Brandstofpomp biturbo

Renault Safrane's of onderdelen daarvan
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2420
Lid geworden op: 12 jan 2010, 21:01
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Brandstofpomp biturbo

Bericht door Jack de zeeuw »

Brandstofpomp niet meer leverbaar :?: :?: :?:
Renault nr. 7700865936.
Wie heeft nog een pomp liggen met zo een nr. :?:
Heb nog een V-6 12V ('94) en een biturbo staan en zal van beide de pomp demonteren en vergelijken om zo een oordeel te vellen of ze uitwisselbaar zijn maar ik denk dat ik nog wel een pompje kan gebruiken, ik denk nl dat reviseren niet eenvoudig is :?:
Laatst gewijzigd door Jack de zeeuw op 22 nov 2011, 02:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 020: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 020: 227
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

Gebruikersavatar
Sjak Brak
Berichten: 1232
Lid geworden op: 06 jun 2007, 23:03
Locatie: Antarctica

Bericht door Sjak Brak »

Kan je anders geen universele pomp gebruiken? gaat er uiteindelijk toch alleen maar om, dat de druk en doorstroom voldoende zijn, voor de rest is alles wel pas te maken :)
1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
1999 Renault Safrane 2.0 RTE

Gebruikersavatar
Gunther
Administrator
Berichten: 2085
Lid geworden op: 15 sep 2004, 10:02
Locatie: Meeuwen

Bericht door Gunther »

Ik heb nog wel een paar pompen liggen maar allemaal 7700819325. Ik denk dat je voor een biturbo een speciale nodig hebt om die tank zo snel leeg te krijgen. :lol:

Jouw nummer moet trouwens 7700865936 zijn. Renault geeft aan dat er geen vervangend onderdeel voor is dus zouden ze ook niet uitwisselbaar zijn.
Volvo S60 D3 Summum 2011
Toyota Yaris Full Hybrid 1.5 Aspiration 2014

Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2420
Lid geworden op: 12 jan 2010, 21:01
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw »

Klopt helemaal Gunther, ik heb dus beide pompen gedemonteerd, die van de gewone V6 heeft nr 7700819325, die van de biturbo heeft origineel een nr eindigend op 326. De diameter is exact hetzelfde echter op die van de biturbo (die al heel lang onder zeil staat en die ik eigenlijk niet wilde ontleden :( ) zit een rood plakkertje met nr. 7700865936 wat ze er later op hebben geplakt.
Op het eerste gezicht zijn ze hetzelfde maar bij nader inspectie blijkt het bovenste gedeelte, waar de aansluitingen aan zitten ongeveer 5 cm korter is.
Ik denk dat ik die van de donor V6 demonteer en het onderste gedeelte waar dus de pomp in zit monteer op het bovenste kortere gedeelte van de kapotte biturbopomp, lijkt me goed mogelijk.
Ervan uitgaande dat de opbrengst hetzelfde is :?:

AfbeeldingAfbeelding

Ik had inmiddels ook al begrepen dat ze niet meer geleverd konden worden :evil:
Vandaar mijn vraag hier.

Vooralsnog monteer ik de goede biturbopomp in de blauwe want ik rij toch niet met de andere en heb ik tijd om het een en ander te knutselen.

Maar een extra pomp is nooit weg, stuur me maar een pm :?:

WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: 18 jan 2007, 13:51
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

Jack, wees wel heel voorzichtig, dat plastic van de houder breekt heel gemakkelijk af als je het wilt buigen om de pompmotor eruit te halen, het is erg bros.
SUC6
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II

Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4743
Lid geworden op: 20 aug 2005, 22:11
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP »

Zo`n toer is het toch niet om gewoon de goeie pomp erin te zetten aan uit te proberen of er indderdaad wel/niet problemen met de brandstof toevoer zijn.
De aansluitingen zijn gelijk, de stroomaansluiting ook, dan zou alleen de druk nog kunnen verschillen???

Als ie van de Bi hoger zou zijn, kan je met een pomp die minder druk heeft geen schade aanrichten :wink: :wink:

Als er normaal mee te rijden valt...... :?: :?:

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/230.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak

Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2420
Lid geworden op: 12 jan 2010, 21:01
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw »

Ik bedoel eigenlijk dat het gat in de carosserie te klein is om hem te demonteren. Bij de andere had ik het al eens gedaan, dan moet je óf de tank ervan onder halen. óf het gat in de carosserie op 2 plaatsen openbuigen wat ik op zich heel erg zonde vindt. Bij de gewone V6 zit de pomp verder naar voren en is het montage gat veel groter :roll:\
Bij de biturbo heeft men daar niet over nagedacht, bijkomend probleem is dat de speciale sleutel om de ring los te draaien ook niet door het gat past waardoor de armpjes maar net de ring kunnen omvatten. En als de ring los is moet je hem ergens tussen carosserie en tank proppen anders kan de pomp er nog niet uit, maar op den duur krijg je er wel handigheid in.
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 020: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 020: 227
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: 18 jan 2007, 13:51
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

Wellicht toch handger om de tank er gewoon onderuit te halen, je kunt er dan goed bij en alles goed schoonmaken, anti-roestbehandelen enz.(carrosserie)
SUC6
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II

Gebruikersavatar
Sjak Brak
Berichten: 1232
Lid geworden op: 06 jun 2007, 23:03
Locatie: Antarctica

Bericht door Sjak Brak »

Keus genoeg aan electrische in-tank benzinepompjes:

http://www.summitracing.com/search/Depa ... s=Rank|Asc

Voor motoren van 1 tot 8000pk :D

Als summit te duur uitpakt met verzenden, gewoon ff verder zoeken, bv bij Jegs, of op ebay.
1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
1999 Renault Safrane 2.0 RTE

Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2420
Lid geworden op: 12 jan 2010, 21:01
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw »

Is inmiddels opgelost, was inmiddels (na 2,5 week bellen en wachten) weer maar eens door de tunnel geraust om zelf de brandstofpomp te gaan monteren, zodat ik hem weer naar huis kon halen want volgens de sjefmonteur hadden ze er waarschijnlijk nog geen tijd voor en ik vond het wel lang genoeg geduurd te hebben. :twisted:
Was ik door de tunnel toen men mij belde dat hij klaar was, was een slechte verbinding in de stekker op de pomp, simpel.
Ik ben rustig gebleven dat ben ik ook van aard maar ik kon ze wel ....... dat ze daar zo lang over gedaan hebben terwijl ik van begin af in al zei dat ze eerst naar de brandstofpomp moesten kijken (terwijl ze op een nieuwe startmotor wachtten) en eventueel demonteren, ze hadden gewoon van een end de diagnose "brandstofpomp overleden" gesteld zonder verder onderzoek te doen en dat terwijl ik nog een stekker met 2 draadjes geleverd had om hem aan een accu te testen.
Heb ik nu voor niets 2 pompen gedemonteerd en me "druk" zitten maken hoe dit op te lossen.

Was wel blij dat ik er eindelijk weer in kon rijden, is wel iets anders dan de Clio.
In de garage vonden ze het ook een fantastische auto om mee te rijden, ik denk dat ze hem daarom zo lang gegijzeld hadden :wink:

WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: 18 jan 2007, 13:51
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

Ieder nadeel heb z'n voordeel zegt nr 14 :lol:
Je wordt steeds handiger en sneller met sleutelen, toch :wink:
mvg
WillemS
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II

rob21tq
Berichten: 40
Lid geworden op: 13 jul 2011, 14:21

Re: Brandstofpomp biturbo

Bericht door rob21tq »

Hoi jack.

Kan je misschien beschrijven hoe je die grote ring loskrijgt en hoe men de brandstof pomp er daarna via de kofferbak uitkrijgt?

Is er verder nog iets bekend over waar en of men de biturbo pompen nog kan krijgen?

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2420
Lid geworden op: 12 jan 2010, 21:01
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Re: Brandstofpomp biturbo

Bericht door Jack de zeeuw »

Er is weinig ruimte maar er is wel een speciale sleutel voor. Die had ik ook niet, ik heb voorzichtig met een hamer en een doorslag de ring losgetikt.Het probleem is wel dat er door het veersysteem in de pomp er constant druk op blijft staan waardoor de ring zwaar blijft draaien. Het handigste is als je het met 2 personen kan doen (als je daar ruimt genoeg voor kan vinden) en dat 1 persoon de pomp naar beneden drukt.
De pompen voor de Biturbo zijn niet meer te krijgen maar misschien kun je de oude pomp combineren met een pomp van een gewone Safrane, van 2 dus 1 goede maken.
Wat is ermee aan de hand ?
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 020: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 020: 227
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

rob21tq
Berichten: 40
Lid geworden op: 13 jul 2011, 14:21

Re: Brandstofpomp biturbo

Bericht door rob21tq »

Hoi jack.

Bedank voor je reactie. De auto heeft geruime tijd stil gestaan in de garage, maar moet nu wegens verhuizing mee verhuizen naar een nieuwe schuur (met boerderij😁) Hij wilde niet starte. En na enig onderzoek merk ik dat de pomp niets meer doet.

Ook niet als ik de accu er rechtstreeks op aan sluit.

Ik heb na enig speurwerk inderdaad besloten om een pomp te gebruiken van de gewone V6 in combinatie met het bovenstuk van de biturbo.

Het nummer wat jij vermelde moet volgens mij 7700865963 zijn. En niet 7700865936

Weet jij zo ook misschien welke druk en volume de biturbo pomp moet geven?

Zoals ik kan vinden levert de gewone V6 pomp 3.5bar bij 75l/h

Weet jij verder wat het verschil is tussen deze pompen, kan met niet gewoon de complete pompunit van de V6 gebruiken?

Zoals jij beschrijft moet ik dus de pompunit naar beneden duwen en dan de grote ring proberen los te draaien. Ik ga het nog eens proberen.

Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2420
Lid geworden op: 12 jan 2010, 21:01
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Re: Brandstofpomp biturbo

Bericht door Jack de zeeuw »

Druk en volume wat hij moet geven is bij mij niet bekent, het is gewoon de pomp van de Safrane V6, hij is alleen ingekort omdat de tank bij de Biturbo minder diep is.
Je kan gewoon de pomp van de V6 nemen met de kortere staart van de Biturbo. Maar ook zo een pomp zou ik maar even rechtstreeks op een accu zetten, ze zijn allemaal niet nieuw meer :wink:

Met je handen kun je niet bij de ring, althans niet verdraaien en volgens mij is het gat waardoor je moet werken kleiner dan normaal, het zit ook op een andere plek dan bij de gewone Safrane.
Gewoon voorzichtig met een hamer/doorslag of hamer/schroevendraaier tegen de ring tikken.
Het helpt als je de de pomp naar beneden drukt om de spanning eraf te halen als je hem verder los wil draaien, maar dan zal toch eerst de ring moeten worden losgetikt.
Zoals ik al opmerkte zijn er speciale sleutels voor dus als je ergens een bevriende garagist in de buurt hebt kun je dat vragen want dat gaat wel een stukje makkelijker.
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 020: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 020: 227
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

Plaats reactie