 2011 12:15 am

Mooie wagen ......
maar zie ik het nu goed dat er geeneens cruise-control op zit ???????

Doe mij dan maar een 2.0 met CC!
Renault 2.0 RXE automaat '98 LPG-VGI
95K -> 310K

Flesdop
Berichten: 137
Lid geworden op: ma okt 15, 2007 6:06 pm

Bericht door Flesdop » za okt 15, 2011 8:37 pm

Klopt, geen cruisecontrol aanwezig, zou te gevaarlijk zijn ofzo :D

Maar verkoop je hem niet? Kom ik wel eens kijken, woon toch vlakbij ;)

Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2355
Lid geworden op: di jan 12, 2010 9:01 pm
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw » zo okt 23, 2011 2:35 am

Langskomen kun je altijd maar eerst wil ik er nog wat aan klussen en dan misschien er nog een paar km mee rijden :lol: :lol:
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 018: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 018: 209
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2355
Lid geworden op: di jan 12, 2010 9:01 pm
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw » vr feb 28, 2014 4:26 pm

komt dus niet meer te koop maar ik wil geen nieuw topic starten, zou deze liever verplaatsen naar "persoonlijk".
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 018: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 018: 209
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2355
Lid geworden op: di jan 12, 2010 9:01 pm
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw » do feb 02, 2017 2:55 am

Heb me vandaag een nieuwe condensor aangschaft voor de airco. Deze zit helemaal voorin, nog voor de radiateur.
De oude functioneert nog wel en is dicht maar ik was deze week begonnen met demontage van de gehele voorkant van de auto inclusief het hele koelpakket want diverse zaken stonden mij niet aan.
Ik zag dat filter/droger altijd wel zitten, roestig en wel maar nu kon er nooit goed bij. Deze week alles helemaal uit elkaar gehaald zodat ik de boel goed kon aanpakken maar kreeg het filter niet los, de aluminium moer aan de ene kant helemaal vastgerot aan het metaal van het filter en natuurlijk zoveel aan het prutsen geweest dat hij niet meer afsloot.
Ik had nog een complete condensor liggen, ook daar is de droger vastgeroest aan de aluminium moer, hieraan heb ik niet geprobeerd en hem maar gemonteerd zoals hij is.
Overigens is de moer een sleutelmaat 16, deze maat hebben ze niet in een open ringsleutel, is niet te krijgen anders had ik nog wel durven proberen met een beetje warmte erbij. Bij Facom hebben ze wel iets maar de sleutel kost 51 euro. is weer iets anders dan een normale open ringsleutel.

Het was de laatst verkrijgbare condensor voor de Safrane en de prijs was van normaal 75 euro was opgeschroefd naar 154 euro.
Ik had reeds een filter/droger besteld, die kan ik nu niet terug geven. Mocht iemand daarin interesse hebben, mag hem met korting overnemen :wink:

Verder ga ik nog een nieuwe radiateur steken als ik er 1 kan vinden, op een paar plekjes zag ik dat het aluminium van de lamellen wat aan het verteren was, nog geen ramp maar voorkomen is beter dan genezen.
Echter is deze niet meer te krijgen, renault nr is 7701037136, de radiateur van de gewone 3.0V6 heeft nr 7701035720 en is nog wel verkrijgbaar maar er zal wel iets anders zijn in het koeloppervlakte denk ik.

Verder zocht ik ook nog een tijdsrelais renault nr 7700812961, ik zag dat hij in Engeland nog wel verkrijgbaar was maar nergens in Nederland.
Ik ben bij een Dealer in Hardinxveld-Giessendam geweest maar die had onder dat nr een verkeerd relais opgeslagen, mocht iemand nog zo'n relais weten hou ik me aanbevolen.
Ze zitten ook op een Ren 19 16V heb ik me laten vertellen.

Afbeelding

Afbeelding

De volgende keer als ik hem uit elkaar haal zal ik wat foto's maken.
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 018: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 018: 209
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

Gebruikersavatar
jerryvr
Berichten: 200
Lid geworden op: za mei 08, 2010 4:42 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door jerryvr » do feb 02, 2017 12:24 pm

Jack, toen ik mijn 5 GTTurbo nog had (ook een notoir heethoofd) heb ik mijn rad vervangen door een op maat gemaakte messing radiateur. Deze heeft een veel beter koelvermogen dan een standaard aluminium rad.

Ik was destijds voor een rad met ingebouwde oliekoeler iets van 300 euro kwijt.
Tesla Model 3 (In bestelling)
Hyundai Tucson (Aflopend)
Renault Laguna 3.0 V6 24V Initiale - Noir Nacré (Verkocht, rijdt nu rond in Nigeria)
Renault Safrane 2.5 RXT - handgeschakeld, Bleu Crépuscule (Overleden)
Renault Safrane 2.5 RXE - handgeschakeld, Vert Abysse (Overleden)
Renault Safrane 2.5 RXT - handgeschakeld. Vert Fiji (Overleden)

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3538
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » do feb 02, 2017 1:45 pm

Hier een artikel over de droger.
Als je het aircosysteem eenmaal open hebt liggen dan moet je de droger wel vervangen want dat kreng zuigt zich gelijk vol met vocht.
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3538
Lid geworden op: za mar 24, 2007 12:25 pm
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) » do feb 02, 2017 1:46 pm

Jack de zeeuw schreef: Ik had reeds een filter/droger besteld, die kan ik nu niet terug geven. Mocht iemand daarin interesse hebben, mag hem met korting overnemen :wink:
Je hebt een PM.
1989 R25 V6 Injection aut. LPG
1993 Clio 1.4 RN

Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2355
Lid geworden op: di jan 12, 2010 9:01 pm
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw » do feb 02, 2017 6:44 pm

Goed artikel Anne, ik kende de site niet maar heb hem nu opgeslagen :D

Volgens mij wordt die droger te weinig vernieuwd, daarvan zijn de vastzittende moeren getuige :cry: Volgens het artikel gaat een droger jaren mee, afhankelijk van lekkage in het systeem en/of aantal keren afvullen en de manier waarop wordt gewerkt. Men moet dus altijd zo snel mogelijk de leidingen afstoppen als deze los worden gehaald ben ik nu achter.

Misschien is het het beste dat wanneer je een nieuwe droger monteert, je de draad van de moeren met vaseline of copervet insmeert, ik weet trouwens niet hoe koper zich gedraagt op aluminium.

Ik had inmiddels een nood condensor gemonteerd maar die krijgen we niet vacuüm getrokken, is dus lek bij o-ringen denk ik want die heb ik niet vervangen. Ik ging toch een nieuwe condensor steken als ik een nieuwe koel radiateur heb gevonden of heb laten maken.

Valeo had voor de Biturbo een koperen radiateur gemaakt (betere geleiding/afvoer van warmte) maar vooralsnog niet leverbaar.
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 018: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 018: 209
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2355
Lid geworden op: di jan 12, 2010 9:01 pm
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw » do feb 02, 2017 7:35 pm

Nog eens de afbeelding van de connectors van het relais :

Afbeelding
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 018: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 018: 209
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

boer
Berichten: 537
Lid geworden op: ma dec 11, 2006 10:10 pm
Locatie: Hardinxveld Giessendam

Bericht door boer » do feb 02, 2017 11:26 pm

Waar word het relais voor gebruikt?
Renault25 v6 injection baccara 1991 178000
Renault25 v6 injection baccara 1991 162000
Ex rxe v6i aut.1992 228000
Ex safrane baccara1993 315000km
Boer

Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2355
Lid geworden op: di jan 12, 2010 9:01 pm
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw » do feb 02, 2017 11:44 pm

De nieuwe en (voorlopig) laatst verkrijgbare condensor (staat op z'n kop) :

Afbeelding

Compleet met droger en thermisch expansieventiel.

Dit is een losse droger :

Afbeelding

Sleutelmaten nodig om de droger te vervangen:
De metalen moer is maat 19, de droger is vast te houden met steek 19, de aluminium moer is maat 17 terwijl het bij de oude condensor maat 16 was.
De moeren op de leidingen (vooral de aluminium moer, dit is een zacht metaal soort) met een open ringsleutel losdraaien omdat ze behoorlijk vast kunnen zitten en zo kun je meer kracht zetten zonder de moer te beschadigen. En je moet ze heel houden want anders moet je een nieuwe condensor kopen.

Het beste de moeren een aantal keren inspuiten en laten weken met goede kruipolie, ik gebruik hiervoor Rustosol van Traficient b.v. (www.traficient.nl). Het is rood/bruin spul wat even in moet werken, tast geen lak of elektrische delen aan. Het kost hier bij het mechanisatie bedrijf ongeveer 18 euro voor 0.5 L maar vergeleken met dit spul is de rest maar kattepis :?
En als je de mogelijkheid hebt, alvorens de moeren los te draaien, deze flink warm stoken.

Mijn ervaring was dat de metalen moer nog wel los kwam maar de aluminium moer niet, daar zat veel meer oxidatie op. Contact van metaal en aluminium levert wel vaker problemen op (dak van de Avantime).

Je kunt de droger natuurlijk ook laten zitten maar lees het verhaal van de link van AS1. Een droger heeft niet het eeuwige leven en als hij geen vocht meer kan afvangen komt het vocht in de compressor met alle gevolgen vandien, dat gaat volgens mij niet lang goed. :wink:
Laatst gewijzigd door Jack de zeeuw op vr feb 03, 2017 12:24 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 018: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 018: 209
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

Plaats reactie