Oudste Safrane ???

Informatie over de verschillende uitvoeringen van de Renault Safrane
AlbertP
Ouderling

Oudste Safrane ???

Bericht door AlbertP » za jan 28, 2006 2:28 am

Tja de titel zegt het al, wie heeft de oudste Safrane????

Zal ik die eer hebben, of verslaat iemand mij??
Mijn gegevens zijn:
Safrane Fase I 2.2VI RT U9 automaat 262.000Km,afgifte kenteken 04-01-1993,techn prima,bak in orde, leren bekleding, computer, org. Philips-France radio-cass-Cd.alles electrisch, getint glas, enz enz.
Ik ben van plan hem een lang leven te geven, en zoek naar extra`s die er nog niet op zitten.
Het enige is dat hij aan de buitenkant wat schade heeft,maar misschien komt er deze winter iemand zachtjes wat schade maken en zo voor weinig hem helemaal te laten overspuiten.
Aanschafprijs 1.000,= Eur en heb er nog eens 1.000,= Eur uitgegeven aan reparatie`s en onderhoud tbv APK.
Tot op heden zelf 50.000Km in 3,5 jaar gereden, naar volle tevredenheid.
Stadsverbruik 1:12 en op de grote weg 1:8,2(gem.130Km/u,Autobahn Duitsland bij 145Km/u is 1:10 gemiddeld kom ik op 1:10. Voor een auto van 1450Kg zeker niet slecht.

Ben zeer benieuwd naar de reactie`s.

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/228.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak

Gast

Bericht door Gast » zo feb 05, 2006 1:27 pm

echt niet de oudste Safrane van nederland staat bij vander tol is een 92er en ingevoerd nog wel

AlbertP
Ouderling

Bericht door AlbertP » di feb 07, 2006 1:57 pm

Dat ik niet de oudste van Nederland heb, da`s duidelijk.
Ik was alleen nieuwgierig hoe het gesteld is met deze Safrane club hoeveel oudjes er eigenlijk nog rondrijden?
Ik vermoed 3 groeperingennl.
1e De groep Fase I EN II die een zo jong mogelijk model hebben en de meest luxe uitvoering zoeken .
2e Gewoon de auto rijdt zoals ie is en genieten en gebruiken voor het dagelijkse werk.
3e De oude Fase I zo lang mogelijk laten leven(ondanks vaak hoge kosten) vanuit hobby oogpunt

Ik heb wel het gevoel dat op de 3e groep een beetje wordt neer gekeken, zo van geen centen voor een nieuwere??
(heb resentelijk een dergelijke reactie ontvangen)
Wel is het zo dat naarmate de auto ouder wordt, het onderhoud duurder gaat worden, dus niet iets voor de minder kapitaal krachtige.

Enfin, de zomer komt er weer aan, en dus ook aangenamer te gaan struinen naar de rest van onderdelen die ik nog nodig heb om hem verder aan te kleden.
Da`s nou mijn hobby.

Albert Peters

Marc

Bericht door Marc » di feb 07, 2006 4:50 pm

Ha Albert,

Ga zo door! Als het lukt hou hem op de weg uit respect voor het Safranedom want daarmee is het allemaal begonnen. Als er geen Fase I ontwikkeld zou zijn was de Fase II er niet geweest! (Goed beredeneert toch? :roll: )

En het gaat niet om de leeftijd maar hoe je ervan geniet! :wink:

Groet, Marc
Het is geen rijden, maar glijden

Patrick

Bericht door Patrick » di feb 07, 2006 7:32 pm

Wat maakt het uit wat de leeftijd is :wink: ieder geniet op z'n eigen manier van zijn auto
De een vind het "opknappen" van een ouder model leuk, de ander heeft daar geen zin in
en koopt een "complete". Van mij mag iedereen doen wat ie leuk vind :wink:
Afbeelding
Safraanloos

A.W.M. Brouwers

oudste safrane

Bericht door A.W.M. Brouwers » di feb 07, 2006 8:03 pm

Ik heb dan misschien wel niet de oudste safrane, maar wel eentje misschien wel het meest heeft moeten sjouwen. Toen ik hem kocht heb ik het hele interieur gedemonteerd en alles gereinigd. Was van een paardeboer geweest, die dacht dat de binnenkant van de auto ook nog bij de paardestal hoorde. Uiteraard zit er een trekhaak aan, waar ongetwijfeld altijd een paardentrailer aan zat. De draagarmen waren bijna niet meer zichtbaar, één brok klei en paardestront. De koplampen hadden een bruine gloed van de amoniac damp. Allerlei dingen waren defect, zoals de dashboard verlichting, de richting aanwijzer en bediening van de ruitenwisser, een klep afgebroken van het opbergvakje rechterportier, de voorruit was door een hobbyist vervangen en lekte als een zeef. Al met al een auto die iedereen zou laten staan. Ik heb hem gekocht, ben aan het poetsen en repareren gegaan, wat overigens perfect gaat met deze auto's, ze zijn eenvoudig uit elkaar te halen. Ik heb mijn safrane nu 1 jaar, en ben na 20.000 km super tevreden. Geen reparaties die niet zelf eenvoudig zijn uit te voeren, geen olieverbruik, de olie blijft zelfs zeer lang helder.

m.vr.groet,

Hans :lol: :lol: :lol:

AlbertP
Ouderling

Bericht door AlbertP » wo feb 08, 2006 2:33 am

Hai Hans,
Jij kent dan als geen ander dat gevoel dat stukje bij beetje een paardestal tot als einddoel een nobele carosse te zien worden. Natuurlijk kan dat in een korte tijd gedaan worden met veel geld. Maar dat is nou net niet de bedoeling, .....langzaam, stukje bij beetje, dan hier, dan daar de onderdelen bij elkaar sprokkelen.
Technisch moet hij wel veilig zijn en blijven, en dat wordt al duur zat. Soms is het zinloos om onderdelen van de sloop te halen zoals uitlaat, accu enz enz.
Apropos uitlaat, .... ik had tijdelijk een zogenaamde mooie einddemper eronder geschroeft, maar op de rit naar Kroatie kwam al het eerste gaatje. Bij een locale lasboer een plaatje erop en hopen dat ie de 1600Km terug zou redden.
Bij de Karavankentunnel tijdens het klimmen kwam er een zwaar geluid in de auto. Parkeerplaats dus even stoppen.Tja de uitlaat was in de bocht over de achteras geheel doormidden.
Ach, met rustig rijden en weinig het pedaal intrappen , niet boven de 135Km/u moet het wel te redden zijn tot thuis.
Maar ja die bergen he?
Alles is wel gelukt, maar .... bij het uitladen bleek op de plaats waar het uitlaatgas tegen de koffer-bodemplaat aankwam de kofferbak vloerbedekking een gat van 20x10 cm te hebben weggesmolten.
Meer geluk als wijsheid dat er verder niets ergers is gebeurt.
Dezelfde rit smolt ook de verlichtings-schakelaar weg, dus de gehele nacht doorgereden met alleen grootlicht.

Al met al toch wel een leuk ritje. :D :D

Ps, wat zou de grootste Km stand van een Fase I zijn??

Gast

Bericht door Gast » wo feb 08, 2006 2:41 am

Marc schreef:Ha Albert,

Ga zo door! Als het lukt hou hem op de weg uit respect voor het Safranedom want daarmee is het allemaal begonnen. Als er geen Fase I ontwikkeld zou zijn was de Fase II er niet geweest! (Goed beredeneert toch? :roll: )

En het gaat niet om de leeftijd maar hoe je ervan geniet! :wink:

Groet, Marc
En zonder de Bataven geen bier??
We kijken wel tot hoever we komen.
Klopt eigenlijk het gerucht dat de Safrane te duur is gebouwd, maar toch als parade paardje op de markt is gezet?

Gr Albert

AlbertP
Ouderling

Bericht door AlbertP » wo feb 08, 2006 2:52 am

Patrick schreef:Wat maakt het uit wat de leeftijd is :wink: ieder geniet op z'n eigen manier van zijn auto
De een vind het "opknappen" van een ouder model leuk, de ander heeft daar geen zin in
en koopt een "complete". Van mij mag iedereen doen wat ie leuk vind :wink:
Tuurlijk dat is ook het leuke ervan dat een ieder zijn auto weer anders beleeft, en hem voldoening schept.
1 ding delen we allemaal, nl de naam Safrane.
Het spreekwoord is toch ook: "Beter geen Safrane in de lucht, maar liever 10 op de weg??" :lol: :lol:

Op naar de volgende Meeting ??

Gr Albert

Patrick

Bericht door Patrick » wo feb 08, 2006 2:39 pm

Volgende keer ben ik er zeker bij :wink: Kan ik eindelijk (als Gunther em nog heeft :oops: )
de nummerplaathouder op zetten. Wanneer gaat het gebeuren?
Afbeelding
Safraanloos

Gast

Bericht door Gast » wo feb 08, 2006 3:54 pm

Hai Patrick,
Ik heb al heel voorzichtig een balletje opgegooid bij Gunther, en was wel positief.
Als er een datum geprikt moet worden, moet het wel lekker weer zijn.
Het hoeft niet direct 30gr te zijn, dat was teveel van het goede, maar zodra het een graad of 18 wordt zou het best wel kunnen, tenzij er iemand een hal ter beschikking heeft waar een stuk of 25 ?? Safraans in kunnen.
Daar niet van uitgaande moeten een beetje op de weergoden wachten.
Verleden jaar heeft men mij als zo`n beetje gestrikt om mee te helpen, maar heb geen idee wie de andere organisatoren en gestrikte mensen zijn.
Wel is het zo dat je er niet vroeg genoeg bij kan zijn om iets op poten te zetten, zodat de mensen er vroeg genoeg rekening mee kunnen houden en de datum vast zetten in de agenda.

Wordt jij ook een van de vrijwillig gestrikte personen ????? :lol: :lol:

Gr Albert

Patrick

Bericht door Patrick » wo feb 08, 2006 4:38 pm

Haha, leuk geprobeerd :lol:

Maar moet er veel geregeld worden dan?
Afbeelding
Safraanloos

AlbertP
Ouderling

Bericht door AlbertP » wo feb 08, 2006 6:20 pm

Patrick schreef:Haha, leuk geprobeerd :lol:

Maar moet er veel geregeld worden dan?
Geen idee, maar eerst een plan maken, taakverdelen en dan uitvoeren.
Gedachtes zijn er wel, om moeders de vrouw mee te krijgen, moet daar ook wat voor geboden worden.
Wat dan wel van belang is voor de dames bv. een WC, kinderen een speelplek, en de mannen auto`s kijken gereedschap om kleine dingetjes te doen.
Kortom voor elk wat wils.
Eventueel laten uitlopen naar de namiddag/avond, om bv. met eigen barbeque,vlees en drinken dit samen te verorberen, en de contacten te verstevigen.
Dit was even snel een idee wat zou kunnen. Al is dit wel locatie afhankelijk.
Iedereen heeft zo wel een paar ideeen, laat ze dan even weten, dan kan/zal er best wel een leuke combinatie uitrollen.

Gr Albert

Gunther
Administrator

Bericht door Gunther » wo feb 08, 2006 9:47 pm

Ik zal ff een nieuw topic aanmaken voor de volgende meeting! :lol:

@Patrick: wat die nummerplaathouder betreft... Ik heb er vorige week een moeten monteren op m'n nieuwe safrane en had er nog eentje over. Me suf zitten piekeren wat ik daar mee moest en kon maar tot 1 conclusie komen: nog een safrane erbij. Die heb ik er net dus een gehaald zodat ik de laatste houder nu ook een waardige plaats kan geven. :wink:
Maar, als er genoeg mensen interesse hebben, wil ik voor de volgende meeting wel een nieuwe bestelling doen. 8)

Lost Viking

Bericht door Lost Viking » wo feb 08, 2006 11:16 pm

Albert,

Twee jaar terug ook iets gelijkaardigs gehad. Met mijn 2.0 RN van '93 reden mijn echtgenote en ik naar een vriendin in Normandië. Toen we ginds aankwamen, ± 480 Km, merkte ik bij het uitladen dat de koffer redelijk warm was !
Kadootjes afgegeven iets gedronken, beetje gepraat... en dan de pralinedoos opengedaan die we meehadden.... I.p.v. pralines hadden we één blok gesmolten chocolade !!!! Effe op de rug onder de wagen, niets speciaals te zien of te horen...
Terug naar huis en wat raadt je, de koffer terug heel warm!!! Nog altijd niets te merken.
Twee maand later, na een ritje naar onze ouders (120 Km) en goed doorgereden à ± 170 km/h gemiddeld, ga ik naar de koffer om uit te laden, en wat merk ik !!! De bumper is aan mijn kant volledig ingezakt !!!! Gesmolten!!!!! Het volledige binnenwerk van de bumper was volledig gesmolten tot over de helft naar de rechterkant!!! Het kleine uitlaatstukje van de laatste demper moet tijden de Normandië reis reeds doorgeblazen hebben, en nu was het eraf !!!! Ik denk dat we effe geluk gehad hebben dat de wagen niet uitgebrand is.

Groetjes Lost

Plaats reactie