Oudste Safrane ???

Informatie over de verschillende uitvoeringen van de Renault Safrane
Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4613
Lid geworden op: za aug 20, 2005 9:11 pm
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP » zo feb 12, 2006 1:52 am

Toch wel 2 gevallen die heftig zijn.
Beide terug te voeren op uitlaten die wat betreft het achterste gedeelte niet in orde waren.

Voor diegene die uitlaat problemen heeft/krijgt toch wel iets om in de gaten te houden.

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/228.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak

Gebruikersavatar
Lost Viking
Berichten: 223
Lid geworden op: zo sep 18, 2005 9:39 pm
Locatie: België - Ieper

Bericht door Lost Viking » zo feb 12, 2006 7:26 pm

Albert,
Met mijn huidige Safrane RXT 2.0 (Feb 2000) gekocht in maart 2005 met 127.000 Km op de teller heb ik ook al een uitlaat probleem gehad. Ik had hem pas twee maanden toen ik op de autostrade, zoals gewoonlijk reed ik links tegen veel te snel toen plots een raar geluid hoorde!!
Mijn dochter die achterin zat, zag gensters achter de auto.
Ik dus onmiddellijk beginnen uitwijken naar rechts en op de motor laten remmen..
Toen ik op de pechstrook kwam ben ik zacht beginnen remmen...
Plots een harde klop en nog meer raar geluid.
De achterste demper was afgebroken juist voor de ingang. Die was dus op de grond gekomen , vandaar de gensters, en nadien gewoon in de lengte rondgedraaid (lag een paar meter achter de wagen toen ik stilstond) !!! Mede daardoor heeft hij de achterbumper losgerukt!!! Alle vasthechtingen van de bumper afgebroken aan mijn zijde. aan de bijzit zijde alle vasthechtingen van het blok waar de bumper op vastzit afgebroken. Aardig wat schade zou ik zo zeggen...
Wat me vooral stoort is het feit dat van zo'n klassewagen de dempers niet beter bevestigd zijn!!! Die achterste is toch nogal een grote vierkante bak met een aardig gewicht. Stel dat deze op de autostrade zelf volledig was losgeschoten... IK MAG ER NIET AAN DENKEN....

Groetjes

p.s. ik heb ook toen vooraf niets gehoord wat eventueel een teken kon zijn van een defekt aan de demper!!!

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 43
Lid geworden op: di jun 21, 2005 3:38 pm
Locatie: Vlissingen

Bericht door Johan » zo feb 12, 2006 8:23 pm

zag gensters achter de auto.
Ik neem aan dat gensters vonken zijn van de uitlaatdemper die op het asfalt sleepte ?
Rij niet sneller dan je beschermengel vliegen kan
Safrane II 2.0 rxe ,Clio Williams , 5 alpine , 1/2 Trafic

Gebruikersavatar
Lost Viking
Berichten: 223
Lid geworden op: zo sep 18, 2005 9:39 pm
Locatie: België - Ieper

Bericht door Lost Viking » zo feb 12, 2006 10:34 pm

Inderdaad, volgens mijn dochter was het serieus vuurwerk achter de wagen.

Gebruikersavatar
Gijsbert
Berichten: 33
Lid geworden op: vr jan 28, 2005 5:02 pm
Locatie: Zutphen

Oudste....

Bericht door Gijsbert » do jun 01, 2006 1:36 pm

Hoi Albert,

Het topic verwatert een beetje dus daarom een (late) reactie van mijn persoon.
Mijn Safrane is van 10-1992! wie biedt lager? :!:
Ongeveer vier jaar geleden door mij gekocht met net geen 100dkm op de teller.
Het is (was) een luxe bak in de RXE uitvoering, hoewel het dynactieve veersysteem er niet meer onder zit.
Als je dit veersysteem gewent bent ben je verkocht!, ik heb het omgebouwd naar standaard daar mijn compressor defecten ging vertonen en de losse veerpoten kostbaar zijn.
Het grappige is dat ik in het begin de fanaat in de familie was, maar nu mijn vrouw bij de beurt en APK moeiteloos recent €750,= reparatiekosten goedkeurde........ ze mompelde iets over comfort geloof ik.
Ondertussen ben ik recent over de 200dkm gereden en heb ik buiten de automaat (wil ik nooooooit meer vanwege ernstige revisieproblemen) nooit vreemde reparaties gehad.
Safrane 3.0 V6 RXE Aut metalic blauw 1992

Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4613
Lid geworden op: za aug 20, 2005 9:11 pm
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP » do jun 01, 2006 4:44 pm

Hai Gijsbert
Zo te zien aan de reactie`s ben jij diegene met een bj uit `92 de ouste uit deze club bent.
Voorheen schreef ik de bedoeling van m`n Saffie, maar dit plan werd door Günther onderuit gehaald.
Gevolg is dat m`n `93 RT 2.2 Vi voor eeuwig met vakantie naar Duitsland is vertrokken.
Nu moet ik het met een 3.0 Initiale Paris uit `97 doen, wat wel een hele verandering is.

Er zijn uit deze auto nog wel onderdelen te koop, daar een familie-lid zich over hem heeft ontfermd
Compl nw uitlaat met Cat
Leren bekleding
Motor en Aut. bak (255.000Km)

Leuk dat jij er 1 hebt met zo`n lage Km stand, dat biedt een lang leven perspectief.
Bij Van Tol staat nog een `92, maar dit is een Quadra
Daar Saffie`s af `92 gemaakt zijn, is de kans groot dat jij 1 van de oudste hebt in Nederland??

Toch een leuke wetenschap.

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/228.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak

Gast

Bericht door Gast » do jun 01, 2006 9:52 pm

De mijne is van 01/03/1993 gekocht als hij 8jaar was met 12.456km.(echte) RXE 2.2 12V uitvoering met pneumatische vering die al van onder is. :wink: (koni en H&R) huidige km is +/- 76.000km(echte)
Bij the way niemand geinterseerd in computer + compressor voor deze ophanging(niets aan)
3 Poten lekten daarmee veranderd(600euro voor ene brrr) voor 756euro + 480 euro heb ik ne nieuwe sportophanging 4poten en veren en toebehoren: bumpstop,rollement enz...(is special prijske wel :wink:)
Toebehoren waren nodig origineel van renault want bij sportkit krijg je enkel demper en veren die je dan ombouwd met originele ophanging,maar de pneumatische is totaal anders :cry:
Nu er kan niets aan die luchtvering,super comfort zelf na verandering van 15" naar 17"
Na sportkit loopt die wat harder,wel vééél beter baanligging,zelf met 17",zijn bredere banden.
Kben dus niet de oudste van de site maar wel van Belgie dan :D

Grtz ICE

Gebruikersavatar
Sebastiaan H
Berichten: 118
Lid geworden op: zo jul 09, 2006 9:25 am
Locatie: Dronten (Flevoland)

Heb ik dan de oudste???

Bericht door Sebastiaan H » ma jul 10, 2006 10:56 pm

Mijn safrane komt uit 28-10-1992. Betreft een 2.2VI RN.
Detail: Volgens mij is het import, deur strip vermeld namelijk SI, kenteken zegt VI.
Maar volgens mij is de SI helemaal niet verkocht in Nederland??? Zo u ie dan nog ouder zijn????
Klein en snel?? doe niet zo maf...Groot en snel....Voor mij alleen een Saf.!!!!!
2.2 VI 1992 (Sinds 02-09-09 Velsatis 2.0T initiale)

safrane ice
Berichten: 256
Lid geworden op: vr mei 05, 2006 1:05 pm
Locatie: brugge

Re: Heb ik dan de oudste???

Bericht door safrane ice » za jul 15, 2006 8:15 pm

Sebastiaan schreef:Mijn safrane komt uit 28-10-1992. Betreft een 2.2VI RN.
Detail: Volgens mij is het import, deur strip vermeld namelijk SI, kenteken zegt VI.
Maar volgens mij is de SI helemaal niet verkocht in Nederland??? Zo u ie dan nog ouder zijn????
Wat is het verschil tss ne SI en ne VI trouwens (luchtvering misschien??)

grtz ice

Gebruikersavatar
EBSBaccara
Berichten: 467
Lid geworden op: za sep 10, 2005 8:21 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door EBSBaccara » za jul 15, 2006 9:49 pm

SI zegt mij ook niets, op een Clio 2 was het een sportievere uitvoering (alleen uitrusting, geen andere motor)
geen Safrane, wel een Avantime Privilege automaat en een smart fortwo micro hybride moorman serié limitée (al is mijn ex 5 baccara en de geleende biturbo hier bekender)

Hans2

oudste Safrane

Bericht door Hans2 » za jul 15, 2006 10:07 pm

in mijn franstalige "revue technique" van de phase 1 staan drie types beschreven:
1. de 2.0 i, de J7R-motor met 8 kleppen, vermogen 77Kw bij 5000 toeren, koppel 15,5 bij 2500 toeren;
2. de 2.2 Si, de J7T-motor, met 12 kleppen, vermogen 101 Kw bij 5750 toeren, koppel 18,2 bij 4500 toeren. Oorspronkelijk had deze motor die ook in de Renault 25 werd toegepast eveneens 8 kleppen:
3. de V6i.

Deze types zijn volgens het handboek in Frankrijk in het voorjaar van 1992 op de markt gebracht. Dus wellicht heeft Safrane Ice de oudste .....

Gebruikersavatar
EBSBaccara
Berichten: 467
Lid geworden op: za sep 10, 2005 8:21 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door EBSBaccara » za jul 15, 2006 10:30 pm

wacht eens even, Vi, zal dat valves injection betekenen ? want die had dus 12 kleppen en de gewone i maar 8
Si kan dan souplesses (als ik het goed schrijf) injection kunnen betekenen, dus dan zal dat hetzelfde betekenen

de Clio 16V noemen ze in Frankrijk ook van 16S en van de Peugeot 306 had je ook een S16... of heb ik een zonnensteek ?
geen Safrane, wel een Avantime Privilege automaat en een smart fortwo micro hybride moorman serié limitée (al is mijn ex 5 baccara en de geleende biturbo hier bekender)

Gebruikersavatar
hans
Berichten: 97
Lid geworden op: zo mei 15, 2005 1:20 pm
Locatie: ter aar, zuid holland

Bericht door hans » zo jul 16, 2006 12:00 am

dat van die peugeot klopt sowieso.

niet ingelogd, Sebastiaan

Re: Oudste....

Bericht door niet ingelogd, Sebastiaan » zo jul 16, 2006 12:22 am

Gijsbert schreef:Hoi Albert,

Het topic verwatert een beetje dus daarom een (late) reactie van mijn persoon.
Mijn Safrane is van 10-1992! wie biedt lager? :!:
Ongeveer vier jaar geleden door mij gekocht met net geen 100dkm op de teller.
Het is (was) een luxe bak in de RXE uitvoering, hoewel het dynactieve veersysteem er niet meer onder zit.
Als je dit veersysteem gewent bent ben je verkocht!, ik heb het omgebouwd naar standaard daar mijn compressor defecten ging vertonen en de losse veerpoten kostbaar zijn.
Het grappige is dat ik in het begin de fanaat in de familie was, maar nu mijn vrouw bij de beurt en APK moeiteloos recent €750,= reparatiekosten goedkeurde........ ze mompelde iets over comfort geloof ik.
Ondertussen ben ik recent over de 200dkm gereden en heb ik buiten de automaat (wil ik nooooooit meer vanwege ernstige revisieproblemen) nooit vreemde reparaties gehad.
Hey Gijsbert...

Heb de papieren er nog even bijgepakt...die van mij is van 28-10-1992 :?: .....Van welke dag is die van jou??? Wat is je kenteken??? Wellicht lijkt dat ook nog op elkaar?? :D

Gebruikersavatar
Gerben
Berichten: 1460
Lid geworden op: wo mei 31, 2006 8:35 am
Locatie: Amsterdam

Re: oudste Safrane

Bericht door Gerben » zo jul 16, 2006 1:32 pm

Hans2 schreef:in mijn franstalige "revue technique" van de phase 1 staan drie types beschreven:
1. de 2.0 i, de J7R-motor met 8 kleppen, vermogen 77Kw bij 5000 toeren, koppel 15,5 bij 2500 toeren;
2. de 2.2 Si, de J7T-motor, met 12 kleppen, vermogen 101 Kw bij 5750 toeren, koppel 18,2 bij 4500 toeren. Oorspronkelijk had deze motor die ook in de Renault 25 werd toegepast eveneens 8 kleppen:
3. de V6i.

Deze types zijn volgens het handboek in Frankrijk in het voorjaar van 1992 op de markt gebracht. Dus wellicht heeft Safrane Ice de oudste .....
DIe van ICE is van 1993, dus dat zal niet de oudste zijn
Safrane II 2.0 RXE

Plaats reactie